Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Eftersom vi verkar ha en bilbarnstolsexpert i gruppen passar jag på att fråga ;)
    Har hittat ett babyskydd som vi vill ha - Cybex Aton Q på en holländsk sida. Är det vanskligt att köpa därifrån eller ska det vara samma stol som man kan köpa i Sverige (tänker på t ex flamskyddsmedel eller annat att tänka på)? Svårt att få tag i den stolen i Sverige - har bara hittat den på en butik i Upplands-Väsby eller var det var men då måste man fysiskt åka dit och köpa den och vi bor inte i Sthlms-området. Dessutom var den billigare i Holland.

• Sommarsnö

Någon som har tips på en bra sida för att lära sig profylax (helst med videor) eller om ni hittat något bra på YouTube eller liknande? Har anmält mig till en kurs i mars för att både jag och sambon ska kunna gå men det är ju osäkert om det hinns med innan förlossningen då och jag vill helst hinna träna i några månader också.

Funderar på en annan sak ang profylax också; jag läste någonstans att när man gjort studier på det så hade det ingen bevisad effekt. Ändå lärs det ju ut överallt och skrivs om i böcker osv. Lite skumt kan jag tycka. Men en studie säger kanske inte så mkt iofs, vet inte om det gjorts fler. 

• Sommarsnö

Någon som har gått/tänker gå på föräldrakurs? Funderar på om det är nåt att ha eller om de mest kommer att ta upp självklara saker som man redan vet. Någon som har varit på det tidigare som kan berätta lite vad de brukar innehålla? Det är väl förstås olika från grupp till grupp....

• Sommarsnö
    Madelen b skrev 2015-01-08 12:35:53 följande:

Vilka här har en gravidföraäkring? Inte den som är gratis alltså!!

Jag tecknade den hos Trygg-Hansa. Tyckte de hade bäst villkor.
  • Sommarsnö
    mandalii skrev 2015-01-09 10:46:44 följande:

Alltså ursäkta, men nu är jag snurrig. Enligt min arbetsgivare så beräknas inte föräldrapenning på 7,5 prisbasbelopp utan på 10 prisbasbelopp. Varför har jag fått för mig att det är på 7,5? Med 10 blir det ju betydligt mer för oss i föräldapenning.

7,5 prisbasbelopp är det man får som högst i sjukpenning. Men som du säger så är 10 prisbasbelopp gränsen för föräldrapenning Jag tänker ta ut förälrapenning 60 dagar före bf men det handlar mer om att det är administrativt lämpligt för mig (eftersom jag är tjänstledig från jobbet nu) än att jag kanske behöver gå hem då. Jag tänker inte ta ut semesterdagar före eftersom jag hört att om det mot förmodan skulle hända något med barnet så blir man inte återbetalningsskyldig vad gäller föräldrapenningen. Semesterdagar däremot har man ju alltid förlorat. Därför tänker jag ta ut full föräldrapenning fram till förlossningen. Efter det kommer jag nog att minska det lite grand. Men jag har tänkt att ta vårdnadsbidrag fr o m att barnet fyller 1 år (om det finns kvar fortfarande då) och då behöver man ha tagit ut 240 dagar (tror jag det är) i föräldrapenning på sjukpenningnivå först för att man ska ha rätt till det. Kruxet blir dock om de tar bort vårdnadsbidraget för då hade jag hellre velat spara pengarna så att min SGI är skyddad längre tid. Knivigt värre.
  • Sommarsnö
    Hanna 681 skrev 2015-01-09 20:25:13 följande:
    Kul att din vagn kommer snart, har också beställt från Holland. Får adapter till bilbarnstol med på köpet. Tycker helt klart att det är värt att köpa från utlandet, kostar i princip som en nyare begagnad vagn.
    Någon som har sett att Joolz är billigare utomlands? Tycker jag har surfat på alla möjliga sidor men den kostar i princip som härhemma.
  • Sommarsnö

Har sedan några dagar tillbaka en urin som luktar starkt. Den luktar inte riktigt som den brukar när jag har urinvägsinfektion men något ditåt. Har inga andra symtom på det men kände mig lite småruggig en stund ikväll. Skulle ni vänta till måndag med att ringa barnmorskan eller måste jag ringa till BB nu i helgen eller vart vänder man sig såhär på helgen isåfall för att få göra en bakterieodling?

• Sommarsnö
    BigMami skrev 2015-01-11 12:46:59 följande:
    Har du druckit dåligt? Fyll på med mer vätska å se om det blir bättre.
    Jag ringde och rådfrågade 1177 inatt och då blev det en herrans fart. Jag kunde inte vänta till måndag och skulle ringa till BB direkt. De ville att jag skulle komma in direkt på morgonen idag för en första tablett så det var bara att lyda order. Nu ska jag käka antibiotika i 5 dagar. Känns sådär men det är ju viktigt om det skulle vara något. Får svar på odlingen på tisdag.
  • Sommarsnö
    Madelen b skrev 2015-01-11 16:34:46 följande:
    Är de bara jag som tycker det är konstigt att dem sätter in antibiotika utan att ens veta om det är något?

Tog dem ingen sticka ens?

Hur allvarligt är uvi när man är gravid? Läser man på 1177 låter de ju inte som något livsfarligt om man inte går med det länge! Eller?
    Nej de tog ingen sticka. Har för mig att jag läste att man kan ha bakterier ändå utan att det syns på en snabbsticka. De vill väl inte riskera att det ska sätta igång förlossningen eller skada barnet innan man har hunnit få svar på provet. Den antibiotika jag fått tillhör grupp A vilket ska vara helt lugnt när man är gravid. 
  • Sommarsnö
    lais skrev 2015-01-11 17:47:48 följande:
    Jag var hos bm i fredags och eftersom jag har så mycket sammandragningar misstänker hon UVI, de har oxå hittat lite andra bakterier i urinen. Eftersom jag hade varit på toa precis innan jag for dit kunde de inte ta nåt nytt prov. Ska dit imorrn och lämna, så det var inget akut alls i hennes värld. Säkert olika beroende på vem man träffar
    Hm, intressant. Har du haft några andra symtom? Jag hade lite ont i magen för några dagar sedan och det är möjligt att de tolkade det som att det kunde vara ett symtom och därför agerade så kraftfullt. Samt att min urin luktade. Men man kan ju ha helt tyst uvi också och det är ju lite läskigt.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)