• Linda8110

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Flygekorre skrev 2014-11-08 09:54:59 följande:

Någon här som fått blodpropp av (gonal-f?) jag vart jätteskraj igår, ena vaden syns blodådrorna på ganska tydligt och har ont i knät och höften, googlade lite men det blir man ju inet klokare på.... Det är inte svullet dock så avvaktar och ser (förhoppningsvis bara inbillning) men eftersom det är en av biverkningarna blir man ju lite orolig! Fick mig en tankeställare iom detta trots allt, det är ju inte riskfritt och det kanske finns något gott i att sjukvården är försiktiga och de första ivf-erna misslyckas för att man fått för låg dos m.m... Är ju verkligen ingen tröst men fick mig att tänka till vad jag faktiskt utsätter min kropp för...

Jag tycker att du ska ringa Vårdguiden! Blodproppar är inte att leka med. Bättre att vara extra försiktig
  • Linda8110
    snorklan skrev 2014-11-08 22:03:30 följande:
    Gonal-F är rätt snäll, tunn nål. Variera din stickställen! Jag har använt både den och menopur, som jag upplever betydligt mer elak, nålen är på nåt sätt inte lika vass, så man behöver lite mer kraft för att ta den. Orgalutran är tyvärr inte jättekul att ta, men det är ju oftast inte så många dagar. Se till att trycka ut luftbubblan, kolla noga på nålen hur den är skuren så du sticker så "vasst" som möjligt, för den är lite konstig i spetsen och tjock jämfört med övriga. Sen kan det svida och klia av den, men det är normalt och går fort över. Generellt ska man försöka sticka på olika ställen, iaf jag kan bli lite öm på magen av allt sprutande.
    Luftbubblan finns där av en orsak och ska absolut inte tryckas ut! Den gör så att allt innehåll i sprutan töms ordentligt.
  • Linda8110
    Libra1 skrev 2014-11-09 06:49:07 följande:

Ja precis! Tryck INTE ut luftbubblan. Då blir det en för liten dos!!! Man behöver hela dosen för att inte äggen ska släppa i förväg. Det är helt ok att trycka in den luften. Den ska vara i slutet av sprutan. Ibland kan det bubbla till i slutet och det är ingen fara.

Är det bara jag som vaknar tidigt och inte kan somna om? Gah!!!

Jag har sovit dåligt ända sedan vi påbörjade IVF'en. Trots att vi inte håller på just nu så sover jag ändå dåligt. Drömmer mycket.
  • Linda8110
    Pommac skrev 2014-11-09 08:48:59 följande:

Ojoj. Jag läser på om orgalutran och gör som det står i beskrivningen. Det går nog bra. Det är ju några dagar kvar. Kan vara att mensen gör att brösten ömmar men de gjorde inte det tidigare på kvällen. Har ont i höger äggstock nu på morgonen. Haha! Nu känner man verkligen efter överallt! Det kommer nog kännas mycket på mig då jag känner en vanlig ägglossning väldigt bra.

Beskrivningen som finns i förpackningen gällande hur man tar Orgalutranen gäller för när man tar den i låret, ej i magen. Du tar tag i en HÅRD valk i magen, lite eller stor spelar ingen till så länge du känner att huden är stenhård. Du sticker in nålen rakt framifrån och in med hela nålen. Du trycker in vätskan samt luftbubblan och sedan drar du ut den ganska snabbt samt masserar injektionsstället litegrann. Klart :)
  • Linda8110
    Karriärskvinna skrev 2014-11-09 12:32:01 följande:

Jag håller på och laddar om för FET, blöder nu efter min första ivf. Vet någon här varför man måste ha en vanlig mens innan man gör FET? Jag skulle helst köra på direkt när nästa ägglossning kommer.

Man vill att kroppen ska vara i en normal cykel när man kör på med FET. Ibland kan det ta några månader innan man ens får en vanlig ägglossning och regelbunden mens. Jag väntar nu på min mens så jag förhoppningsvis kan göra FET sen.
  • Linda8110
    Karriärskvinna skrev 2014-11-09 13:43:30 följande:
    Okej. Denna väntan! Men vi kan försöka själva i nästa cykel va?
    Ja absolut :)
  • Linda8110
    Så vit skrev 2014-11-09 20:06:34 följande:

Min orgalutran nr 2 som jag tog ikväll gick mycket lättare än igår. Igår tryckte jag ju i den rakt in i magen, men idag när jag kollade i bruksanvisningen så såg jag att den ska in snett. Så jag gjorde det och det gick mycket bättre. Fick en liten rodnad, men det kliades nästan ingenting.

Imorgon blir det VUL! Det ska bli riktigt spännande! Om allt har gått riktigt bra till så blir det äggplock torsdag-fredag. Hoppas på det! :)

Den ska bara in snett när den tas i låret. I magen ska den rakt in. Så fick jag lära mig i alla fall :)
  • Linda8110
    Pommac skrev 2014-11-09 19:49:27 följande:
    Okej tack! Bra att veta! Måste se till att läsa beskrivningen någon kväll framöver. Nu kör jag fokus med gonal-f. Lite svårt att klämma ihop nån valk på min mage då det är mycket fett där. Haha! Ja ni hör ju hur det låter. Men jag har gått från 100 kg till 77 kg så jag har fortfarande en bit kvar. Men jag får klämma ihop en stor valk i stället. Det blir nog bra! Det blir som det blir. :)
    Duktig du är som tappat så mycket vikt! Är du väldigt kort eller varför måste du tappa mycket mer vikt? Jag väger dryga 70.
  • Linda8110
    trina skrev 2014-11-09 20:20:02 följande:

Usch idag är en negativ dag. Tror inte det har blivit något, det är bara en känsla. Klart man kan ha fel, det är ju bara ruvardag 6, men allt känns bara fel... Ska absolut inte testa innan, det blir bara knas annars.

Sådana dagar har man alltid! Du hittar säkert positiv kraft imorgon. Ingen mening att testa innan mensen är sen tycker jag. Men sådan är jag :)
  • Linda8110
    Pommac skrev 2014-11-09 20:38:48 följande:
    Tack! Ja, kort och kort men 161 cm är jag. Vore bra att komma ner till 68-70 nåt. Vore ju som en dröm. Visserligen inte så långt bort men det blir ju tuffare och tuffare för varje kilo man blir mindre. I början är det lättare. Men det är ju livsstilen som ska förändras. Tänker varje helg att jag ska köpa chips när jag går förbi dem i affären men det är bara tanken. Sedan tänker jag alltid att: nä usch! Jag vet ju hur illa man mår av dem. Sedan köper jag lite, lite godis eller mörk choklad i stället. Blir jag sugen på salt är salta pinnar ett alt. Nån gång har jag köpt en lite påse med ostkrokar (30g) helt perfekt för att inte äta för mycket och må illa sedan. Förr kunde jag äta en hel 300 G påse. Låter ju helt galet nu i mina öron.
    Ja då är du ganska kort :) Jag är 180 cm. Själv är jag en riktig godisråtta! Så svårt att låta bli.
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa