• Linda8110

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

MadArp skrev 2014-11-01 22:52:50 följande:

Gjorde äggplock igår, nu så otroligt svullen, öm i HELA i magen och det kör runt i magen. Nån annan som haft nåt liknande??

Jag hade så fruktansvärt ont efteråt så jag grät mig igenom kommande natt. Var så svullen och öm från underlivet ända upp i mellangärdet. Hoppas det känns bättre nu!
  • Linda8110
    Så vit skrev 2014-11-02 12:14:23 följande:

Nu börjar det snart närma sig för mig att börja med sprutorna. Jag gissar på att det blir denna vecka någon gång. Fy jag är jättenervös och rädd, hur ska jag kunna lyckas ta sprutor på mig själv!!! Min man är borta delar av veckorna och då kommer jag ju vara tvungen att ta själv. Och ju närmare det kommer att ta sprutorna, desto närmare kommer det att göra äggplock och den är jag ju livrädd för!!  Tyst

Hur kommer det sig att några av er ska ta så mycket Gonal-F? Min läkare säger att jag ska ta 112,5ml Gonal-F.

Du kommer klara sprutorna galant! Det är bara att bestämma sig. Man känner sig lite som en supermänniska med bara ett mål i sikte :)

Mängden beror ju på hur mycket egen produktion av hormon man har. Detta kollar de ju innan genom bland annat blodprover.
  • Linda8110
    Sjöblomman skrev 2014-11-02 12:15:57 följande:

Är det nån som vet om man "får" ha sex mellan sprutstart och ÄP?

De nämnde att man inte ska ha det efter ÄP men sa inget om tiden från nu till dess.

Tänker att det är viktigt att spermierna är fräscha när det är dags för befruktning...

Ni kan ha sex fram till två dygn innan äggplock!
  • Linda8110
    dumdummast skrev 2014-11-02 14:49:18 följande:

Är det bara till oss dom har sagt att vi måste använda kondom? smile1.gif

Ja självklart kondom :)
  • Linda8110
    dumdummast skrev 2014-11-02 16:04:34 följande:
    Haha, ja då var det bara jag som inte fatta att alla visste det smile5.gif . Haha!
    Haha ingen aning om alla fattat det eller om alla fått den infon men det borde ju vara så?
  • Linda8110
    Sjöblomman skrev 2014-11-02 16:38:20 följande:

What?! Det hade jag inte fattat! Trodde det gick bra utan kondom, så tack för infon! smile1.gif

Förresten, har längden på mensen ändrats hos er av Gonal-F?

Det är ju för att man inte ska riskera att bli gravid med 15 kids om äggen skulle lossna i förväg. Samt för att skydda mot infektioner.
  • Linda8110
    Sjöblomman skrev 2014-11-02 19:40:58 följande:
    Nej, nej. Men det gjorde ju VUL på dag 2, så då borde de väl sett om det var nåt på G.

Har för övrigt värsta brytet här. Hormonkaos! Gråter för ingenting och mannen vet inte hur han ska trösta.
    Jag grät varje dag under processen. Framför allt under ruvardagarna när man använde Lutinus. Jag förklarade för min sambo att jag grät inte för att jag var ledsen eller för att det hade hänt något utan jag behövde bara släppa ut det. Viktigt att kommunicera :)
  • Linda8110
    dumdummast skrev 2014-11-02 20:55:58 följande:
    Här kommunicerar vi och maken finns där hela tiden i alla mina upps and dodowns under denna process. Men är fruktansvärt jobbigt att gå från arg till super glad till jätte ledsen på typ fem minuter :)
    Ja det är sjukt jobbigt! Skönt att ni kan prata. Tror många män blir lite rädda och inte riktigt vet vad de ska göra.
  • Linda8110
    maka011 skrev 2014-11-02 21:22:15 följande:
    Tack! Hoppas jag med! Hade varit skönt att slippa sprutorna.

Åh jag måste bara berätta..! Min sambo friade igår! :) Så nu ska förhoppningsvis både bli fru och mamma. :)
    Grattis!!!
  • Linda8110
    Pommac skrev 2014-11-02 22:31:27 följande:
    Ska man ta tag i magen när man tar gonal-f sprutan också? Tänkte att det var när man ska ta orgalutran?
    Ta tag i magen med båda sprutorna! Håll skinnet hårt och spänt så glider nålen in obemärkt.
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa