Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Undrar om era bebisar börjat krångla med sömnen dagtid runt 5 månader ungefär? Douglas har börjat lära sig att hålla sig vaken känns det som och det resulterar i att han blir övertrött och bara vrålskriker och det går knappt att lugna honom, det är så jobbigt för jag känner mig som en mamma som inte kan ta hand om mitt barn.

• Bell13
    BigMami skrev 2015-09-09 07:19:01 följande:

Ja om inte Vidar får sova ordentligt under dagen så är han övertrött och nästan otröstlig på kvällen..

Vi vaknar före 7 sover sedan mellan 9-11ca sedan vid 13-14.30 ca och sedan runt 16 igen.

Sover oftast vid 20 för natten och äter sista gången ibland före 22.

Problemet här är att han väldigt ofta vägrar somna dagtid. Bilen funkar alltid men ofta kan jag inte sitta och köra runt planlöst i 2 h. Tänker att jag kanske ska mörklägga i sovrummet som vi gör på kvällen så han förstår att han ska sova? Tycker så synd om honom för det blir så jobbigt när han är helt otröstlig.
  • Bell13
    BigMami skrev 2015-09-09 11:11:46 följande:
    Usch vad jobbigt för er :-/ Sover han varken i vagn eller famnen? Bärsele? I sängen med en filt lite över ansiktet? Vagga? Ha regnskyddet på vagnen så det dämpar lite ljus och ljud? Vidar gillar allra bäst att ha en filt halvt över ansiktet att borra in sig i smile1.gif och helst lite ljud omkring.

Vår trea vaknade jämt när vagnen slutade rulla och det spelade ingen roll om det var efter 5 eller 50 min sömn.. Skitdrygt! Hatade bilen gjorde hon också.

Andra mammor kunde fint stålla vagnen åt sidan medan deras bebis sov så skönt och fika i lugn och ro. Jag var så avundsjuk!! Ständiga kommentaren att ALLA bebisar äääälskar ju att åka bil! Jo tjena.. Hon skrek heeeela tiden i bilen!

Vidar är raka motsatsen! Så himla snäll smile1.gif
    Idag somnade han 8.15 och vaknade 10.55 när han fick sova på mig i amningsposition. Fick tips att ge lite mer mat i form av t ex gröt för det kan vara svårt att sova som de behöver när de inte är mätta. Har köpt gröt från 5 mån, han blir det på måndag med mangosmak så hoppas jag att han vill ha det.
  • Bell13
    Freje skrev 2015-09-11 08:51:15 följande:

Just nu börjar jag bli frustrerad på amningen. På eftermiddagarna har dottern börjat att släppa taget och skriker och sen tar nytt tag. Och så håller hon på. Har provat att rapa henne och byta amningsställning men inget hjälper. Det enda som funkar är en liten stund är att byta bröst. Då äter hon glupskt en stund för att sen göra samma sak. Det är så otroligt stressande. Hon är ju fortfarande hungrig då hon söker bröstet igen efter en stund. Gah! Dessvärre verkar hon inte så intresserad av annan mat heller ännu. Vi kör med lite smakisar men hon bara ler när t ex potatis, eller palsternackan hamnar i munnen, smackar lite men stänger sen munnen och vill inte ha mer.
    Funderar på att testa gröt, kanske det faller henne i smaken.

Låter som Douglas. På BVC sa sköterskan att han nog är så stor så han inte blir mätt på bröstmjölken. Förmodligen rinner det inte så snabbt som han vill.

Jag fick rådet att börja med gröt och fruktpure och han är inte heller intresserad men jag fortsätter. Har även börjat med lite ersättning.

Att amma på heltid till 6 mån är ju ett riktvärde men de flesta börjar att behöva lite mer vid 5 månader sa hon.
  • Bell13
    Freje skrev 2015-09-11 19:26:20 följande:
    Jo, jag har också tänkt att det rinner för långsamt. Måste försöka få henne mer intresserad av mat. Men kanske gröt går hem.

Ni som börjat med gröt, vilken sort kör ni på?
    Jag kör Semper från 5 månader med mangosmak den enda som inte innehåller maltodextrin.
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2015-09-11 22:51:47 följande:
    Vad är det som är dåligt med maltodextrin?
    Det är ett bulkmedel som kroppsbyggare använder sig av, finns i sk gainers. Supersnabba kolhydrater som gör att man får en kick och massa energi. Vill inte stoppa i det i Douglas då det inte finns nån typ av näring. Vill ge näringsrik kost från början.
  • Bell13
    amandanS skrev 2015-09-13 20:41:13 följande:

"Fråga: Har Semper maltodextrin i vällingarna?

Det stämmer att Maltodextrin ingår i några av våra vällingar och det är en väl utprovad ingrediens. Olika halter för olika åldrar är för att olika åldersgrupper behöver olika mängd t ex protein. Maltodextrin är en kolhydratkälla från majs, som består av delvis nedbruten majsstärkelse där kolhydrater med olika kedjelängd ingår; från mono- till oligosackarider. Maltodextrin används i välling för att ge en för barnet optimal balans mellan kolhydrat, fett och protein. Maltodextrin har inte en uttalat söt smak, det är inte därför maltodextrin är med som ingrediens. Det vi menar med att den är optimal är att det är en stärkelse som ger en balans mellan konsistens och rätt näringsvärde enligt gällande lagstiftning när det gäller kolhydrat, fett och protein utan att bidra med för mycket enkla sockerarter. Det är också en stärkelse som magen har lätt att bearbeta och därför är den lämplig och väl beprövad i barnmat."

Skulle aldrig i livet stoppa i min baby maltodextrin. Kommer använda välling från Otto som är ekologisk och helt utan tillsatser. Maltodextrin ger en helt enorm sockerkick och själva känslan ger ett beroende att vilja ha mer.

Man gör så klart som man vill och det är ett utfyllnadsmedel som är väldigt billigt att framställa men är tyvärr bara bukfylla och helt utan näring.
  • Bell13
    Freje skrev 2015-09-12 20:15:50 följande:
    Det visste jag inte. Bra tips! Tack. Hon blir ju 5 månader nästa vecka, så kanske lagom att börja med gröt då.

Jag tror att ibland gör hon så när hon är trött och bara vill snutta, och blir arg när det kommer mjölk. De gångerna är hon nöjd om hon får nappen istället.
    Min son vill inte ha napp. Hur gjorde ni? Tog hon den på en gång eller tränade ni?
  • Bell13
    S1528 skrev 2015-09-19 14:27:30 följande:
    Alltså förlåt, men vilket jäkla bullshit.. Jag blir så arg på barnmatstillverkarna som försöker få skräp att låta som det bästa i världen.. Maltodextrin tillför absolut ingenting i näringsbalansen, det är rena kolhydrater utan näringsinnehåll. Enda anledningen till att de finns i maten är för att ge en energikick som sedan leder till att hjärnan vill ha mer. Vill barnet ha mer, så säljer man mer :(

Jag håller med Bell, jag skulle aldrig peta i mitt barn något som innehåller maltodextrin, och inte mig själv heller för den delen :(
    Tack. Skönt att det inte bara är jag som vägrar maltodextrin för det borde vara förbjudet. Är ju utfyllnadsmedel och bara skit
  • Bell13
    S1528 skrev 2015-09-19 21:14:55 följande:
    Det är inte bara du.. Det är bra att fler och fler blir medvetna om vad det egentligen är i maten.. Jag har som ambition att bjuda på så mycket hemlagat som möjligt, dels för innehållet och även för plånbokens skull.. Vi får väl se vart det leder, min lilla har bara precis börjat med smakportioner :)
    Jag försöker också att tänka hemlagat och ekologiskt och visst äter jag halvfabrikat ibland, man är ju bara människa liksom. 
    Har börjat läsa på mer om tillsatser och e-ämnen och det är ju inte så konstigt att fler och fler får cancer Rynkar på näsan 
    Vill absolut inte stoppa i Douglas någonting som tillverkades långt innan han ens var född
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)