Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

JhjärtaK skrev 2014-11-17 21:58:33 följande:
    Jag gör ju UL mest hela tiden smile2.gif (8 st hittills tror jag) men med dottern gjorde vi TUL, dock var det inte standard i Sthlm utan vi fick det då jag fick förstorat njurbäcken och min bm ville nog muntra upp mig och att jag skulle få se att det inte påverkade bebisen.

Vad jag vet så är inte TUL standard i något landsting men jag kan ha fel?
    Tul gör man bara om det är nåt avvikande. När jag väntade mitt första barn slutade magen att växa mot slutet och jag fick göra tul varannan vecka, de mätte också flödet i navelsträngen. Hade allt varit normalt hade jag absolut inte fått göra de ultraljuden.

Den här graviditeten har jag själv tänkt att boka ett tul för jag vill ha en skattning på vikten.
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-11-18 11:41:28 följande:
    Får jag fråga varför du vill ha en skattning på vikten? Har det något med förlossningen att göra?
    Är livrädd att föda ett stort barn. Det är min största skräck. Därför vill jag veta.
  • Bell13
    ullin skrev 2014-11-18 15:02:10 följande:

Finnar... Jag har så sjukt jobbiga finnar. Röda, väldigt synliga och icke "klämbara".

Fler som får dras med det? Man känner sig inte direkt sitt snyggaste. ;)

Hade sådana runt v 10 nu är hyn som porslin. Vet att när han är född blir hyn som vanligt igen så jag njuter så mycket jag kan.

Hatade att ha sådana där finnar :(
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-11-18 15:32:05 följande:
    De mäter väl magen men det säger kanske inte så mycket? Kanske vore nåt för mig också som är förlossningsrädd. Kan man bli igångsatt om det verkar bli ett stort barn och man vill det själv? 
    Tul är ett ultraljud där de kan uppskatta barnets vikt genom att mäta lårben och huvud osv. De skattade min dotters vikt till 2640 g och hon vägde 2780 g när hon föddes. Gjorde mitt sista tul 2 dagar innan hon föddes.

Tänkte boka ett tul till v 36 den här gången. Visar det sig att han väger över 4 kg kommer jag inte våga föda utan då kommer jag tjata till mig ett snitt. Är inte rädd för själva förlossningen utan är rädd för att gå sönder onaturligt mycket.
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-11-18 16:32:30 följande:
    Får man boka in sånt själv?

Min dotter vägde 4kg och det gick bra, men om man kanske gick sönder väldigt mycket med ett litet barn så förstår jag att man är orolig. Jag vill ju gärna inte ha ett 5kgs barn även om 4 gick bra. Jag vägde 2900g och karln vägde 4100g, så hoppas denna blir mer lik mig.
    Jag har inte gått sönder någonting vid mina tidigare förlossningar men det är en stor skräck.

Går att boka på privatklinik och betala själv så har jag gjort den här graviditeten i v 9
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-11-18 20:50:19 följande:
    Okej, jag fick sy nåt stygn i yttre men det var ju verkligen överkomligt. Men då kollar jag upp om man kan göra det här med, vad kostar det typ? Och hur långt innan bör man boka tid?
    Det kostar 650 kr i Sthlm. Jag tänkte boka ett i v 36 eller v 37
  • Bell13
    Emmadee skrev 2014-11-19 08:08:05 följande:

Jag har också förstått det som att vikten på barnet inte har så stor betydelse för hur mycket man går sönder. Utan att huvudomfånget har större betydelse. Eller om man som min son tror att man är Stålmannen och tyckte det var en bra ide att födas med handen utsträckt över huvudet. Han var en pina att krysta ut och jag gick sönder rejält. (Sfinkterruptur)

Blev igångsatt och det vill jag inte uppleva igen. 16 dagar övertiden och mäkta trött på att vara gravid. Den här gången vill jag uppleva en förlossning som startar spontant av sig själv. Och gärna inte senare än BF. ( sen återstår det väl att se om läkaren föreslår snitt, efter att ha undersökt min tidigare ruptur)

Jag föddes fem dagar före BF och min mamma var inne på BB ett par timmar innan jag kom ut. Så ingen genetisk koppling där...

Mina barn hade huvudingång om ca 34 cm är det litet?
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-11-19 17:38:14 följande:
    Det sa barnmorskan jag pratade med idag också att det inte är storleken på barnet som spelar så stor roll för hur födseln går. Blir man t ex värksvag p g a epidural eller annat så kan det ha större betydelse än att barnet är stort.
    Jag vågade inte ta bedövning för jag hade hört att det kunde få allt att stanna av.
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-11-19 20:08:36 följande:
    Kändes det bra i efterhand att du gjorde så eller hade du velat ha det annorlunda? Jag förstår inte riktigt de förlossningsrädda som vill ha en planerad igångsättning men det kanske är de som mer vill ha kontroll än är rädda för smärta. Jag som är mest rädd för smärtan skulle inte vilja ha det, tycker att värkstimulerande dropp verkar hemskt och det kan man ju få om värkarbetet stannar av också smile4.gif
    Min första förlossning hade jag inget val, det var fullt på alla förlossningsavdelningar i Sthlm. Jag fick till slut komma in och då fanns det ingen tid till bedövning. Hon föddes 13 minuter senare i en gynstol med hjälp av yttre press. Hjärtljuden gick ner så pass mycket så det blev bråttom, hon hade också bajsat i fostervattnet så de ville ha ut henne asap.

Trots allt så hade jag en fantastisk förlossningsupplevelse. Förlossningen tog 9 h från första värk till hon var ute.

När det sedan var dags för hennes syster att födas så fick vi komma in till förlossningen, åkte in när jag hade 4 min mellan värkarna. Jag fick ett varmt och vänligt mottagande och kände mig trygg. Jag provade lustgas men hatade den. Kände mig dyngrak och mådde illa av den. Jag hade det riktigt jobbigt ca 45 minuter mellan 9 och 10 cm. Sedan gick vattnet och krystvärkarna kom nån minut senare och hon var ute på 3 värkar. Jag hade en jättebra förlossningsupplevelse. Förlossningen tog 6 h från första värk till hon var ute.

Jag andade mig genom värkarna i början och sedan duschade jag hett och det hjälpte mig under flera timmar. Tror att jag använde mig av dykmetoden omedvetet, bara accepterade smärtan och hängde med i den. Att vara där och då i nuet var det som gällde.

Hoppas att jag inte skrämmer dig på nåt sätt. Man får oftast höra om riktigt hemska förlossningar och jag ville dela med mig av mina som varit det motsatta.
  • Bell13
    amandanS skrev 2014-11-20 20:32:59 följande:

Går in i v 21 idag, så minst några veckor till MÅSTE han stanna! :)

Han hade inte "borrat" ner sig med huvudet i alla fall utan låg fritt med fostervatten runt sig, så det var bra.. Och livmodertappen var stängd och visade inga tecken på att vara på väg att öppna sig. Så jag hoppas det är oförändrat på onsdag! :) tills dess ligger jag väl i soffan och latar mig....

Ta det lugnt och vila ordentligt nu. Hoppas att det lugnar ner sig
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)