Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

EmmasaraL skrev 2015-02-21 15:59:40 följande:
    Det bästa är att undvika ekologiska kläder som har tryck, för ofta kan trycken innehålla gifter som inte är ekologiska. Jag har bara köpt ekologiskt bomull, tvättat plaggen ca 3 ggr för att vara säker på att jag har tvättat ur det mesta gift som kan tänkas vara kvar. 

Köper man babyjeans ska man vara medveten om att bomullen kanske må vara ekologisk men färgämnen m.m. är ofta inte det.

Har hört att geggamojjas kläder samt minirodini ska vara bra när det gäller krav på giftfritt. Men de kostar ju en slant extra. Jag försöker hitta så mkt som jag kan begagnat, men det är svårt i dessa tider. Inga loppisar som sker nu direkt.
    Här kan ni göra fynd! mollio.se/produkter.html
    Kläderna är märkta med Eko Sustainable Textile som är en ekologisk märkning att lita på (föregångaren till GOTS-märkning). Det är så billigt att man tror att det är återförsäljarpriser men det är tydligen utförsäljning. Kolla listan på det som finns kvar och skicka mail på det ni vill ha. Det är förskottsbetalning men jag har beställt i två omgångar och fått allt med.
  • Sommarsnö

Någon här som har blivit igångsatt med epidural redan från början som kan berätta lite om hur ni tyckte att det var?

• Sommarsnö
    BigMami skrev 2015-02-23 12:20:03 följande:
    Ja förlossningen var helt underbar! Fick jag bestämma så tar jag den gärna i repris. MEN fick dock en ruptur så jag blev opererad 3 timmar efteråt. . Känns snuvat då jag klarade fl utan alvedon eller smärtstillande & så skulle man bli sövd och opererad sedan. Har aldrig blivit op förut så jag vaknade med slang i halsen som jag fick kväljningar av, sjukt ont i ryggen & illamående av uppvakningsmedicinen.. Så det var värre än själva förlossningen... Så nu när sf måttet är utanför kurvan är jag aningens orolig att bebis ska vara stor, just pga rupturen.. Men ut ska den ju någonstans i alla fall och vaginalt är ju trots allt det bästa. Hämtade mig ganska bra efter ändå med dubbla laxermedel
    Var det en grad III eller IV-ruptur alltså? Har du några besvär av det idag? Min BM säger att om man opererar det genast så får man inga men sedan. Undrar om jag kan lita på det?
  • Sommarsnö

Har också sömnproblem. Vaknar varje natt typ vid 4-tiden och ligger sedan vaken någon timme innan jag kan somna om.

Någon annan som har problem med stela händer? De värker och är stela på morgonen - är det vätska tro?

• Sommarsnö

Jag får ofta konstant kissnödighet när jag är ute och rör på mig. Spelar ingen roll om jag kissat precis innan - det känns som om jag ska kissa på mig. Det blir numera inga långa promenader för min del, det känns för obehagligt. Bara ut och göra det nödvändiga och sedan hem igen.

Alltså det här med amnings-bh......har provat några stycken men jag tycker alla ser bedrövliga ut. Måste man se ut som "hej-kom-och-hjälp-mig" bara för att man ammar? Men idag kom jag på en sak, jag har ju några bh-ar med avtagbara axelband. De borde ju funka lika bra? De är ju iofs inte i stretchmaterial som det tydligen bör vara i amnings-bh-ar av någon anledning (för att brösten varierar i storlek?) men själva funktionen funkar ju likadant som en amnings-bh. Mina bröst har inte växt något alls nästan heller så det känns så konstigt att köpa en stor amnings-bh nu som bara känns helt fel. Hur har ni gjort?

• Sommarsnö
    lais skrev 2015-02-24 15:22:50 följande:
    Jag skulle vänta med att köpa amnings-bh. Sist växte inte brösten förrän mjölken kom igång ordentligt och då växte de kanske två storlekar så jag skulle inte ha kunnat använda mina vanliga bh:ar... Stretchmaterialet är väl som sagt för att brösten varierar i storlek hej dundrande beroende på om bebis nyss ammat eller brösten är sprängfyllda t.ex. Jag hade nån amnings-bh men körde oftast på bara amningslinnen, det gillade jag bäst. Smaksak gissar jag men mitt tips skulle absolut vara att vänta med amnings-bh tills bebis är här och mjölken är igång så att du vet storlek
    Ja jag har köpt några amningslinnen - kanske funkar med det i början. Blir bara lite stressad av att det står på alla checklistor att man ska ha med amnings-bh till BB...Har köpt en nu iaf så får vi se om den passar, om inte annat så kanske den passar någon gång under graviditeten eller efter. Har svårt att tro att mina bröst ska växa två storlekar helt plötsligt när de i princip inte växt någonting under graviditeten. Men undrens tid kanske inte är förbi, haha.
  • Sommarsnö

Allt för föräldrar har en babybox också. Den tyckte jag nästan var bäst - man fick en gratis body bl a.

• Sommarsnö
    Linc skrev 2015-02-24 20:57:05 följande:
    Hur får man den?!
    Gå in på deras sida och kolla - det ska finnas någon info där om jag inte missminner mig.
  • Sommarsnö

Amningsponcho - någon som har haft det och tycker det funkar bra? Tänkte istället för att köpa en massa amningstopar (några amningslinnen har jag köpt ändå).

• Sommarsnö

Här får man inte äta under förlossningen utan bara flytande kost. Fattar inte hur jag ska klara det om det blir långdraget - jag har dessutom magkatarr. Någon annan som också bor där de har de reglerna som har nåt tips?

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)