Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

cu2013 skrev 2015-03-18 19:30:20 följande:

Jag har följt er lite på avstånd den senaste tiden men skrev en del i den gamla tråden. Nu kommer ett oroligt inlägg från en rädd mamma. Är det ngn här som har fött ett stort barn?? Var inne på förlossningen idag för att bebisen rört sig lite. När jag väl fick på ctg:n så kom hon igång som vanligt och sen gjordes ul. Hon uppskattade vikten idag (i v 36+5) till 3700g!!! Sonen vägde 3450g när han föddes. Hon sa också att man räknar med att de lägger på sig 100-300g per vecka den sista tiden vilket kan innebära 5200g om jag måste gå över... Känner mig rädd, nervös, skakis och chockad och inte alls lugn inför förlossningen längre. Nu vill jag bara att det ska sätta igång genast. Ngn som har fött både stort och mindre stort barn? Erfarenheter?

Det framkommer inte om det är ditt första barn? Jag tycker att du ska kräva igångsättning om du är orolig. Finns ju skäl att få snitt för sådana som är väldigt rädda att föda så igångsättning borde väl inte vara något problem tycker jag. 

Tror det är skillnad att föda ett så pass stort barn som förstagångsföderska än om det är andra eller tredje eller fjärde gången man föder. 
  • Bell13
    91an skrev 2015-03-19 06:06:13 följande:

Apropå SF-mått så mätte BM till 30 cm igår v 36 (35+1) vilket var samma som för två veckor sedan. Hon sa att kurvan ofta planar ut när barnet har sjunkit ned vilket den har på mig, och det låter ju logiskt med tanke på att den tar mindre plats upptill i livmodern. Nu blir det iaf TUL imorgon då 30 i denna vecka är strax under "normalspannet". Är orolig men försöker tänka att det är måååånga som behöver göra TUL utan att det visar på några konstigheter. Men jag undrar, vad gör dom åt saken om dom uppskattar att barnet är för litet? Och vad beror det på?

Mitt mått stod stilla i 4 veckor och det var på 29 cm i v 33 och då blev det tul som visade på en normalstor bebis som förväntas väga 3500 till 3700 g vid bf.

Är imorgon i v 39 och han har sedan tul följt sin egen kurva och det är huvudsaken. Förra veckan i v 38 hade jag 34 cm men han ligger ändå på normalkurvan

Oroa dig inte förrän du gjort tul
  • Bell13
    amandanS skrev 2015-03-19 08:03:12 följande:

Mitt SF-mått låg på 38 i tisdags, går in i v 38 idag.. Ligger precis under övre strecket :)

phpO6UaK637655.jpg

Vilken fin mage du har
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2015-03-19 16:00:27 följande:

Någon mer som börjar få mer humörsvängningar än normalt? Mitt humör har varit väldigt stabilt under graviditeten men nu börjar jag bli omväxlande gråtmild och arg. Är i vecka 37. Kanske är för att jag börjar bli less på graviditeten och inte orka som förut eller också är det mer hormoner som rusar runt nu på slutet.

Jag också. Är väldigt lättirriterad och gråter för skitsaker.

V 39 imorgon och är innerligt less på att vara gravid, på att vara fånge i kroppen, på att inte orka och på att inte få äta allt.

Vill föda nu nu nu
  • Bell13

V 39 idag efter ett besök hos bm konstateras det att han fortfarande ligger med huvudet neråt, vi gjorde ett ul. Såg bara huvudet inget annat fick plats i bilden.

Han står fortfarande ovanför bäckenkanalen med huvudet och har inte sjunkit ner ännu.

Magmåttet var samma som förra veckan 34 cm och hon sa att det är vanligt att kurvan planar ut så här i slutet. Mitt blodtryck ligger oförändrat på 100/65 och det enda jag gör är att vänta på att han ska vilja komma ut.

Vi har nog bestämt att han ska heta Douglas.

• Bell13
    amandanS skrev 2015-03-21 02:56:42 följande:

Igår, 20 mars kl 21.45 , kom en liten kille till världen :) 48 lång och 3112gr.. Lyckan är total.. :)

Sova var lättare sagt än gjort inatt... En som ligger som ett plåster på mig och verkar ha förstått detta med amning direkt :)

Stort grattis, andra bebisen i tråden. Vad mysigt för er.
  • Bell13
    amandanS skrev 2015-03-21 18:42:48 följande:

Tack allihopa! :) jag hade bf 8 april, men efter 1 veckas förvärkar, så kom han i v 38 (37+1).. Men allt har gått fint, vi mår bra, så vi lämnade sjukhuset vid lunchtid idag. Skönt att det är klart, och vad jag kommer sova gott i natt efter två nätter utan sömn!! :)

Berätta gärna om din förlossning om du vill och i så fall när tid finns vill också ha min lilla prins nu, bf 2 april så jag får vänta lite till.
  • Bell13
    S1528 skrev 2015-03-23 06:17:05 följande:
    Inatt har jag haft riktigt ont, en rejäl sammandragning ihop med en skärande smärta en gång per timme ungefär. Precis när sammandragningen ebbat ut har jag blivit helt smärtfri och somnat om, så jag tycker att det här känns väldigt skumt.. Det kan ju inte gärna fortsätta såhär intensivt i fyra veckor till tycker jag..
    Jag hade så där min första graviditet, riktigt onda förvärkar under ett par veckor.

Den här, tredje graviditeten har jag knappt haft några förvärkar alls. Däremot drar livmodern ihop sig rätt mycket och ofta och blir hård som en kanonkula.
  • Bell13
    Malinpetronella skrev 2015-03-23 11:38:12 följande:

phpcBcUed96313.jpg

Vilken gullig babykula
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)