Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

linnis83 skrev 2015-03-09 18:26:29 följande:
    Som jag förstod det så blir det snitt för de flesta, men om man inte alls kunde tänka sig snitt så gjordes bäckenkontroll och sånt.

Eftersom det är mitt första barn då tyckte nog varken jag eller dom att sätesförlossning var en bra idé. Barnmorskan som var med (inte min ord) tyckte dock att det var synd att det sällan blir sätesfödslar eftersom vanan och kompetensen försvinner, vilket ju är sant.

Det verkar vara olika på olika sjukhus också, 13 mil norrut har dom ganska många sätesförlossningar och har ju mer vana då.
    Förstår att de bokar in snitt. Att föda i säte kan ju gå bra men också väldigt illa. Jag skulle aldrig gå med på att föda i säte.
  • Bell13
    linnis83 skrev 2015-03-10 12:08:55 följande:
    Nä, det känns ju inte som nåt man gärna gör, särskilt inte första gången.... Har man ploppat ut flera ungar hur enkelt som helst kan det väl vara en annan sak, men riskerna finns ju ändå.
    En granne till mig var gravid med en flicka som låg i säte och eftersom det var hennes andra barn och läkare gav tummen upp till vaginal förlossning sa hon - ja tack vi kör. 

Flickan fick syrebrist under förlossning för hon kunde inte komma ut på något sätt och hon bajsade i fostervattnet under flera timmar och fick svåra hjärnskador. Så att du väljer kejsarsnitt kan jag mycket väl förstå Glad det är inte värt att ta risken att chansa på att det kanske kommer att gå bra. 

Det blev ju ett urakut snitt för min granne men då var det ju redan för sent
  • Bell13
    S1528 skrev 2015-03-10 07:52:38 följande:

Vecka 34 idag och det är helt klart så att något hänt under natten..

Idag har jag helt plötsligt fått en mycket större mage än jag hade igår och jag vaknade med känslan av att fogarna verkligen trycks isär och att det kändes som om benen brann från svanken och nedåt vaderna..

Kan det vara så att bebisen bestämt sig för att det är dags att börja fixera sig? Har haft stickande/pirrande känslor ifrån vad jag inbillar mig är livmodertappen under någon/några veckors tid.. Inget BM besök inplanerat förrän nästa vecka så jag kanske får fortsätta att vara nyfiken fram tills dess :/ phpzdww4t76398.jpg

Nu syns en markant storleksförändring. Det kan kännas obehagligt när huvudet trycker mot bäckenbottenmuskulaturen och jag var säker på att han höll på att fixera sig men så var inte fallet. Men om jag inte minns fel så väntar du ditt första barn? Det här är ju mitt tredje och det brukar fixera sig senare då.
  • Bell13
    Michelle 341 skrev 2015-03-10 12:52:45 följande:

Idag har det verkligen kännts som att jag har ett bowlingklot mellan benen. Kan knappt gå. Stoppade in och kände efter lite med fingret idag om det hänt ngt och livmodertappen som jag knappt kunnat nå med fingerspetsarna innan var mycket närmare nu och dessutom var där ett håll där jag lätt fick in en fingerblomma. Dessutom är tappen jättemjuk. Det i samband med att slemproppen gick för ett par dagar sen gör mig övertygad om att jag nog föder innan veckans slut. :)

Ska jag gå 4 veckor till med bowlingklotet tror jag att jag blir galen....

Andra bebisen i tråden senast söndag då
  • Bell13
    Miniräka skrev 2015-03-09 22:56:04 följande:

Här är man nu i vecka 36+3 och har fått beslut om kejsarsnitt nästa torsdag efter blödningar förra veckan och inlagd för observation på förlossningen i tre dagar.

Min barnmorskemottagning hade utfört det extra ultraljudet i v 32 felaktigt då de skulle se om moderkakan, som ligger i bakvägg, ff låg för livmoderhalsen och sa att den då inte längre låg för och att jag därför skulle kunna föda vaginalt.

Visade sig nu när det blev akuta blödningar och förlossningen gjorde vaginalt UL att moderkakan ligger för och jag omöjligt kan föda vaginalt. Oerhört obehagligt med blödningen och att det höll på att bli akut snitt där och då, men tur i oturen medförde det att de upptäckte det barnmorskemottagningen missat. Tråkigt att inte få föda som planerat, men viktigast att vi alla kommer må bra. Kunde slutat värre om förlossningen kommit igång som vanligt och man kämpat sig igenom allt värkarbete för att sen upptäcka vid krystningarna att här går det inte att få ut någon bebis och då fått ett urakut snitt.

Så om det är någon därute med moderkakan i bakvägg och en moderkaka som ligger för livmoderhalsen var uppmärksam på att de måste göra ett vaginalt ultraljud för att 100% kunna bedöma om moderkakan flyttat sig eller inte. Detta visste uppenbarligen inte alla på min barnmorskemottagning...

Så, här är i varje fall alla väskor packade och klara ifall det blir fler blödningar då de då kommer snitta på en gång.

Blir nu inte längre en del av april-gänget, men hänger nog kvar här ändå. ;)

Tur i oturen hoppas du mår bra och känner dig ok med snitt. Är lite avundsjuk för jag skulle gärna träffa min bebis så fort det bara går, är rätt färdig med graviditeten nu
  • Bell13
    Sepril skrev 2015-03-11 12:19:46 följande:

Efter en lååång tids frånvaro är jag tillbaka, (var med i den förra gruppen som gick i stöpet pga trollande och dålig stämning :) ) nu är det bara drygt en månad kvar (var beräknad till den 9:e först men framflyttad till den 14:e april). Har det tillkommit någon/finns någon kvar som bor i Uppsala här förresten? Hur går det för alla? Är det någon som redan har fått sin lilla? :)

En tjej har fött i v 32 annars är det ett par veckor kvar till det är dags för de första.
  • Bell13
    Nannaedlund skrev 2015-03-11 17:46:04 följande:

Jag har inte varit inne på länge, och då hette jag Gun-Britt! Men hur som, följer med och hoppas att allt går bra för alla och att våra små kommer när de ska och är pigga och friska! Ville höra lite med er andra hur ni hade resonerat utifrån följande scenario, som jag alltså är i: var inne på spec Mvc idag för en koll pga att jag tyckt att hon rört sig mindre sista veckan där inne. Har inte riktigt haft tid att känna efter och har haft en stressig vecka (avslut på jobbet mm) och mkt sd så jag har tänkt att jag kanske känner mindre bara för att magen är så hård hela tiden. Tidigare under grav har jag inte behövt känna efter alls utan hon har varit väldigt tydlig och gjort sig påmind stup i kvarten. Men nu har det gnagt några dagar i bakhuvudet att hon är så lugn, så idag ringde jag och fick komma in. Väl där verkar hon vakna till av ctg apparaten eller ljuden eller nåt och sparkar och rör sig mer än tidigare. Hjärtljud och BT var bra, så efter ctg var jag rätt cool. Sen skulle ett UL göras, för att se att man kan se att hon rör sig och att det finns nog med fostervatten osv. Och då håller doktorn på och verkligen trycker och bökar utan att det händer så mkt, bebis reagerar väldigt lite och rör sig inte mkt. Doktorn säger Att ja hon rör sig ju inte så mkt... Och så håller det på en stund och det kommer några frampressade rörelser som jag tycker verkar lite slöa jämfört med tidigare UL. Men hon är påtagligt lugn och stilla. Doktorn säger eg varken bu eller bä. Hon är inte DIREKT orolig men kan inte heller lugna mig riktigt utan säger att det är ju bara jag som vet hur hon brukar vara osv...och att det viktigatE är att jag blir lugnad. Men hon kan samtidigt inte säga något särskilt lugnande utan säger att hon ser att hon rör sig litegrann iallafall.... Hm... Vet inte riktigt hur jag ska agera, blev liksom upp till mig på ngt sätt om jag ville komma in igen ikväll och kolla.... Om jag "inte får den respons jag vill" under eftermiddagen. Inget har ändrats under eftermiddagen. Känner lite diffusa rörelser men inte som tidigare. Vet varken ut eller in. Hur hade ni resonerat? Kram

Min bm säger att om jag märker att han rör sig mindre och om han inte reagerar på om jag trycker på magen eller dricker nåt iskallt ska jag kontakta förlossningen.

Hon sa att hon inte nog kunde poängtera det.
  • Bell13
    amandanS skrev 2015-03-12 15:14:13 följande:

Varit på ultraljud och vår lille skrutt hade vänt på sig, skönt att slippa ev vändningsförsök :) Vilket jag misstänkte då det känns ömt och gör stundvis riktigt ont i blygdbenet(?) Och ljumskarna och har gjort sedan några dagar tillbaka..

Så nu väntar vi väl bara på ankomsten då :)

Hade bebisen fixerat sig?
  • Bell13
    Emmadee skrev 2015-03-12 15:46:49 följande:

php8ha9PA44765.jpg

Ser inte ut som den här magen sjunkit ner nåt. Känner mig som en vandrande mage just nu.

V 35 (34+5)

Så där högt upp är min mage med. Går in i v 38 imorn. Har besök hos bm sist sa hon att han ligger väldigt högt. Hoppas ju på att han

ska sjunka ner och vilja komma ut snart.
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2015-03-12 16:26:47 följande:

Var inne på förlossningen och pratade med min Aurorabarnmorska igår. Efter det har jag lite tankar som det vore värdefullt att höra era åsikter om.

Här på förlossningen ger de alltid värkstimulerande efteråt för att moderkakan ska komma ut. Era tankar om det? Tänker att kan man inte vänta en liten stund iaf och se om den kommer ut av sig själv eller innebär det en sådan ökad risk att man istället har denna rutin?

Hur har ni tänkt angående K-vitaminsprutan?

Provade lustgas och fastän hon skruvade upp mer tyckte jag inte att jag blev så påverkad av den att jag kan tro att den ska ge bra smärtlindrande effekt. Er erfarenhet av lustgas i smärtlindrande syfte?

Moderkakan har alltid lossnat på mig utan problem, kanske bara en säkerhetsgrej så det inte blir att den inte kommer ut.

Har tagit sprutan med k-vitamin alltid. Har aldrig tänkt att jag ska avstå den.

Jag provade lustgas under ett par värkar förra förlossningen men kände mig asfull, sluddrade och mådde illa så det var inget för mig.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)