-
Jag gjorde så i ett par månader (Stockholm) bor i Solna nu och hoppas att det ska gå om det behövs.Sepril skrev 2015-03-16 19:32:59 följande:Låter som att du har en väldigt snäll kommun :) man kan nog inte göra det i alla kommuner tyvärr... här ska man ha väldigt bra skäl för att få hålla en plats, och då är det max en månad (eftersom det finns andra som kan behöva platsen och då är det inte schysst att den ska stå oanvänd).
-
Jag har vägt mig 3 ggr under hela graviditeten. Däremot är hon väldigt noga med att kolla blodtryck, hb och socker vid varje besök.S1528 skrev 2015-03-17 08:25:17 följande:
Förresten, väger ni er vid varje BM-besök? Jag har inte fått göra det de senaste två besöken, men det känns väl som att det borde "ingå" såhär i slutet?
-
Vi tror vi får plats i augusti nästa år men vill inte ha plats förrän i januari 2016 så vi tänkte betala för platsen om det går i 4 mån och sen skola in honom.Sepril skrev 2015-03-17 10:42:37 följande:De kanske är extra snälla i Sthlm eftersom det är så långa kötider på förskoleplatser? Jag skulle råda dig att kolla upp vad de har för regler i Solna för säkerhets skull så du inte "trillar ur kön". Jag har jobbat med förskoleplacering i Knivsta som har bland de största barnkullarna i landet så jag vet att det kan vara lite snårigt med regler och är olika i olika kommuner. Bor själv i Uppsala.
Hoppas verkligen det går att göra så. När jag gjorde så sist var det iofs privat dagis, de kanske ser mer till familjerna och är inte lika mycket paragrafryttare. -
Då får han vara på dagis t ex 3 h varje fredag under hösten då är han ju inskriven.Sepril skrev 2015-03-17 13:09:44 följande:Jag tror inte kommunen tycker att det är så ok, men för den fristående förskolan är det väl en win-win eftersom de får mindre barngrupp men fortfarande för betalt som att barnet är där, förutsatt att de inte avslöjar för kommunen att barnet inte har börjat ännu :)
Som sagt, hör med kommunen, och kanske med den aktuella förskolan också. Problemet är att ditt barn kostar i runda slängar 10-12.000 för förskolan och det är ungefär den slanten de får av kommunen för ditt barn när det är inskrivet, medan du bara betalar max 1260 kr för detta, så alla kommuner kanske inte är så pigga på att betala en bråkdel av vad de ersätter förskolan med för ett barn som inte utnyttjar platsen. -
Var så jag tänkteSepril skrev 2015-03-17 20:47:44 följande:Alla sätt är bra förutom de dåliga ;)
-
Har drömt en massa mardrömmar inatt. Drömde att jag var på jobbet och fick störtblödningar, det bara forsade och jag kunde inte hitta telefonnumret till förlossningen. Jag kunde inte ens vara still utan sprang runt i panik.
Undrar om mardrömmarna kommer nu igen för det börjar närma sig förlossning?
Börjar blir lite rädd och nervös nu, inte längre så cool jag varit hela tiden. -
Sov jättedåligt inatt. Känns som magen sjunkit i veckan, den känns lite mjukare och foglossningen är som bortblåst. Hoppas det tyder på att han är fixerad och har sjunkit längre ner i förlossningskanalen 15 dagar till bf idag.BigMami skrev 2015-03-18 06:51:40 följande:Jag drömde att jag låg med värkar hela natten! Gissa om jag blev besviken när jag vaknade och fallet inte var så :-/
Dottern på 10 år hade även också drömt om fl att det var 2 v kvar men jag fick vänta en vecka till! Lät ju också sådär roligt
Har dock börjat gå upp i vikt efter att ha stått still i över 3 v och tolkar det som att kroppen lagrar energi till förlossningen. -
Vi har haft sex 2 ggr under graviditeten. Jag har ingen lust och det har inte min sambo heller. Det är säkerligen jobbigt om ena parten vill ha sex när den andra inte vill. Min sambo säger att hans syn på mig under graviditeten är som nån helig MadonnaSommarsnö skrev 2015-03-18 10:43:51 följande:
Börjar bli lite frustrerad - min sambo är inte pigg på sex längre och säger att han vill vara försiktig nu med hela mig liksom. Jag har sagt att det inte är någon fara men tror inte det hjälper, haha. Först var han borta i sex veckor och nu när han väl är hemma så blir det ytterst sporadiskt. Gah....tycker det räcker med det celibat som kommer att bli efter förlossningen ???? Är era män pigga på sex som vanligt?
-
Den smärtan har också försvunnit. Den var hemsk. Skönt att det snart är över.Hanna 681 skrev 2015-03-18 11:11:08 följande:Skönt att din foglossning är bättre. Upplever att min foglossning också blev bättre i och med att magen sjunkit. Dock är smärtan vid blygdbenet oförändrad.
-
Jag har också varit förstoppad till och från under min graviditet. Det som funkat varje gång är att placera fötterna på en upphöjning, jag har en papperskorg med lock som jag sätter fötterna på. Jag fick tipset på mvc och trodde inte det skulle fungera men det gjorde det.Anonym (??) skrev 2015-03-18 19:26:59 följande:
Nu är jag så trött på att inte kunna göra nr 2 på toa. Den senaste veckan har jag känt mig nödig och varit nödig. Varit på toa men det kommer inte ut mer än några "harpluttar". Känner att det är mer som vill ut men det går inte. Spelar ingen roll hur mycket jag tar i eller hur länge jag sitter, det är tvärstopp!
Har testat frön, dricker rätt mycket vatten om dagarna och äter päron (som har funkat förut) men nu funkar inget av de.
Har ni nå andra tips? Jag blir tokig på det här. :(