Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

BigMami skrev 2015-05-22 10:35:10 följande:
    Ja jag ju hade läst men la inte namnet på minnet smile1.gif

Hoppas ni får hjälp av bvc i alla fall. Har inte direkt något bra tips då tyvärr.. Vissa blandar i raps/mat olja eller messmör men då är barnen oftast större.

Finns annars magdroppar på apoteket att köpa.

Lactulos? Magmassage? Nej hör med bvc för säkerhets skull smile1.gif
    Jo det är dom råden jag läst om också, men hon är ju så liten så man vill ju inte experimentera direkt.. Men det känns skönt att vi har ett möte bokat med BVC idag så jag kan fråga.. Men usch vad det gör ont i hjärtat när ens lilla har ont och man inget kan göra :(
  • S1528
    Bell13 skrev 2015-05-22 10:59:54 följande:
    Kan ju vara gaser. Vi hade problem med det i början. Jag rekommenderar pysventil det hjälpte oss.
    Ja, fast alltså bajset var som en stor studsboll när det väl kom ut i blöjan så hon har ju helt klart trög avföring :(
  • S1528
    Bell13 skrev 2015-05-22 11:22:48 följande:
    När vi använt pysventil har det först pyst ut massa gaser och sedan har det vällt ut bajs. Det kortade ner hans lidande, han gallskrek och spände sig och blev lugn med pysventilen.

Kan vara värt att prova och hjälpa till lite grann.
    Jaha, nu förstår jag vad du menar :)

Ska rådfråga bvc nu strax men det känns väl som att byte av ersättning ligger närmast till hands.. Vi får se vad dom säger. Huvudsaken är att min lilla plutta mår bra!
  • S1528
    Bell13 skrev 2015-05-23 04:26:16 följande:
    Pysventilerna förkortade förloppet med ont i magen och skrik och det var värt mycket för mig. Skär ju i hjärtat när de har ont och bara skriker.
    Bvc sa att vi skulle ge en tesked rapsolja blandad i maten 1 ggr dag, jag hoppas att det ska hjälpa :)

Ja visst är det hemskt när dom är så ledsna :(
  • S1528

Här fortsätter kampen.. Fick rådet av BVC att hälla rapsolja i ersättningen, vilket tyvärr inte lett till något bajs utan bara till kaskadkräkningar.. Förut har hon kunnat småkräkas lite men nu tömmer hon verkligen magen :/ Så nu är jag lika villrådig igen.. Ringde BVC nu på morgonen för att fråga om råd men jag kommer bara till den förbaskade telefonsvararen! :(

• S1528
    BigMami skrev 2015-05-26 10:07:26 följande:
    Vilken sort ersättning har ni?

Min trea kräktes enormt utav semper och vanliga nan.
    Hon får Semper Lemolac. Dock har hon inte kräkts så här enormt mycket innan vi började med rapsoljan :/
  • S1528
    Bell13 skrev 2015-05-26 10:11:05 följande:
    Jag var på BVC igår och Douglas fick rotavaccin. En väldigt ovanlig biverkning är förstoppning och får så här här små barn det så får de ont i magen och brukar gallskrika och kaskadspyr rakt ut. Hon sa att om det sker ska man ringa 1177 för de behöver hjälp att lösa upp det då sa hon.

Kanske ska du ringa dit eller vårdcentralen där du bor.
    Pratade med BVC nyss och de rekommenderade Sempers magdroppar och om det inte blivit bättre innan torsdag så skulle vi ta upp det på vårt BVC besök då..

Mitt BVC känns så fruktansvärt uddlösa, det kan ju inte vara normalt att en bebis inte kan bajsa själv? Det är en vecka sedan hon sist bajsade utan hjälp!
  • S1528
    BigMami skrev 2015-05-26 11:17:09 följande:
    Okej smile1.gif Vår trea spydde enormt av lemolacen också... Det enda som funkar för henne är Nan Ha 1 .

Testa att minska ner oljan då?
    Jag har tagit bort oljan helt sedan igår kväll, och under nattens två matningar plus "frukost"-matningen idag har det i princip inte kräkts alls. Förbaskat att det inte skulle funka! :(

Men nu är vi liksom på noll igen hoppas jag..
  • S1528

Igårkväll hade vi en otröstlig gallskrikande bebis för jag vet inte vilken gång i ordningen.. Det gav sig inte förrän pappan gymnastiserat med bebis, böjt ben och grejat och till sist fick vi ut en massa bajs med hjälp av "tempmetoden". Så inget spontanbajs igår heller..

Efter den bajsningen och en flaska mat blev hon som förbytt och sov nästan fem timmar i sträck utan avbrott. Sedan matning och ytterligare tre timmar sömn.. Känner mig nästan som en ny människa ;)

• S1528
    BigMami skrev 2015-05-27 10:46:55 följande:

Jag har ALDRIG ägt en enda skötväska till något utav mina 3 barn. Men nu till 4e så slog jag till och skickade efter en från Skip Hop ifrån Lekmer.se (hade en värdecheck där)

Är det någon som känner till märket? Är ni nöjda?

Vad har ni för skötväskor?

Jag ville ha en med lagom många fack och helst ett med dragkedja för nycklar och plånbok & helst kunna stänga med dragkedja. Då hittade jag Skip Hop Bento där det ingick matlådor och grejjer inför sommarens picknickar smile1.gif

Jag har en ifrån Gekås Ullared som ser ut såhär, väldigt enkel men rymmer en hel massa grejer och dessutom var den billig. 299kr tror jag att den kostade och då fick man med ett litet skötunderlägg också :)

Duger utmärkt för mig :)
  • S1528
    BigMami skrev 2015-06-29 06:41:28 följande:

Vidar har sovit duktigt hela tiden smile1.gif Så himla skönt! Njuter så länge det varar. Få se hur det blir efter vaccinationen i morgon..

Det är så skönt när han kan roa sig själv en stund nu under babygymet och i babysittern smile1.gif

Vi gick ju över på ersättning då han tog sån tid på sig att äta åt gången och det var ju inte så konstigt när han äter MINST 210 åt gången och är på svältgränsen 2 timmar senare. Han äter mer om kvällarna. Då kan han svepa först 210ml sedan 150 på det... Nästan så han äter upp sig för att klara natten smile2.gif

Vad hittar ni på om dagarna med bebisarna nu när ni är hemma och är mammalediga?

Är det som ni hade tänkt er? smile1.gif

Åh wow vad han äter! Han måste växa så det knakar eftersom det går åt så mycket energi :) Jag känner igen mig i det där med svältgränsen dock, min lilla kan man ställa klockan efter. Prick två timmar efter mat är hon utsvulten igen, men å andra sidan känner jag att alla typer av regelbundenhet är välkommen :)

Detta är mitt första barn och jag får nog erkänna att jag trodde att det skulle vara jobbigare, inte för att jag tror att jag har ett ovanligt snällt eller nöjt barn på något sätt men vi är definitivt lyckligt lottade som sluppit kolik och annat hittills. Men jag var rädd att jag inte skulle klara av att vara mamma eller att anpassa mig till 100% efter någon annan. Innan hon kom var jag nervös för att leva ihop med en bebis, men allt har fallit sig så naturligt. På något sätt vet man hur man ska tex. trösta sin lilla bebis fast ingen har lärt en hur. Det är häftigt :)

Här hemma ägnar vi oss mest åt att städa, tvätta, diska och promenera. Börjar till och med att trivas med att vara hemma på dagarna, det kliar inte i kroppen längre :)
  • S1528
    Freje skrev 2015-06-29 14:44:13 följande:

Tycker det är lite vemodigt att rensa ut de minsta kläderna. De växer så fort de små.

Ååh, jag tänkte samma idag.. Lillan har snart vuxit ur sina (mina) favoriter :( Kommer inte ha hjärta att ge bort dom, dom får sparas så jag kan plocka fram dom och tänka "såhär liten var hon" :)
  • S1528

Skrev i maj-tråden men provar här också..
    Tankar kring hur man klär på och bäddar för bebis i vagnen i värmen?

Jag har body och byxor i bomull och en ljus filt över den svarta suffletten. Sockarna har jag tagit av och fötterna känns svala men inte kalla..

Hur gör ni? Eller stannar ni inne?

• S1528
    Sommarsnö skrev 2015-07-01 14:45:06 följande:

Måste man ha en ljus filt över sufletten också - kan det bli för varmt annars? (vår suflett är gråblå). Funderar på hur mycket man måste skydda om bebisen är i skuggan - hur mycket solljus får de ändå på sig då? Är det därför du har solhatt i skuggan BigMami eller missuppfattade jag?

Vår sufflett är svart med vitt foder och den blir iallafall värdigt varm på utsidan. Ljusa tyger absorberar ju inte värmen som mörka så jag tänker att det kanske gör någon nytta iallafall :)
  • S1528
    BigMami skrev 2015-07-01 14:37:22 följande:
    Vi kör på enbart body eller onepice med korta ben smile1.gif utan strumpor, keps/solhatt & skuggläge! Lägger honom på en filt på gräsmattan eller öppen vagn, eventuellt med parasoll. Tunn filt i vagnen. Gallerfiltar är de bästa!
    Då ryker byxorna också på morgondagens promenad, och gallerfilten får följa med.. Har linnebodys hemma också men det känns så väldigt bart.. Vet ju att det är bättre att dom är lite för kalla än lite för varma men man vill ju skydda emot de solstrålarna som faktiskt letar sig fram..

Hur som helst, så skönt med lite sommar!
  • S1528

Frågan har säkert bollats tidigare i tråden, men hur ställer ni er i frågan; vaccinera eller inte vaccinera?
    Finns det någon i tråden som avstått ifrån att vaccinera sitt/sina barn?

• S1528

Jag hade heller inte en tanke på något annat än att tacka ja till de vaccinationer som erbjuds, men så var det en person i min närhet som skrämde upp mig med prat om biverkningar och att vaccinerna innehöll gift osv osv.. 90% av påståendena verkade vara bullshit när jag forskat runt lite, men att få höra sånt gör ju ändå att man blir lite nojig!
    Min lilla ska få sina första sprutor i augusti..

• S1528

Idag är det ett år sedan jag plussade! Nästan värt att fira :)

• S1528
    amandanS skrev 2015-09-13 20:41:13 följande:

"Fråga: Har Semper maltodextrin i vällingarna?

Det stämmer att Maltodextrin ingår i några av våra vällingar och det är en väl utprovad ingrediens. Olika halter för olika åldrar är för att olika åldersgrupper behöver olika mängd t ex protein. Maltodextrin är en kolhydratkälla från majs, som består av delvis nedbruten majsstärkelse där kolhydrater med olika kedjelängd ingår; från mono- till oligosackarider. Maltodextrin används i välling för att ge en för barnet optimal balans mellan kolhydrat, fett och protein. Maltodextrin har inte en uttalat söt smak, det är inte därför maltodextrin är med som ingrediens. Det vi menar med att den är optimal är att det är en stärkelse som ger en balans mellan konsistens och rätt näringsvärde enligt gällande lagstiftning när det gäller kolhydrat, fett och protein utan att bidra med för mycket enkla sockerarter. Det är också en stärkelse som magen har lätt att bearbeta och därför är den lämplig och väl beprövad i barnmat."

Alltså förlåt, men vilket jäkla bullshit.. Jag blir så arg på barnmatstillverkarna som försöker få skräp att låta som det bästa i världen.. Maltodextrin tillför absolut ingenting i näringsbalansen, det är rena kolhydrater utan näringsinnehåll. Enda anledningen till att de finns i maten är för att ge en energikick som sedan leder till att hjärnan vill ha mer. Vill barnet ha mer, så säljer man mer :(

Jag håller med Bell, jag skulle aldrig peta i mitt barn något som innehåller maltodextrin, och inte mig själv heller för den delen :(
  • S1528
    Bell13 skrev 2015-09-11 19:29:27 följande:
    Jag kör Semper från 5 månader med mangosmak den enda som inte innehåller maltodextrin.
    Nestlé mild havregröt är väl fri ifrån maltodextrin? Eller har jag missat nåt? :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)