• Titt ut

Bf Maj 2015

pco skrev 2015-05-12 10:43:10 följande:

Hej hej hur går det för er?

Här har vi fortfarande inte fått åka hem då lillan fortsatte gå ner i vikt så idag på dag 5 har det börjat vända, dock med ersättning. Dessutom har hon solat här nu ett tag o ligger där än då gulsoten inte går ner, suck!

Hoppas hon lägger på sig mer snart och att gulsoten försvinner. Snart är ni hemma.

Jag har bf om 4 dagar och har haft tre falska alarm. Börjar med fina förvärkar som kommer med jämna mellanrum i flera timmar men sen bara späds ut istället för att öka. Väldigt frustrerande. Jag har inte känt att jag behövt ringa till förlossningen än och sagt att det är pågång. Just nu molar det lite i magen och ryggen men jag vågar inte hoppas på att det ökar stadigt denna gång heller. Bebis är fortfarande väldigt rörlig, vill nog inte fixera sig som min bm sa, jag har antagligen ett brett bäcken och stor livmoder då det här är tredje barnet som ligger i min mage Fanns gott om plats men den har legat med huvudet nedåt sen ca vecka 32.
  • Titt ut
    marriew skrev 2015-05-12 23:14:28 följande:

Jag ligger inne på förlossningen nu. Vattnet har gått och värkarna har börjat. Såhär mellan värkarna är jag glad och lycklig, sen är det andas som gäller.

Än är det bara 6-7 min mellan dom så jag har en bit kvar. Men är en god bit på vägen iaf:)

Å härligt Kämpa på!
  • Titt ut
    hellomum skrev 2015-05-13 17:33:58 följande:

Planerat snitt i måndag. Hade väldigt mycket fostervatten, stora kärl som gick sönder. Förlorade 3l blod. Men lilltjejen kom ut hur fin som helst 50 lång, 3330 tung. Blir nog kvar till fredag. Sjukt overkligt med snitt, men även coolt när jag ändå kan jämföra med vaginalt.

Grattis till flickan. Fick du blodersättning sen efteråt eller klarar kroppen av en sån förlust av blod? Låter läskigt att förlora så mycket blod. Skönt att det gick bra.
  • Titt ut
    marriew skrev 2015-05-13 19:01:22 följande:

Idag kl 14.06 kom våran gosse till världen. 4160g 54cm kom ut med hjälp av sugklocka och klipp. Jag känner mig som en köttslampa där nere, men det är ändå så värt det :)

Grattis till sonen!
  • Titt ut
    hellomum skrev 2015-05-14 07:57:15 följande:

De sa att 1l är vad de anser vara "normalt" fick 4 påsar med någon vätska, 2 påsar med någon medicin som hindrar från förblödning Och dra ihop livmodern? Som jag inte har koll på. Och på det morfin dropp. Järnvärdet är förvånande bra, har ju extra blod som gravid. Dock har bristen påverkat min mjölk (som började redan i vecka 16) då kroppen prioriterar mig. Så bebisensblodsocker låg igår nere på 1.4 (min ok är 2.4) men nu har de koll på oss och det kommer vända. Borde få åka hem på fredag.

Skönt att ni är på bättringsvägen och att ni får åka hem imorgon. Betryggande ändå att vara på sjukhuset och få uppsyn.
  • Titt ut

Bebben85: Grattis till dottern. Super mysig bild. Vill också gosa med bebis nu.

Låter tufft för er som har bebisar som kämpar med infektioner. Men snart blir det bättre och ni får komma hem till ert. Styrkekramar till er.

Jag är i vecka 39+4 och har haft förvärkar sen ca tre veckor tillbaks till och från. Ibland regelbundna under flera timmar men sen har det slutat. För några dagar sedan molade det i ryggslutet en hel dag och jag trodde verkligen att nu borde det sätta fart på riktigt men sen slutade det och jag har inte kännt något alls sen dess. Har haft en del sammandragningar nu ikväll men inga förvärkar. Bebben kommer när den är redo och då är jag också redo

• Titt ut
    Nea12 skrev 2015-05-15 23:38:07 följande:

Idag kl 12.00 kom första värken. Kände panikkänslor redan efter 10 oregelbundna värkar så åkte in.

14.45 kommer vi in på ett rum och 15.22 flög vår dotter i stort sett ut.

Bf -1

Grattis! Vilken snabb förlossning. Tur att ni åkte in trots oregelbundna värkar.

Jag har haft oregelbundna värkar flera gånger, senast nu i natt började de 02:30 och jag har dem fortfarande kvar nu 07:00. Men värkarna är så mesiga, molar bara.
  • Titt ut

Händer verkligen mycket i tråden nu, många som börjar få och har känningar

Mina värkar är fortfarande kvar, inne på 12 timmar nu med 20 min emellan ibland tätare. Men de är fortfarande väldigt svaga och molar bara i rygg och mage. Har gått mycket idag och varit i rörelse för att försöka få igång det hela men nu har jag lagt mig för att vila en stund då värkarna inatt höll mig vaken några timmar.

• Titt ut

Inatt födde jag äntligen min son. 3360 g och 52 cm lång på bf dagen. Värkarna satte fart ordentligt runt 20:00, då hade jag haft förvärkar i 18 timmar och slemproppen gick däremellan blandat med ljusrosa blod, då åkte vi in till förlossningen. Klockan 02:00 började jag krysta och kort därefter gick vattnet och han föddes 1 min senare. Helt underbart. Han har sovit i 10 timmar nu och jag har bara sovit 3 av de timmarna, kan inte sluta titta på honom

• Titt ut
    marriew skrev 2015-05-29 13:06:18 följande:

Min lillprins som ör 15 dagar idag vägrar släppa mammas famn. Kan lägga ner honom korta stunder innan han vaknar och börjar gnälla och ska vara hos mig igen. Pappas famn går bra men bara en stund. Att åka bil fungerar jättebra, då sover han som en stock. Men det börjar bli lite jobbigt att han är så mammig hela tiden. Det är såklart supermysigt, men jag får knappt en lugn stund på toaletten och har aldrig fått avsluta en måltid. Det är mitt första barn så jag undrar om det brukar vara såhär? Brukar det lugna ner sig?

Mitt första barn var likadant. Så det kan vara så, jag blev lite chockad faktiskt att min dotter behövde så mycket närhet som hon behövde de första månaderna. Jag trode att när ett barn sover så sover dei sin säng och är nöjd med det iallafall störta delen av dagen. Men så var det ju inte. Hon var som en igel på mig. Klockan 12 på natten då kunde vi lägga ner henne sakta och försiktigt i hennes säng och sen efter natten så vaknade hon och blev en igel igen Det är mysigt men väldigt påfrestande och jobbigt också och det är okej att känna så. Jag rekommenderar napp. Har ni testat det? Vi började med napp aldeles för sent med vår dotter så hon vägrade ju att ta nappen. Vi började när hon var 3 veckor. Mitt andra barn började vi med napp 4 dagar efter förlossningen och han tog den och blev hur nöjd som helst av den. Samma nu med tredje barnet.
  • Titt ut

Marriew: svårt att säga när det kommer lugna ner sig men trösten är ATT det kommer lugna ner sig. Min dotter höll på så i 4 månader men troligtvis för att hennes mage krånglade också. Vi upptäckte att hennes magmunn inte slöt tätt ordentligt och nu i efterhand vet vi att hon hade kolik som vi inte fick hjälp med från bvc. Därav orolig bebis.

• Titt ut

Min lilla kille är 3 veckor nu och allt rullar på bra. Första 2 veckorna sov han 6-8 timmar i sträck på natten men nu den här veckan vaknar han 1-2 gånger per natt för att amma. Något som jag kan dela med mig av till er som har bebisar med onda magar eller bebisar som verkar missnöjda efter amning/matning. Rapa dem ordentligt och håll dem upprätta länge efter mat för då trycks inte de onda luftpubblorna ner i tarmsystemet. Ibland brukar min son ligga i sängen och vifta med armarna och det ser ut som att han kämpar med något och när jag då tar upp honom kommer det alltid en rap, sen kan jag lägga ner honom igen och han somnar lugnt. Jag hade väldigt problem med detta med mitt första barn. Hon hade magproblem. Men att rapa dem ordentligt innan de läggs ned är för oss ett måste.

• Titt ut
    Moolie skrev 2015-06-09 10:12:17 följande:

Jag lyckades rapa henne först igår. Innan har svärmor lyckats EN gång... Men det var en väldigt nöjd bebis sen...

Ja det är inte lätt att få dem att rapa och vad som fungerar för just sitt barn. Jag har ju övat en del då det här är tredje barnet. Jag ger mig först efter 5 minuters klappandes och strykandes över ryggen. Sen lägger jag ned honom och märker jag sen efter en stund att han blir missnöjd och gapar och vrider på sig då tar jag upp och klappar på ryggen igen och då kommer rapen tillslut upp. Jag har märkt att det är lättare att rapa mitt i amningen också. Min mjölk rinner till väldigt fort och bokstavligt sprutar ur mina bröst så min son hinner knappt med att svälja stackarn. Så en liten paus med rapning efter de första 5 min gör att raparna lätt kommet upp, sen får han fortsätta äta när mjölken rinner lugnare. Sen rapar jag honom igen efter det. Det kommer ca.1-2 rapar åt gången. Att de är raka i ryggen underlättar mycket har jag märkt. Somnar han vid amningen är det nästan omöjligt med rap, då vill rapen upp senare.
  • Titt ut
    Blicka skrev 2015-06-09 17:32:59 följande:

Ny vikt på lillan idag o hon hade gått upp bra så kan fortsätta helamma! Skönt får hoppas hon fortsätter så!

Skönt att hon ökar i vikt
  • Titt ut

Min son är 7 veckor och sover mest hela tiden fortfarande. Han har blivit lite mer vaken dagtid. Nu kan han vara vaken upp till 3 timmar 2 gånger per dag innan han blir trött och vill sova. Han kan sova allt från 15 min till 3 tim åt gången. En nyfiken kille när han är vaken och sitter då gärna i babysittern eller ligger i babygymmet. Vi tar på honom pyjamas runt 19:00 varje kväll, drar ner rullgardinen för att markera att nu är det natt och dags att sova. Sen ammar jag honom och lägger honom i sin säng. Han förstod det här med natt väldigt tidigt redan efter första veckan. Sen sover han till ca. 08:00 med avbrott för ammning ca. 22:00, 02:30, 06:00.

• Titt ut
    Blicka skrev 2015-06-28 07:39:56 följande:

Vad skönt med tidig kväll - lillan håller ofta igång till kl 23! Då är jag lagom mör...

Ja jag sa det till mannen idag att vi ska verkligen uppskatta det här och njuta av att vi har det så "lätt". Vårt andra barn var likadan, också en kille. Medans vårt första barn höll oss uppe till 00:00 varje kväll och dagtid vägrade hon släppa mig. Det gick inte att lägga ner henne ens en kort stund. Medans killarna har velat ligga själva och chillat nästan hela dagarna Jag har fått för mig och även hört andra säga att flickbebisar är mer känsligare och mer krävande av sig. Men det kanske bara är hur de är som personer de små liven
  • Titt ut
    Kissemiss skrev 2015-06-28 00:14:19 följande:

Vad gör ni hela dagarna för att få tiden att gå? Bollar ni mycket med bebisen eller ligger h*n mycket själv i babysittern tex?

Min son vill gärna sova mycket, han sitter mycket i babysittern och jag bär med mig honom i den när jag byter rum och så. Jag brukar prata med honom när han sitter i den ssmtidigt som jag städar m.m. Jag har ju två till barn och just nu när de är hemma från dagis över sommaren så går mina dagar väldigt fort, jag har fullt upp med att sysselsätta dem och få ihop vardagens sysslor. Jag hinner knappt träffa vänner och går sällan iväg på stan med alla tre barnen. Vi leker ute och går lite ärenden ibland. Handlar mat och sånt. Ibland gör vi ingenting, skönt med såna dagar med
Svar på tråden Bf Maj 2015