Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Freje skrev 2015-09-20 05:30:51 följande:

Jag visste inte om detta med maltodextrin innan Bell tog upp det. Överhuvudtaget tycker jag det är läskigt att läsa innehållsdeklarationer på både mat och hygienartiklar. Vi försöker köra på så naturligt, ekologiskt och närproducerat som möjligt. Utan att gå till överdrift. Vi äter halvfabrikat ibland också när orken tryter. Just gröt kommer jag att köpa färdig första året pga järnberikningen. Sen blir det hemlagad.

Finns nåt som heter skrädmjöl som många gör gröt på. Har köpt det men inte testat ännu. Douglas är inte så förtjust i mat ännu. Har börjat mata honom men han vill inte ha.
  • Bell13
    BigMami skrev 2015-09-20 12:42:52 följande:
    Haha Vidar är som rolig när han får mat! Han gapar glatt varje gång skeden kommer trots att han grinar illa och kväljer av maten han får
    Dolle skulle nog kunna amma hela livet
  • Bell13
    Raggsockan skrev 2015-09-20 19:17:24 följande:

Vad ger ni på kvällarna?
    Efter att dottern sovit riktigt bra på nätterna har hon nu börjat vakna och vilja ha mat igen 2 ggr per natt... Kan då dra i sig nästa 200ml per tillfälle, så hungrig verkar hon va. försöker med napp, men då somnar hon om 15min och vaknar ledsen igen. 

Vi brukar ge ersättning på kvöllen precis innan hon somnar och då kanske hon dricker 90-120ml... Funderade på gröt på kvlllen, dock rekomenderar bvc ersättning som sista och första mål... 
    Börjar bli rätt trött...

Hon vaknar nog för hon är hungrig. Jag skulle ge gröt med ersättning istället för mjölk som sista mål. Vet andra som ger så och deras bebisar sover hela natten.

Jag håller på att träna med mat och gröt men resultatet är blandat. I två dagar åt han som en häst och nu åker all mat ut direkt.
  • Bell13
    S1528 skrev 2015-09-19 14:31:33 följande:
    Nestlé mild havregröt är väl fri ifrån maltodextrin? Eller har jag missat nåt? :)
    Står det inte maltodextrin så finns det nog inte i.
  • Bell13
    Raggsockan skrev 2015-09-21 06:21:28 följande:

vi ger ju alltid ersättning här... men kanske ska pröva med gröt och sen toppa av med ersättningen efter de! Allt är värt att prova :) Förstår inte hur man orkade i början med mat varannan timma hahaha... 

Nestles milda havregröt (i alla fall utan smak) innehåller inte det. Så vi kör den här hemma. Tack för tipsen om maltodextrin! hade inte ens tänkt på de. När jag köper barnmatsburkar så kollar jag alltid så de endast innehåller tex majs eller potatis, men gröten va så snurrig med allt innehåll :P

Här kämpar vi på med maten. Igår åt han t ex en halv klämmis till middag och den andra halvan till lunch. Det var en riktigt bra dag rent matmässigt

När han åt på kvällen kunde jag förskjuta nattningen en halvtimme och han sov längre innan han vaknade första gången och var hungrig.
  • Bell13
    Raggsockan skrev 2015-09-22 08:25:29 följande:

Vi kämpar också med maten... roligare att kladda med skeden. Har gett gröt nu i 6v och de börjar fungera. Prövat med majs och sötpotatis nu och tänkte väl ge de några veckor. 

Vad är de för klämmis ni har gett, grötklämmis? behöver lite nya ideer på vad jag ska pröva... 

Känns som som de kommer bli en lång kamp med maten här... inte som kusinen som satte i sig en halv banan  och andra dan en hel barnmatsburk :D
    Köper klämmis från 4 mån eftersom han bara är 5 månader. Gröt vill han inte ha här så det väntar jag med.

Klämmis med smak av banan och äpple var riktigt bra tyckte han och imorse fick han fruktris med päron och äpple, det är malt råris i och som en puré.

Han totalvägrar flaska så ingen ersättning för oss.

Helamning rekommenderas ju till 6 mån så det är ju ingen brådska än egentligen
  • Bell13
    Raggsockan skrev 2015-09-22 17:10:05 följande:
    från rygg till mage gör hon. Men de är mest sista veckan hon har  börjat vända sig mer frekvent ( 5 1/2mån gammal)
    ... men vi insåg också att vi inte har gett henne så mycket "golvtid" hon älskar att sitta på vår nivå så de har blivit en del kånkande på henne och i matstolen som är favoritplatsen. Nu senaste veckan har jag lagt henne på golvet mer och rullningen har kommit mer då också :)

Dock inget rull från mage till rygg utan när hon tröttnat att ligga på mage så skriker hon... 
    Douglas är 5 mån och 1 v så i princip lika gammal. Han vill vara i sin matstol eller läragåstol så inte heller så mycket på golvet. Han vänder sig inte, gjorde det en gång i vår säng men hade nog tur då för han har inte gjort det sedan dess.

Vad säger BVC? Hos mig säger de att de ska vara på golvet hela tiden men det är ju helt omöjligt. Han gillar dessutom inte golvläget.
  • Bell13
    Freje skrev 2015-09-23 12:38:25 följande:

Har varit på BVC imorse på 5 månaders kontroll och vaccination. Ni som redan tagit vaccinationen, reagerade era på den? T ex sov de längre efteråt? Just nu har hon sovit i nästan 3 timmar och det är nog rekord dagtid.

Douglas fick feber och typ diarré en gång pga rotavaccinet men annars som vanligt.
  • Bell13
    Freje skrev 2015-09-23 17:21:03 följande:
    När man googlar så läser man om så många som drabbas av biverkningarna, så det är skönt att höra att det kanske inte är så vanligt. Ibland är dt bäst att inte googla
    Första gången han fick sprutorna var hemsk men vid 5 mån var det lättare. Jag gav alvedon och han somnade som han brukar
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)