• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha
    Brewilma skrev 2015-03-05 18:19:51 följande:

Är det någon som har några tips på roliga lekar man kan göra med dom nu? Hon kryper inte men sitter rätt så bra. Det känns som att hon tycker allt är roligt ett kort tag men hon tröttnar väldigt fort

och så lite tips på roliga saker som man INTE ska göra med sitt lilla barn:

1. se på tv

2. asså man kan bli galen på en del folk ibland (härifrån caria-arau.livejournal.com/60182.html)

• Bebislängt

Jag brukar låta min bebis kolla på barnmusikvideos på youtube. Han sitter i mitt knä, typ det enda sättet att få honom att sitta nöjd och stilla en stund så man får gosa lite :D

• Kroken
    Bebislängt skrev 2015-03-06 13:06:49 följande:

Jag brukar låta min bebis kolla på barnmusikvideos på youtube. Han sitter i mitt knä, typ det enda sättet att få honom att sitta nöjd och stilla en stund så man får gosa lite :D

Min lilla är helt såld på Babblarna! Hon älskar den som heter första sången (tror jag). Vi använder det materialet på jobbet och det är väldigt populärt hos barnen
  • Bebislängt
    Kroken skrev 2015-03-06 13:49:50 följande:
    Min lilla är helt såld på Babblarna! Hon älskar den som heter första sången (tror jag). Vi använder det materialet på jobbet och det är väldigt populärt hos barnen smile1.gif
    Min med! :D
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-03-06 17:07:45 följande:

"Barn under två år bör inte se på tv alls"

www.tryggabarn.nu/0-ar/barns-utveckling/barn-och-tv-tittande

www.svt.se/nyheter/varlden/studie-vill-forbjuda-tv-for-barn-under-tre

vaknar hon lika ofta även om hon har inte fått se på tv ALLS i två-tre dagar?

Nu handlar det inte om dagligt tv-tittande för min bebis. Det handlar om att hon får se några minuter på ett klipp nån gång i veckan. Oftast blir det när hon är gnällig och inget annat hjälper, vilket är sällan. Nu var det nog över en vecka sen hon tittade på nåt. Vår tv har vi på mycket (svårt när man har stora barn också) men bebisen är oftast inte i samma rum. Men klart tittar hon till på tv:n om man går förbi eller så.

Sen dessa studier hit och dit. Det där är inget nytt för mig och jag väljer att använda mitt sunda förnuft istället för att lyssna på alla "larm" om alla "farligheter"
  • Bebislängt

Det kommer ju nya studier som säger olika saker hela tiden. Fram till nyligen skulle barn inte se på tv alls men nu har det kommit en studie som visar att en timmes tv-tittande per dag (gäller inte bebisar såklart) faktiskt ökar empatin hos barn.

Min bebis sover för övrigt jättebra oftast ;)

• Dasha
    Kroken skrev 2015-03-06 18:40:25 följande:
    Nu handlar det inte om dagligt tv-tittande för min bebis. Det handlar om att hon får se några minuter på ett klipp nån gång i veckan. Oftast blir det när hon är gnällig och inget annat hjälper, vilket är sällan. Nu var det nog över en vecka sen hon tittade på nåt. Vår tv har vi på mycket (svårt när man har stora barn också) men bebisen är oftast inte i samma rum. Men klart tittar hon till på tv:n om man går förbi eller så.

Sen dessa studier hit och dit. Det där är inget nytt för mig och jag väljer att använda mitt sunda förnuft istället för att lyssna på alla "larm" om alla "farligheter"
    förlåt, jag menade inte att "lära ut" eller så. Särskillt inte en fyrabarnsmamma.

skrev inlägget för att jag har ju precis innan rekommenderat att inte titta på tv, så kände mig liksom skyldig att förklara varför jag tycker så.

sen läste jag och hörde just om att tv-tittande påverkar sömnen negativt. Det var det första jag tänkte på, så min första impuls var att fråga.
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-03-06 19:44:11 följande:

förlåt, jag menade inte att "lära ut" eller så. Särskillt inte en fyrabarnsmamma.

skrev inlägget för att jag har ju precis innan rekommenderat att inte titta på tv, så kände mig liksom skyldig att förklara varför jag tycker så.

sen läste jag och hörde just om att tv-tittande påverkar sömnen negativt. Det var det första jag tänkte på, så min första impuls var att fråga.

Ingen fara Men det finns så många larm och studier om allt så man skulle bli snurrig om man lyssnade blint på alla. Sen tror jag iof att just tv-tittande inte är bra för små barn om de sitter ofta eller jämt.
  • Kroken

Gjorde slag i saken och beställde två bakåtvända bilbarnstolar från Babyland i dag. Var nöjd med valet (Axkid minikid), och är det fortfarande, men nu ikväll fick jag mejl från Babyland om att de har 15% rabatt på hela sortimentet hela helgen! FAN!!!!! Rent ut sagt! Det hade betytt ca.800:- mindre för vår del! Har mejlat dem men antar att jag inte får svar förrän på måndag och jag antar att de inte kan göra nåt på priset i efterhand.

Svar på tråden septemberbarn 2014