Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Har ni köpt vantar till bebisen? Ullvantar eller bomull isåfall?

Funderar på solskydd till vagnen - är parasoll eller UV-skydd bäst? Finns det något kombinerat med myggnät eller får man köpa det separat?

• Sommarsnö

Jag har inte heller packat. Minns att när jag bokade profylax för några månader sedan som vi ska på denna vecka och nästa så var jag rädd för att inte hinna gå på den men nu känns det som om det är hellugnt, haha.

• Sommarsnö
    S1528 skrev 2015-03-10 07:52:38 följande:

Vecka 34 idag och det är helt klart så att något hänt under natten..

Idag har jag helt plötsligt fått en mycket större mage än jag hade igår och jag vaknade med känslan av att fogarna verkligen trycks isär och att det kändes som om benen brann från svanken och nedåt vaderna..

Kan det vara så att bebisen bestämt sig för att det är dags att börja fixera sig? Har haft stickande/pirrande känslor ifrån vad jag inbillar mig är livmodertappen under någon/några veckors tid.. Inget BM besök inplanerat förrän nästa vecka så jag kanske får fortsätta att vara nyfiken fram tills dess :/

På bilderna ser det ut som om hon har sjunkit ned liksom
  • Sommarsnö
    Nannaedlund skrev 2015-03-11 17:46:04 följande:

Jag har inte varit inne på länge, och då hette jag Gun-Britt! Men hur som, följer med och hoppas att allt går bra för alla och att våra små kommer när de ska och är pigga och friska! Ville höra lite med er andra hur ni hade resonerat utifrån följande scenario, som jag alltså är i: var inne på spec Mvc idag för en koll pga att jag tyckt att hon rört sig mindre sista veckan där inne. Har inte riktigt haft tid att känna efter och har haft en stressig vecka (avslut på jobbet mm) och mkt sd så jag har tänkt att jag kanske känner mindre bara för att magen är så hård hela tiden. Tidigare under grav har jag inte behövt känna efter alls utan hon har varit väldigt tydlig och gjort sig påmind stup i kvarten. Men nu har det gnagt några dagar i bakhuvudet att hon är så lugn, så idag ringde jag och fick komma in. Väl där verkar hon vakna till av ctg apparaten eller ljuden eller nåt och sparkar och rör sig mer än tidigare. Hjärtljud och BT var bra, så efter ctg var jag rätt cool. Sen skulle ett UL göras, för att se att man kan se att hon rör sig och att det finns nog med fostervatten osv. Och då håller doktorn på och verkligen trycker och bökar utan att det händer så mkt, bebis reagerar väldigt lite och rör sig inte mkt. Doktorn säger Att ja hon rör sig ju inte så mkt... Och så håller det på en stund och det kommer några frampressade rörelser som jag tycker verkar lite slöa jämfört med tidigare UL. Men hon är påtagligt lugn och stilla. Doktorn säger eg varken bu eller bä. Hon är inte DIREKT orolig men kan inte heller lugna mig riktigt utan säger att det är ju bara jag som vet hur hon brukar vara osv...och att det viktigatE är att jag blir lugnad. Men hon kan samtidigt inte säga något särskilt lugnande utan säger att hon ser att hon rör sig litegrann iallafall.... Hm... Vet inte riktigt hur jag ska agera, blev liksom upp till mig på ngt sätt om jag ville komma in igen ikväll och kolla.... Om jag "inte får den respons jag vill" under eftermiddagen. Inget har ändrats under eftermiddagen. Känner lite diffusa rörelser men inte som tidigare. Vet varken ut eller in. Hur hade ni resonerat? Kram

Lite konstigt agerat av doktorn kan jag tycka - att det är upp till dig att bestämma. Jag skulle åkt in.
  • Sommarsnö

Var inne på förlossningen och pratade med min Aurorabarnmorska igår. Efter det har jag lite tankar som det vore värdefullt att höra era åsikter om.

Här på förlossningen ger de alltid värkstimulerande efteråt för att moderkakan ska komma ut. Era tankar om det? Tänker att kan man inte vänta en liten stund iaf och se om den kommer ut av sig själv eller innebär det en sådan ökad risk att man istället har denna rutin?

Hur har ni tänkt angående K-vitaminsprutan?

Provade lustgas och fastän hon skruvade upp mer tyckte jag inte att jag blev så påverkad av den att jag kan tro att den ska ge bra smärtlindrande effekt. Er erfarenhet av lustgas i smärtlindrande syfte?

• Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-03-12 18:59:21 följande:
    Försvagades värkarna av ryggbedövningen? Har ju läst så mycket att det är vanligt och det är en mardröm för mig? Är det bara nåt som kan hända och som sjukvården överdriver?
    När jag var på förlossningsföreläsningen här så sa barnmorskorna att epiduralen inte förlänger/försvagar värkarbetet. Jag har dock läst det på andra ställen så jag vet inte heller vad jag ska tro. Men jag fick känslan av att de tyckte att det var lite överdriven skrämselpropaganda. Har dock sett att Linköping ligger bland de högsta i landet i användning av epidural så barnmorskorna verkar förespråka det här. Jag tänker som så att samtidigt kanske den får en att slappna av bättre och det kan ju i sin tur skynda på värkarbetet. Om man är jättespänd och har väldigt ont kan det kanske låsa sig och vara en nackdel det också?
  • Sommarsnö

Har känt ikväll med några minuters mellanrum som magknip och ibland ont bakåt ryggen. Magknipet känns som om man behöver gå på toa lite snabbt liksom. Kan det vara förvärkar? Ingen aning om hur det känns. Nu är det dock lugnt igen.

• Sommarsnö
    amandanS skrev 2015-03-14 19:53:11 följande:

Här är det troligen bebis på G nu.. Värkar som på förlossningen visade sig på ctgn vara 4/10 minuter! Och en tapp på 1,5 cm.. Fått åka hem med en sovdos, får se vart det tar vägen, så långt kvar är det troligen inte.. :)

Åh, lycka till amandanS! 
  • Sommarsnö
    Anonym (Orolig) skrev 2015-03-15 18:45:20 följande:

Har fem veckor till bf och min man vill gå ut o dricka öl, jag sa nej. Han får går ut men skippa öl ifall något sker. Vad tycker ni? Nu är han sur.

Min gubbe tar sig en whisky ibland hemma och det säger jag inget om (då får vi ta en taxi till sjukhuset om det skulle hända just då). Däremot om han skulle bli märkbart berusad så skulle jag inte gilla det - man vill ju inte ha med sig en berusad man till förlossningen. 
  • Sommarsnö
    Anonym (Orolig) skrev 2015-03-15 23:00:37 följande:

Min karl är svag för spriten, så det är liksom allt eller inget. Därför tycker jag att jag gör rätt som säger inget. Kan vara svårt med bara en eller två öl, det räcker liksom inte.

Då gör du absolut rätt tycker jag. Dags för honom att börja lära sig att kontrollera sitt drickande om han ska bli pappa.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)