Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Freje skrev 2015-11-05 10:03:17 följande:
    Precis så var det för oss också. Max en tesked sen var hon inte intresserad längre. Men det vände plötsligt en dag i stort sett när hon blev 6 månader ( vi började med smakisar så smått vid 5 månader). För oss hjälpte det att testa när hon var riktigt hungrig, annars var hon inte så intresserad att testa.
    Vi har kört med rotsaker först och det älskar hon. Banan har vi provat två gånger men det gillar hon inte.
    I början var det trögt och det enda han ville ha var frukt och det fick han då. För att få i honom gröt blandar jag i frukt. Tog 1 månad innan han ens ville titta åt grönsaker.
  • Bell13
    mandalii skrev 2015-11-05 20:03:08 följande:

Vår lille pojke älskar mat så det är himla skönt. Men tyvärr har det inte alls minskat amningen på nätterna som jag hade hoppats på. Han äter ca 2-3 gånger per natt ändå.

Frukost runt kl 7-8, amning.

Lunch runt kl 10:30-11 en halv portion gröt och en tredjedel burk fruktpure.

Mellanmål ca kl 14 amning.

Middag runt kl 17: Mer än en halv burk matpure och en tredjedel burk fruktpure till efterrät.

Amning innan läggning runt kl 19-20.

Har testat att ge välling på flaska istället för att amma innan läggning men det vägrar han, bara tutte som gäller då.

Har du provat att ge gröt på mellanmålet kl 14.00 istället för amning?

Jag ska prova att ge välling på kvällen nu och hoppas att slippa mata honom på natten.
  • Bell13
    mandalii skrev 2015-11-06 10:53:45 följande:
    Du menar att ge gröt både vid lunch och sedan till mellanmål? Åh vad spännande, du måste berätta hur det gick!?
    Ja exakt ju mer mat de får under hela dagen desto bättre sover de på natten säger min BVC. Det verkar stämma på Douglas. Han äter en gång och ska se om det går att få honom att sova hela natten med välling.
  • Bell13
    Raggsockan skrev 2015-11-06 11:47:44 följande:
    Igår hade vi en riktigt bra matdag - åt ordentligt med "riktig" mat så att säga. Och avslutade med välling när hon hade somnat, drack i sömen (brukar gå bäst då, annars vägrar hon ofta flaska nu mer även fast jag inte ammar ens).
    Sov ända till 07 (med en del gnäll när hon sakna nappen) utan att behöva äta. Så skönt, även om de skulle va himmelriket att få bort allt smågnäll på nättera som jag vaknar av ... 
    Ska testa ditt tips om välling i sömnen. Han vägrar flaska det är bara amning. Hans pappa ska testa om han tar flaskan då med honom.
  • Bell13

Nu är Douglas 7 månader och har plötsligt blivit missnöjd med precis allt. Nån som känner igen sig?

• Bell13
    aprilbebis15 skrev 2015-11-12 15:02:57 följande:

Verkar som ni andra kommit längre med maten än oss men förr eller senare vill han väl ha, åt lite avokado idag å då åt han ca 1 tesked och de är nog rekord

Hur sover era småttingar på dagarna och nätterna? Vi har en ungefärlig rutin där han somnar för natten 18.30-19 någon gång, ammar tills sömns (försöker dock vänja bort att somna med bröstet i munnen) sen varierar det hur ofta han vaknat på natten men senaste tiden vaknar han då vääldigt många gånger, ibland har han hunnit somna om när jag ska lyfta över han i vår säng, ibland somnar han så fort han får bröstet i munnen.. Skulle gärna få färre uppvak dagtid sover han oftast två längre stunder, totalt ca 4 timmar ibland mer. Undrar om han sover för sent på eftermiddagen eller för mkt under dagen och att de påverkar nätterna negativt? Därav min fundering bra å höra hur andra i samma ålder fungerar

Douglas har börjat vakna fler ggr på natten och kan endast somna om med bröst i mun och liggandes på min arm. Vet inte om det är mycket som händer med hjärnan i den här åldern? Han är väldigt mammig och klängig
  • Bell13
    BigMami skrev 2015-11-13 15:27:10 följande:

Vidar blir helt förstörd om man försvinner in i ett annat rum allt ska kretsa kring honom Tur han har storasyskon som roar honom emellanåt. Har man honom i knät är han som en ål och slingrar sig hela tiden! Blöjbyte och påklädning skriker han hysteriskt igenom varje gång. ..

Nån gång går det väl över..

Det där har inte Douglas börjat med ännu. Lite oroligare på natten. Det lär ju komma här med, hör väl till 7 månader om jag inte har fel.

Han börjar bli oerhört mammig
  • Bell13
    Freje skrev 2015-11-14 10:48:47 följande:

Byta blöja just nu är ett helt gympapass, hon vägrar ligga stilla. Precis när man fått runt flärparna så snurrar hon runt så man får börja om. Har försökt distrahera med leksaker, mobil i taket. Byta på lekfilten istället. Men det enda som får henne stilla tillräckligt lång stund för att hinna byta är hårborsten. Den har ett gummerat handtag och det är tydligen jättegott att tugga på. Tur att hon inte har så mycket hår så det behövs för att borsta håret

Den tiden när hon snällt och nöjt låg stilla är förbi. Lägger/sätter ner henne på lekmattan så tar det 2 sekunder så har hon rullat utanför och ålar sig baklänges genom huset. Igår såg det ut som hon försökta ta några krypsteg när hon stod på alla fyra. Men hon vågar inte riktigt än.

Hon äter bra med vanlig mat nu, men det märks i blöjorna. Hon är så hård i magen. Vi kämpar på med katrinplommon och rivet päron. Men ändå är det små harpluttar i blöjan. Hon kämpar för att få ut dem, stackarn.
    Ska testa med kiwi också, har för mig att det är lösande också.

De kan bli förstoppade av blåbär men också av spannmål.

Douglas blev jättehård i magen och jag fattade inte varför sedan när jag fick veta att blåbär är stoppande så fattade jag för han åt blåbärsgröt varje morgon.

Är bättre nu
  • Bell13
    Freje skrev 2015-11-16 10:13:26 följande:

Idag blir dottern 7 månader . Det firades genom att hon fått sin livs första förkylning . Inte så kul, hon har inte kunnat sova bra inatt och hållt mig vaken i stort sett hela natten. Eftersom jag själv också är förkyld så känner jag mig nästan gråtfärdig av trötthet. Dessutom är sonen 4 år också hemma från förskolan. Känner på mig att det här kommer bli en tuff dag.

Douglas har varit förkyld en gång och physiomerdpray räddade oss. Nästäppan släppte på en gång.
  • Bell13
    mandalii skrev 2015-11-20 16:22:54 följande:
    Min son blir 7 månader i helgen. Jag ammar honom ca 3-4 gånger på dagen och 2-3 gånger per natt. Eftersom det är så få gånger på dagarna nu så tycker jag bara att det är underbart och mysigt, så han får fortsätta så länge han vill. Men på natten är det tufft att bli väckt så ofta, även om det inte är lika ofta nu som då han var yngre så är det jobbigt att inte ha fått en hel natts sömn på 7 månader. Inte ens mer än 3 timmars sömn i stöten.

Men han verkar så otroligt hungrig när han vaknar på natten och vill äta. Hur gör man om man vill sluta amma på natten? Går det? Han kommer ju bli hysterisk. Har provat ge gröt eller välling innan läggning men det hjälper inte. Och han får gröt på förmiddagen och vanlig mat på kvällen.

Och frågan är om jag slutar amma på natten, sinar mjölken då? Dvs kommer jag kunna fortsätta amma ca 3 gånger per dag sedan?

Jag vill ju absolut inte sluta att amma helt och hållet, dels för att det är mysigt men också för att jag vet hur nyttigt och bra det är för barnet. Skulle vilja fortsätta amma dagtid fram till att jag börjar jobba då  han är ca 11 månader.
    Gällande om mjölken sinar kan jag svara på. Det gör den inte. Jag ammar innan läggdags och på natten men inget på dagen.

Håller med dig om att det är tufft att bli väckt, här äter han konstant 00.30 till vi går upp. Han får en stor tallrik gröt vid 18.00 och ammas 19.00 vid läggdags men han vaknar ändå. Kanske använder han mig som napp?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)