Inlägg från: mandalii |Visa alla inlägg
  • mandalii

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

alhi skrev 2014-09-28 17:40:30 följande:
    Jag gör inte KUB. Är 33 år. Har pratat med chefen på gyn/kvinnokliniken som menar att det är ytterst osäkert med KUB och att man måste förberedd på att få siffror som indikerar på att fortsatta tester är att föredra. Jag vill inte ställas inför det. Både han och BM som jag träffar på spec-MVC sa att man ser en hel del på rutin-UL och att om fostret växer som det ska så kan jag slappna av. 

Man ska lita på sin magkänsla. Jag vet att denna bebis mår bra, har gjort det från början. När jag fick ett barn med hjärtfel så visste jag instinktivt att något var fel. Jag kunde känna på mig att bebisen inte mådde bra.
    Jag förstår absolut ditt val. Men jag förstår inte hur du menar med att du kunde känna på dig att bebisen inte mådde bra redan i vecka max 13? Då känner man ju inte så mycket, jag menar vad var det du kände?
  • mandalii
    tjej89 skrev 2014-09-29 17:54:07 följande:

Min son vägde 2775. Han var väldigt normal för den veckan han föddes i. Vecka 37+3 alltså ingen prematur, men tidigare än bf.

Alla i min omgivning hade sagt att "köp inga 50 kläder!! Dom växer ur det så fort"

Och jag var ju förstföderska och gick blint på vad alla sa (dumt!) så jag hade ingenting i storlek 50 (eller 44)

Och ut kom en liten kille. Jag fick be alla besök köpa storlek 50. Hans första kläder bi åkte hem med badade han i. Och jag ångrar ihjäl mig! Varför köpte jag inte åtminstone ETT sett som var det minsta. "Åka hem kläderna" sparar man ju hela livet. Dom kunde väl åtminstone få sitta bra och inte hänga i hela halsen eller vikas tre gånger runt handen.

Så jag råder dig till att köpa åtminstone ett sett i storlek 50. Nån byxa och body och kanske en pyjamas.

Man vet ju aldrig riktigt hur stor bebisen blir (om man inte gör tillväxt UL) man kan även be sin bm känna på magen mot slutet för att försöka ge en hint om en stor eller liten bebis...

Hmm på Livly står det bara NB (newly born) och den storleken köpte jag. Någon som vet vilken storlek det motsvarar?
  • mandalii
    Hanna 681 skrev 2014-09-29 20:30:48 följande:

Livlys kläder är små i storlekarna är min erfarenhet (får köpa stl 6 till min 5-åring och stl 4 till min 3-åring)

Jo det har jag också hört, men frågan är vilken storlek NB, Newly Born, motsvarar? Någon som vet?
  • mandalii
    Bell13 skrev 2014-09-28 08:03:36 följande:
    Jag har börjat shoppa lite babykläder. Kommer gå bananas när vi gjort rul. Vi har också börjat kolla på spjälsäng, hur tänker ni andra gällande dyr eller billig? Jag har aldrig köpt dyr spjälsäng men tycker att Stokkes är väldigt snygg. Men är det värt priset?

Vi har bestämt oss för en Bugaboo camelion 3 och tänkte köpa den via babyplus verkar som den landar på straxt under 10000 kr med tillbehör och adapter för bilstol samt frakt. Rätt överkomligt tycker jag.
    Är det den här modellen du tänker köpa? Jag älskar den här färgen, så snygg! Men vågar man beställa från Holland? Hur funkar det? Hur menar du med adapter för bilstol?
    www.babyplus.nl/nl/p-bugaboo+cameleon+sup3+classic+navy+blue-2106
  • mandalii
    Sommarsnö skrev 2014-10-01 11:28:04 följande:

Fler som är torra i munnen och får kväljningskänslor av det? Jag brukar få attacker av att jag känner mig torr i munnen och att det triggar kräkreflexen och då måste jag dricka något snabbt annars kväljer det liksom.

Också sjukt torr i munnen, men inte så jag mår illa.
  • mandalii
    Sommarsnö skrev 2014-10-02 13:29:01 följande:

Fick svar på KUB idag och fick 1:2396 för trisomi 21, 1:5704 för trisomi 18 och 1:17934 för trisomi 13. Med tanke på att jag är 38 år var det bra siffror Kommer nog inte att göra NIPT-testet men har inte beslutat mig än - ska prata med sambon först.

Vad är NIPT-test? Fostervattenprov?
  • mandalii

Det skulle vara kul om alla ville lägga upp lite nya magbilder! Själv har jag ju knappt fått någon mage alls, är i vecka 11+4, men kan lägga upp ikväll ändå.

• mandalii

Jag är för övrigt nästan i samma "skede" som "Blondinbella", någon som sett hennes magbilder på bloggen idag? Den är ju helt gigantisk, blir lite smått avundsjuk : (

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)