Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Smulan 89 skrev 2015-01-20 21:29:39 följande:
    Har för mig att det är hicka. Har läst det i någon av mina gravböcker. Det verkar logiskt, med tanke på det regelbundna intervallet när det sätter igång. Ja, ca varannan sekund. Känner mig som en tickande bomb ibland, haha =)
    Haha, tickande bomb - det var ju kul med tanke på hur man ser ut nu också
  • Sommarsnö

Kommer man att behöva en UV-dräkt till barnet i sommar tror ni? Man ska ju inte smörja in barn som är under 1 år och solen tar ju även om man har dem i skuggan. De börjar väl krypa runt däromkring den perioden eller är det senare?

• Sommarsnö

Hur är det med om man är helt i skuggan då? Är det jag som är extremnojig som tänker att de ändå får UV-ljus på sig fastän man är i skuggan?

• Sommarsnö

Gick in och kollade på Mina sidor på Försäkringskassan och mitt beslut kom igår - fick den ersättning jag hade hoppats på! Tjohoo! Har inte fått något e-mail eller brev ännu så det kommer upp där först - ni kan ju kolla där ni som inte fått något besked ännu.

• Sommarsnö
    Anonym (??) skrev 2015-01-21 15:35:44 följande:
    Min sambos bror och fru fick en liten kille april förra året. Sommaren som var, var ju ganska varm iaf här där vi bor. De var ute och badade rätt mycket då de har en till kille som nu är 4 och har extremt mycket energi. De hade ett sånt där tält där lilla killen fick ligga i skuggan. Då det var så varmt så hade han bara blöja på sig eller tunna shorts. Men han brände sig ändå. Trots att han inte låg eller var i solen något.

Så jo, UV ljus får de på sig även om de är i skuggan. Jag funderar också på hur man ska lösa det så bebis inte bränner sig. Då vi kommer vara ute rätt så mycket i sommar.

Nu brände han sig inte så farligt men han blev röd på ben, armar och i ansiktet iaf.
    Usch, ja de är ju så himla känsliga när de är sådär små också. Så han blev bränd fastän han låg i UV-tältet? Då får man nog helt enkelt hålla sig inomhus under de värsta timmarna helt enkelt. Om man är två kan man ju turas om så en av föräldrarna iaf får vara ute lite grand.
  • Sommarsnö
    Emmadee skrev 2015-01-21 17:01:26 följande:

Nu hoppas jag inte att jag är helt ute och snurrar när det gäller vetenskapen, men visst är det skillnad på skugga och skugga? För jag vet att man får solljus på sig även om man är i skuggan. Men jag kan tänka mig att ett tält släpper igenom mer strålar än vad tex skugga från en husvägg etc. Det gäller nog att hålla sig i riktig skugga och långt ifrån solen. Dvs skuggsidan på huset där solen inte nåt fram tex. Skugga från solskärm, parasoll etc är nog inte lika bra.

Och ha kläder på dem även om det är varmt. Tunna kläder är bästa skyddet.

Kläder skyddar ju men i väldigt olika grad. Helt skydd (typ solskyddsfaktor 50) får man bara av typ jeans. Har för mig att tunn vit t-shirt är som solskyddsfaktor 10 ungefär. Det kan man säkert googla på om man vill veta exakt. Menar bara att man inte ska lita blint på att kläder skyddar helt.
  • Sommarsnö
    LillaSandy skrev 2015-01-21 19:41:01 följande:

Ok men man kan inte se på hemsidan om man blir beviljad gravidpeng eller ej?

Du måste logga in på "Mina sidor" på Försäkringskassans hemsida. Du kan logga in med Bank-ID t ex. Under den sidan står det om beslutet är klart eller ej.
  • Sommarsnö

När börjar man gå på kontroll varannan vecka? Har varit hos BM i vecka 26 och 29 och nu är det i vecka 33 nästa gång. Tycker det är långt till dess. I vilka veckor har ni fått tid för kontroller?

• Sommarsnö

Nu i tredje trimestern så brukar det ju stå att man ska äta två mellanmål extra. Undrar då hur mkt de räknar med att man äter normalt? Hur många mål äter ni nu per dag? Jag har haft lätt för att svimma de sista dagarna och undrar om jag äter för lite (förutom att jag också dricker för lite säkert)? Jag äter till frukost fil med bär och müsli och en smörgås och te. Sedan lunch och på em mellanmål. Kvällsmat och ett mellanmål innan jag går och lägger mig. Är det för lite?

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)