• Cherryay

Bf Maj 2015

Zorro skrev 2015-02-27 10:12:14 följande:

Jag hade starkt räknat med att vara hemma med värkar i flera timmar innan vi skulle åka in. För så är det alltid för förstföderskor sa min barnmorska. Jag hade tänkt ligga i soffan med värmekudde och tens. Hade tänkt duscha och ladda med massa godis och mat osv. Haha.

Men nä så blev det inte. Vaknade mitt i natten av etablerade värkar med 2-3 minuters mellanrum så det var bara att panikpacka det sista i väskan och åka in direkt. Var 3 cm öppen när jag kom in och fick epidural efter nån timme. Sen stannade det av lite av epiduralen och de kopplade in värkstimulerande. Sen blev det krystning i 4-5 timmar innan han kom ut. Totalt 13 timmar blev det från första värk tills han var ute.

Denna gång räknar jag med att få åka in rätt snabbt också. Fast det vore nog bra att stanna hemma ett tag iaf, även om det gör ont. Vi får se hur det blir med barnvakt och sådär, vill ju inte att 3-åringen ska se mig ha så ont.

Fick du vara kvar på förlossningen när du var öppen 3 cm? Jag blev ju hemskickad :/ 3 cm öppen och värkarna var intensiva med fem minuters mellanrum hela tiden, fick inte bli inlagd förrän jag var 7 cm öppen... Så olika det kan vara...
  • Cherryay

Jo smärtlindring måste sättas tidigare, därför fick jag köra helt utan smärtlindring när jag väl blev inlagd på förlossningen. Det var långa 18 timmar med värkarbete, men väl på förlossningen gick de sista 3 cm relativt fort, och behövde bara krysta i 13 min :) förstår fortfarande inte hur jag ens orkade krysta efter 22 timmar med värkar :P

• Cherryay
    kanien skrev 2015-03-02 11:33:54 följande:

Var nyss hos bm och lyssnade hjärtljud och mätte livmodern. Hjärtljuden låg mellan 154-163 och mitt sf mått var hela 29!!!!cm i vecka 27+0.. Jag är livrädd att få en stor bebis!

Hur stora sf-mått har ni och i vilken vecka?

Stort sf-mått är inte = stor bebis så du kan vara lugn :) alla är vi olika, sf-mått baseras ju utefter den "vanligast förekommande" kurvan, ingen är den andra lik ;)

Jag ligger också lite över, följer min egen kurva, samma mått som förra graviditeten, och den dottern var normalstor :)

Mitt senaste sf-mått var 28cm, det i v. 28+6 :) är nu i v. 29+4 :)
  • Cherryay
    Ia85 skrev 2015-03-02 19:07:44 följande:

Hej!

Hoppas att det är okej att jag hoppar in här :) Nybliven 30-åring som gifte sig i fredags och är bosatt i Bro i Stockholm. Mitt bf-datum är 1/5. Helt otroligt att det faktiskt börjar närma sig :D Har haft lite blödningar under graviditeten vilket gjort mig orolig men försöker hålla mig så lugn jag kan nu. Längtar tills hon är ute och man har lite mer kontroll över situationen :) Eller ja, kontroll kanske är fel ord när vi pratar om en liten bebis :P

Jag skulle gärna gå med i er fb grupp oxå om det går bra? Fick felmeddelande när jag klickade på länken men kanske går att gå med på något annat vis.

Hej och välkommen!

För att komma med i fb gruppen måste du skicka PM med din e-mailadress till MammaMia91 här på FL så lägger hon till dig! Gruppen är hemlig därför måste man bjudas in via sin e-mail man använder på fb :)
  • Cherryay
    Anonym (mullig) skrev 2015-03-02 02:55:53 följande:

Nu är det dags för mig att gå på barnvangsjakt!

Vad har ni köpt för några? Något ni rekommenderar?

Tipsa gärna på bra butiker (stockholm) dit jag kan gå och kika. jag är inte är så kunnig inom detta :o

Vi har köpt Teutonia Mistral S v3, var inte den vagn vi fastnat för under "fönstershoppandet" på internet men väl i butiken för provkörning så blev det den :) känns väldigt smidig och lätt att få tag på reservdelar samt lång produktgaranti som täcker alla fel. Mycket nöjda so far :)
  • Cherryay
    pco skrev 2015-03-02 21:40:23 följande:

Måste fråga, vad har ni för blodgrupp? Jag fick veta mitt idag o har ingen aning om det är 'normalt' eller inte.

.. Undrar oxå, ska ni gå sånhär föräldragrupp elr vad det nu heter?

Jag gick inte på någon föräldragrupp med första barnet, det fanns ingen grupp för ensamstående tonårsmammor, annars hade det kunnat vara aktuellt. Nu med andra barnet (sambons första) är vi nyinflyttade på orten och tänkte därför gå bara för att lära känna lite andra föräldrar här :)

Grupp Hela världen Sverige

0+ 38,25 % 32 %

A+ 34 % 37 %

B+ 9 % 10 %

0- 7 % 6 %

A- 6 % 7-8 %

AB+ 3 % 5 %

B- 2 % 2 %

AB- 0,75 %

Hoppas du förstår uppställningen, kändes lättare att förklara så än att skriva i text :)

Själv tillhör jag A+, alltså vanligast förekommande i Sverige och näst vanligast förekommande i världen :)
  • Cherryay

Grupp Hela världen Sverige

0+ 38,25 % 32 %

A+ 34 % 37 %

B+ 9 % 10 %

0- 7 % 6 %

A- 6 % 7-8 %

AB+ 3 % 5 %

B- 2 % 2 %

AB- 0,75 % 1 %

(lägger upp siffrorna igen eftersom några försvann)

Finns fyra olika kombinationer inom blodgrupper: A, B, AB och 0. Rhd står för en faktor i blodet, antingen har man den, positiv (+) eller så har man den inte, negativ (-). Blodgruppen och faktorn anges tillsammans vilket betyder att alla har en av åtta möjliga kombinationer :)

• Cherryay
    LallaNea skrev 2015-03-08 08:03:52 följande:

Vecka 30 (29+ 0) idag och jag mår fortfarande bra.

Ont i ryggen dom vanligt, dåliga blodvärden i allmänhet så knaprar piller sedan några veckor tillbaka... jag är så himla trött! Hoppas det beror på låga järnet o att det snart är bättre.

Kan inte fatta att det bara är 10 veckor kvar nu!! Tiden går så snabbt! Ska kolla på bilstol idag, någon som har tips o idéer? Vad är rimligt pris?

Vi satsade på en Britax, Babyskydd, Baby Safe Plus SHR II, Cool Berry + Britax, Installationsbas, Bältad. Köpte till adapter till barnvagnen så det bara är att klicka fast på chassit :)
  • Cherryay

Hej!
    Som MammaMia91 skrivit ovan så är det hon och jag som lägger till medlemmar i fb-gruppen, då den är hemlig - ej sökbar.
    Skicka din email-adress till någon av oss i ett PM så lägger vi till dig :)

• Cherryay
    loliitasolita skrev 2015-03-12 16:10:48 följande:
    Hej! hoppar in här är 18 år & väntar mitt första barn 
    mitt BF datum är 9 Maj, är i vecka 32(31+4)
    skulle vara roligt och veta vad alla hadde på sina magmått som BM tar och vilken vecka måttena var tagna ! :)
    mitt första mått va jag i vecka 26(25+2) då låg måttet på 24
    och i vecka29(28+2) låg måttet på 26, så det hadde inte växt så jätte mycket låg lite under normal kurvan, va på en viktuppskattning i måndags och så beräknades han att väga 3,2-3,3kg i 40 fullgångna veckor så han skulle vara liten då, men vet att måttena kan skilja sig +/- ett halvt kilo men var först rädd att föda en gjesse på 6 kilo var helt inställt innan att han skulle vara så stor
    Jag var också 18 när jag fick mitt första barn, hon har hunnit bli 10 nu när jag väntar nr 2 :)

Skriver mina SF-mått från både första och andra barnet:

24+3, 24 (1) 24+1, 25 (2)

28+3, 27 (1) 28+6, 28 (2)

Ska till bm imorgon (31+1) så får se vad det ligger på då :) men stort SF-mått betyder inte nödvändigtvis stor bebis, alla växer olika :)
Svar på tråden Bf Maj 2015