Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Idag har jag för första gången fått ett riktigt gravid-raseriutbrott.. Som tur är på mig själv, men ändå..

Tänk er känslan när man öppnar tvättmaskinen och upptäcker att all svart tvätt har åkt ett långprogram ihop med ett (visserligen oanvänt men ändå) trosskydd och att hela maskinen inklusive tvätt är full av sånadär små små kletiga fuktabsorberande kristaller..

Det, plus gravidhormoner i rusning.. Ojoj ;D

• S1528

Ni får ursäkta om detta låter flummigt..

Men är det någon av er som fött barn förut som känt på er att det börjar bli dags, även en bra stund innan BF?

Jag har fått en så himla konstig känsla i kroppen de senaste tre dagarna, mycket molvärk i ryggslutet, sammandragningar som ibland helt tar andan ur mig och av och till smärtsamma (vad jag antar är förvärkar) som verkligen är koncentrerade till området precis vid livmodertappen. Ingenting i kroppen känns som det brukar och dessutom har jag en sån otroligt stark övertygelse av att hon kommer att födas innan BF. Är jag bara flummig eller är det någon mer som känner/känt såhär?

Brottas med mig själv om jag borde packa BB-väskan eller låta det vara en stund till :)

• S1528
    Linc skrev 2015-03-22 18:44:05 följande:
    Lita på dig själv!! Packa väskan för 17 :D Lycka till! :)
    Ja det får nog bli så att jag packar den ikväll.. Utifall att liksom.. Kontroll hos BM imorgon så får väl dryfta saken då ;)
  • S1528
    Anonym (Lillan) skrev 2015-03-22 20:30:33 följande:

Hej på er tjejer.

Har följt er sedan start och läst varje dag. Jag har bf 14 april så är i v. 36+4. Mitt tredje barn.

Jag känner exakt samma. Känner mig också sjukt flummig och har inte vågat säga till någon att jag känner i hela min kropp att det är på gång. Natten till
    i tisdags hade jag onda förvärkar. Sedan dess ligger hon längre ner än tidigare och sammandragningarna trycker på neråt bakåt och vissa gör ont. Hela veckan har jag haft förvärkar/sd som gjort ont och som jag liksom måste koncentrera mig igenom. Jag mår även illa till och från och har varit väldigt labil i mitt humör. Till och från har jag även molvärk bak i ryggen. I natt hade jag ont igen och nästan kände hur hon sjönk längre ner.

Men jag vet att det ändå kan vara en bit kvar innan hon kommer, men det är som att jag känner på mig att det inte är så långt borta. Fast som sagt är det inget jag vågar säga till någon. Mina tidigare två barn har kommit på bf. Väldigt skönt dock att det finns fler som känner samma, så man kan ventilera med någon.
    Men precis! Det är exakt sådär jag känner! Men det är ju mitt första barn så jag vet ju inte riktigt vilken känsla jag kan förvänta mig.

Men det är som att kroppen försöker tala om för mig att det är dags alldeles snart.

Illamåendet kan jag också skriva under på, i slutet på veckan blev jag tvungen att ta lergigan (som jag annars slutade med i v.15) för att ens ta mig igenom illamåendet. Jag har sovit bra genom hela graviditeten fram tills nyligen då denna känslan gjorde entré.. Dessutom har bebisen totalt ändrat sitt rörelsemönster och "dygnsrytm" mot hur det varit tidigare.

Men som sagt, jag känner mig lite flummig när jag ska försöka sätta ord på övertygelsen om att hon är påväg, eftersom det bara är en väldigt intensiv känsla.
  • S1528
    lais skrev 2015-03-22 22:49:02 följande:
    Det kan man säkert. Sist kände jag ingenting förrän det drog igång vid 4 på natten, fem timmar senare var han född. Jag hade ju naturligtvis sammandragningar men inga onda. Den här gången beter sig kroppen och bebis helt annorlunda och jag fattar inte ett dugg av vad kroppen försöker berätta. ..
    Inatt har jag haft riktigt ont, en rejäl sammandragning ihop med en skärande smärta en gång per timme ungefär. Precis när sammandragningen ebbat ut har jag blivit helt smärtfri och somnat om, så jag tycker att det här känns väldigt skumt.. Det kan ju inte gärna fortsätta såhär intensivt i fyra veckor till tycker jag..
  • S1528
    linnis83 skrev 2015-03-25 17:28:12 följande:

Idag har vår lilla Ellen blivit utplockad! En riktig sötnos på 3645 g och 49 cm. <3

Grattis! :)
  • S1528

30 minuter kvar till mitt andra UL/VUL på två veckor.. Har av och till haft hemska sammandragningar som gör rejält ont. Natten till måndag kom de varje timme, varade ca 1 minut åt gången och kändes som knivar i livmodertappen. Så nu får vi se om tappen blivit ännu mer påverkad än sist då det föranledde sjukskrivning.. *pust*

• S1528
    Freje skrev 2015-03-27 19:36:53 följande:
    Hur gick det? Var tappen påverkad? Jobbigt med onda sammandragningar.. Än är det ju lite tidigt för bebis att komma, har för mig att du är några dagar efter mig (v 37 idag).
    Tappen är fortsatt påverkad, men det tycks ha stannat upp lite grann sedan sist.. Jag är 35+3 idag, så jag ser gärna att hon stannar till 37+0 innan hon kommer ut..

Tyvärr känns det lite som ett enda stort moment 22 då jag mår ganska dåligt rent fysiskt, idag har blodtrycket legat strax under 90/40 och jag har känt mig riktigt risig av och till.. Så för min del hade jag gärna velat ha den här graviditeten avklarad :(
  • S1528

Jag måste bara få gnälla lite.. Har 28 dagar kvar till BF och jag vet ärligt talat inte hur jag ska överleva fram tills dess. Det är redan så trångt i magen och nätterna är rent ut sagt ett helvete. Kan inte sova på någon sida, slänger mig av och an hela nätterna och blir bara tröttare för varje dag! Jag mår riktigt dåligt över att min kropp inte tillåter mig att ligga i sängen bredvid min sambo och bara slappna av!

Och när det är extra mycket aktivitet i magen får jag halvt panik och känner att bebisen måste ut NU annars dör jag. Är jag helt ensam om den känslan?

Just nu är det tunnelseende och 100% väntan på förlossningen som gäller, kan inte tänka på något annat :(

• S1528

Vad skönt att se att det är fler som känner igen sig, ibland känner man sig bara som världens sämsta och jag är så trött på att höra mina stönanden varje gång jag måste vända på mig eller bebis är extra aktiv.. Stackars min sambo som måste lyssna på det ljudet hela nätterna..

Vi väntar också besök över påsk och jag bävar inför det.. Kan bli våldsamt irriterad på folk helt plötsligt och jag känner mest för att hålla mig för migsjälv. Som när samma person frågar två gånger inom loppet av bara några dagar om jag är SÄKER på att min TENS-apprat inte skadar barnet och påskyndar förlossningen, när någon tjatar på mig att jag måste äta regelbundet (för äter är ju typ inte det enda man gör som gravid) då håller jag på att flippa ur.. Känner inte igen mitt humör alls..

Funderar allvarligt på om det blir några fler barn för min del bara för att den här delen av graviditeten har varit hemsk!

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)