hellomum skrev 2015-05-06 14:55:29 följande:
Inskrivning i morgon och snitt på måndag. Med förra barnet ville jag inte ha besök på BB och det fungerade bra, de flesta fick aldrig chansen till att fråga. Denna gång då vi vet att vi blir kvar längre och har specifik dag, har folk redan börjat säga/antyda att de vill/kommer hälsa på. Bara det att äldsta är hos farmor som jag inte heller vill ska komma (älskar min svärmor så det är inte det som är problemet;) Jag brukar inte ha svårt att säga nej, men just nu börjar jag gråta när jag tänker på att jag vill va ifred, med min partner och våra barn. Vet inte hur jag ska lägga fram det för nära och kära. Helt stänga av mobilen?
litetmoln skrev 2015-05-06 16:09:22 följande:
Tyvärr är det inte alla som respekterar det. Jag orkade inte ta emot besök. Hade ont. Var jätte trött. Och vi ville bara ha lugn och ro med bebisen på BB i några dagar. Men vi fick ingen förståelse utan jag fick allt höra efteråt hur ledsen och utanför den känt sig för att den inte fick träffa bebis på en gång. Där fans det ingen förståelse för hur det kändes för oss. Eller mig. Det var mig all kritik överöstes på.
Men håller med om att det är bara att säga till att besök tas emot sen. Förstår inte varför det ska rusa in folk så fort man fött. Bebisen behöver också lugn och ro. Det är ju en rätt dramatisk upplevelse att komma ut till världen.
Skit i vad folk tycker, de får klaga o sura bäst de vill! Du och bebis behöver lugn o ro att få vila o mysa tillsammans, om du inte orkar tjafsa så får du be din man göra det åt dig, förstår att det är jobbigt för man inte vill göra andra besvikna osv men det är även välkänt att det absolut bästa för barnet att slippa massa nya intryck första dagarna, räcker gott med partner och ev syskon.
Jag slipper det problemet som tur är eftersom besök från anhöriga inte är tillåtet på BB, bara partner o ev syskon, sen när vi åker hem kommer jag nog vilja ha lugn o ro några dagar också (beroende på hur länge man blir kvar på BB förstås).
Det är verkligen hemskt att behöva ta emot kritik för att vilja vara själv, det är ditt val, du som bestämmer och ingen annan, tycker ni ska sätta ner foten ordentligt o ryta ifrån, om de inte kan acceptera (UTAN kritik) att ni vill vara ensamma ett tag och sen säger till när det är ok med besök, så behöver de inte få träffa bebis alls! Punkt.