• Titt ut

Bf Maj 2015

Pyssilullan skrev 2015-01-12 08:23:52 följande:

Kikar in - Längesen jag skrev här nu i och med att jag blev lite förvirrad efter att RUL flyttat mig 3 veckor bakåt ;)
    Nu är jag i Vecka 21 och fått datum 1.a juni, men de sa att de mycke väl kan bli tidigare för det var så svårt att ställa datum på mig (?) konstigt!

Mår bra förutom att jag inte trivs med min dåliga hy och att jag känner mig såå pluffsig.

Vad lustigt att de inte kunde ställa datum, du kanske har en liten bebis men ändå så pass utvecklad för en annan vecka, som jag har haft med mina två barn. Min barn kom 1 vecka tidigare än BF och de var ganska små när de kom ut. Flickan vägde 3230 g och pojken 3350 g. Jag blev tillbaka flyttad 1 vecka denna graviditet på RUL men jag tror bara att jag har ett litet barn denna gång också. Den kommer säkert 1 vecka tidigt den här med

Det är tråkigt med de negativa graviditetsbesvären, men det är i alla fall inte för evigt och man har rätt att se ut som man gör när man väntar barn. Men håller med inge kul att känna sig så.
  • Titt ut

Blir också upprörd när jag läser om bm som inte vill ta järnvärdet. Jag skulle vända mig till vårdcentralen och be dem kolla. Eller byta bm. Jag har haft väldigt lågt järnvärde med mina två tidigare barn och det sjönk fort då när jag inte åt järntabletter (niferex) innan vecka 20 och sen var det jättesvårt att få upp värdet igen trotts dubbel dos. Jag blev till och med sjukskriven. Så känner du att du vill kolla gör det på en gång innan det sjunker för mycket. 

Den här graviditeten sa jag till bm att mitt järnvärde sjunker fort helt plötsligt och vill inte vara med om samma sak igen så jag börjande med niferex redan vecka 12 i samråd med henne. Då var järnvärdet 122 och i vecka 21 på nästa kontroll var järnvärdet 117, så trots att jag tagit niferex varje dag så hade det ändå sjunkit. Vi får se omdet blir dubbel dos för mig på nästa kontroll i vecka 25.

Järnvärdet borde kollas oftare på alla mödravårdscentraler för det är högst individuellt hur ens blodvärden förändras under graviditeten!

Vecka 22+4

• Titt ut
    Kissemiss skrev 2015-01-15 19:26:36 följande:

Jag fick ju redan för flera månader sedan order om att ta två järntabletter per dag resten av graviditeten. Jag tar dock 1 per vecka typ.. Spelar det någon roll om jag inte tar dom? Känner mig inte speciellt trött och har ingen huvudvärk

Vad hade du för järnvärde då när du fick order om att två tabletter per dag?
    Om du hade lågt värde så skulle jag ta varje dag så att det inte helt plötsligt sjunker, för det är inte kul att må så dåligt som man göra vid lågt järnvärde. Ligger man runt 115-120 så räcker det enligt min bm med 1 tablett per dag. Det tar några veckor innan järntabletterna börjar hjälpa och man börjar må bättre om man ens hinner komma upp i de nivåerna till förlossning. Har för mig att det är bra att ha ett bra värde vid förlossning för att inte blöda så mycket. (Någon som kanske har bättre information om det.)
  • Titt ut

Jag väger mig aldrig hemma bara hos bm, jag lägger inte så stor tankeverksamhet på viktuppgång. För mig är det naturligt och något man ska göra under en graviditet. Jag hade gått upp 5 kg sist hos bm (v21) Jag gick upp 20 kg med första barnet och 22 kg med andra och det har jag inget emot. Och då åt jag inte så mycket mer än vad jag brukar göra som ogravid. Kroppen lagrar så mycket som den anser behövs inför förlossning och amning. Jag anser att det är bra att gå upp i vikt när man är gravid. 

Igår beställde vi en ny liggdel och ny skötväska till vår Teutonia Fun (2009 årsmodell) Ska bli så kul med en uppfräschning. Lite orolig bara att den inte ska passa då visa hemsidor skriver att den passar till -2009 och andra skriver att den passar från -2010. Håller tummarna att den passar!
    Jag älskar att kika runt på nätet efter bebissaker och vill gärna köpa sådant som jag inte köpte till mina två andra barn Känns lite som sista gången att få göra sånt. Fler som känner igen sig på det?

Trevlig lördag på er med!

• Titt ut
    Jordgubb90 skrev 2015-01-17 13:24:42 följande:

Någon mer som har mycket sammandragningar (livmodern krampar och blir stenhård och jag får tungt att andas) Har själv haft det sen vecka 19, är i vecka 24 nu. Var inne på sjukhuset i v19 för att jag hade sammandragningar ca 1 gång/15 minut. Då såg allt normalt ut. Har fortfarande lika ofta med de börjar kännas ännu mer. Antagligen för magen är större. Någon mer?

Jag har inte mycket sammandragningar men så fort jag anstränger mig får jag det eller när jag går upp för en backe. Det känns precis som du beskriver. Kan nog vara så att det känns mer för att magen är större och det blir mer spänt då magen blir stenhård.
  • Titt ut

[quote=74699725][quote-nick]Jordgubb90 skrev 2015-01-17 14:56:13 följande:[/quote-nick]Jag har hört att det är normalt när man anstränger sig som du beskriver, men jag får det även om jag bara ligger i soffan. Och heeela tiden :P Ringe 1177 nyss och frågade och fick en tid för undersökning på måndag :) Känna skönt att få det undersökt.[/quote

Vad bra att du fick en tid att kolla upp så att allt är ok. Det måste vara jobbig att ha sammandragningar hela tiden. Uppdatera gärna på måndag hur det gick.

• Titt ut

Jag är i vecka 23 men jag tycker min mage växer hela tiden men väntar ju tredje barnet så det kanske är därför. Jag tycker också att min mage är alldeles lagom nu, fast jag längtar till att vara höggravid ( jag måste vara knäpp)

• Titt ut

Varför blir bilden åt fel håll när den inte är det i mobilen när jag laddar upp den?

Provar igen...

• Titt ut

Hehe det går inte att få bilden åt rätt håll hyr mycket jag än vrider och vänder på den. Ni ser ändå

Svar på tråden Bf Maj 2015