• Titt ut

Bf Maj 2015

dita skrev 2015-01-18 10:20:46 följande:

Vad roligt att se era magar har fått för mig att jag är enormt stor men tycker vi alla ser ganska jämn stora ut :)

Och nej Titt ut jag längtar också tills jag är höggravid varför det vet jag inte ;) men den mysiga känslan då man lärt känna barnet helt kan alla rutiner och känner till alla rörelser :) Finns inget bättre trodde att jag var den enda <3

Ja precis då börjar man lära känna barnet och man vet att man snart får träffas, mysig tid
  • Titt ut

Min bebis är nog av det lugna slaget. Men jag kan helt klart se rörelser när jag ligger och sitter och så ser man hur magen skakar till av en spark. Men min bebis är bara aktiv kanske 2-3 min sen kan den vila i 1-2 timmar för att sen göra sig hörd igen i några minuter. Den gillar att sova och ta´t lugnt tror jag Precis som sin storebror var i magen. Storasyster var helt tvärt om hon kände jag hela tiden i magen. Så kul att det faktiskt är så också när de kommer ut. Deras personlighet visar sig redan i magen.
    Båda mina barn har känt på min mage och fått en liten spark på handen av sitt lilla syskon i magen

Vecka 23+1

• Titt ut

Jag har gått upp 6 kg och är i vecka 24. Jag gick ner i vikt de första veckorna pga illamående. Jag gick upp 20 kg och 22 kg med mina två tidigare barn. Så jag siktar på 24 kg den här gången. Det är högst individuellt hur mycket eller lite man går upp i vikt under en graviditet. Det beror lite på hur man är skapt och hur lätt man har att gå upp i vikt m.m. Så jag försöker inte att jämföra mig med någon annan. Så länge jag äter någorlunda bra och rör på mig (som inte är det lättaste alla gånger) så anser jag att kroppen lägger på sig så mycket som den behöver inför förlossning och ev. amning. 

• Titt ut
    Anonym (MammaMu) skrev 2015-01-25 21:26:30 följande:

Någon som ska söka graviditetspeng?

Visst ska man skicka in gravidintyget man brukar få från BM? Var fyra år sen sist så minnet är inte med. Ska dit nästa vecka så kanske bäst att samla ihop alla papper och skicka allt på engång.

Hur tänker ni andra om söka, vad jobbar ni med som ska söka?

Ja moderskapsintyget ska skickas in till f-kassan så fort man får det. Främst för föräldrapenningen. Sen kan du ansöka om graviditetspenning men först måste du fråga din chef om att bli omplacerad. Om denne inte kan det så ska chefen fylla i blanketten "utlåtande från arbetsgivaren" som denne skickar in eller så kan du bifoga den blanketten i din ansökan.

Jag har precis ansökt och väntar på beslut, jag ringde och frågade lite och då sa de på f-kassan att det är bra att skicka in i tid och att för närvarande är handläggningstiden över 30 dagar. Jag kommer få grav.penning precis som med mina andra två barn pga att jag jobbar i byggbranschen. Är sjukskriven nu sen två veckor tillbaka och fram till grav.penningen börjar i mitten av mars.
  • Titt ut

Kissemiss: Vad mysigt med så mycket kläder till bebis. Jag har köpt de första kläderna till b.b. som blir det första den får ta på sig.

Sen ska jag börja rota i alla kartonger med kläder från mina två andra barn, har sparat alla deras kläder. Har en pojke och en flicka. Så kläder har vi massor av. Men sen är det ju kul att köpa något nytt också. Mina barn ska få vara med och välja en snuttefilt som de ska få ge till bebben när de träffas första gången.

• Titt ut
    Jordgubb90 skrev 2015-01-29 08:16:07 följande:

Hej allihopa! Tänkte höra med er i vilken vecka ni tänkte köpa typ vagn och spjälsäng och så? :) Jag går in i vecka 26 på fredag och är ganska sugen på att köpa snart. Hehe.

Jag är i vecka 25 och har beställt en ny liggdel till den vagn vi redan har sen våra två andra barn. (6 veckors leveranstid) Spjälsäng har vi inte köpt än, kommer nog vänta med det någon månad till. Vi har köpt babyskydd, det var det första vi köpte. Ska man köpa ny vagn så är det bra att göra det några månader innan bf då det kan vara upp till 2 månaders leveranstid. Sen kan ju bebis tänka sig att titta ut tidigare än man tror. 2 månader innan bf vill jag iallafall ha allt klart.
  • Titt ut
    Bebben84 skrev 2015-02-12 09:08:22 följande:

Så. Besök hos bm klart! Sf-mått 25 (strax över medel) och järnvärde 123 så klart godkänt. Dock anmärkte hon lite på det jag kallat växvärk senaste tiden. Tydligen har man inte det i v26. Så är antagligen någon form av förvärkar. Ska träffa läkare nästa vecka som ska undersöka saken närmare.

Jag var och mätte sf-måttet i måndags och mitt låg också på 25 mitt i kurvan sa hon till mig. Det ska helst ligga mellan 24-26 cm. Jag hade gått upp 7 kg sen inskrivning. 
    Hoppas växvärken eller förvärkarna försvinner och kommer tillbaka senare istället. Du får uppdatera oss när du varit hos läkaren.
  • Titt ut

Samma här vi drar oss lite för att börja med planeringen, det kommer ta några timmar framöver att sitta ned med det. Vi har ju lite rutin på hur vi ska göra då vi redan har gjort det två gånger innan iallafall. Då tog vi hjälp av Exel-programmet och ställde upp för varje månad så vi kunde se en bra översikt. Vi kommer i stort set kopiera min förra mammaledighet. Jag ska också vara hemma länge, tror det kommer bli 15 månader. Håller med om att f-kassan krånglar till det för en när partnerns dagar står med i ens egna total. Därför har vi gjort en egen uppställning i ett exelark. 

• Titt ut
    pco skrev 2015-02-13 20:48:43 följande:

Även jag planerar att vara hemma 15mån. Någon som är bra på o räkna dagar elr som är van? Om jag tar ut 5 dagar i veckan hur länge räcker dagarna då? Om jag räknar rätt då räcker det i 14mån?

Ja det stämmer, så du måste ta ut lägsta nivådagar också för att fylla ut. Jag kommer inte ihåg exakt hur det var men jag tror man måste ta ut 5 dagar i veckan efter 1 år har passerat för att man ska få behålla sin sgi också. Jag kommer att ta min mans dagar, de som han kan lämna över till mig för att jag ska kunna vara hemma 15 mån. Antar att det är det du också har räknat på.
Svar på tråden Bf Maj 2015