• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Bebislängt

Vi var på BVC idag. Sonen blir 8 månader om två dagar. Han väger 8,5 och är 73cm lång. Lång och smal alltså :)

Vår sköterska tyckte att vi skulle sluta ge honom mat på nätterna men jag orkar inte ens tänka på all sömn vi skulle förlora under en sån avvänjningsprocess.

• Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-05-17 20:12:49 följande:
    Min dotter vaknar fem. Vi går upp och byter blöja, klär på oss, äter frukost. När jag ätit min frukost har klockan oftast hunnit bli halv sju och då lägger vi oss en stund igen. Då sover hon oftast 30 minuter. Generellt sover hon ganska mycket på förmiddagarna men sällan efter klockan 14, trots att hon nog behöver. Som väl är somnar hon vid halv åtta på kvällarna och sover hela nätterna.
    Jag vägrar gå upp för dagen då haha. Känner ju också att han inte har sovit klart. Vi byter blöja, han får lite ersättning, sen sitter vi och leker en halvtimme och sen bär jag runt på honom tills han somnar efter typ en halvtimme. Det funkar oftast och då får vi sova 1,5 timme till. Ibland funkar det inte och jag får ge upp och gå upp och sen gå och lägga mig igen vid halv nio när han förhoppningsvis har somnat i sin vagn inne.
  • Dasha

Fick mens idag

det är iaf tur att jag inte är i klimakteriet Drömmer

och så skönt att det fortfarande inte gör ont! jag hade fruktansvärda smärtor första mensdagen, tills jag fick första barnet. nu är mina mens smärtfria.

• linnéa001

Min mens är också helt smärtfri efter graviditeten! Så himla skönt. 

Dottern är idag 8 månader och 4 dagar. Hon är 70 cm lång och väger 7,89 kg. Också lång och smal, eller normallång, men inte direkt tung.

Vi var på en kombinerad 8-månaderskoll och föräldraträff. Vi satt med andra mammor (och en pappa) och diskuterade olika saker. Alla barn kröp omkring utom min dotter. Jag vet att man inte ska jämföra och det är mycket möjligt att det kommer att lossna för henne men jag tycker det är jättejobbigt att hon inte ens ålar. Fast min dotter är den enda som sover hela nätter och började med riktig mat utan problem och det känns bra i alla fall (att hon gör det alltså, inte att de andra barnen inte gör det). Hon har nu två nätter i rad sovit 19:30-06:30. Det är verkligen något att vara glad över. Håller tummarna för att jag slipper gå upp fem i fortsättninge.

• Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-05-18 20:25:09 följande:

Min mens är också helt smärtfri efter graviditeten! Så himla skönt. 

Dottern är idag 8 månader och 4 dagar. Hon är 70 cm lång och väger 7,89 kg. Också lång och smal, eller normallång, men inte direkt tung.

Vi var på en kombinerad 8-månaderskoll och föräldraträff. Vi satt med andra mammor (och en pappa) och diskuterade olika saker. Alla barn kröp omkring utom min dotter. Jag vet att man inte ska jämföra och det är mycket möjligt att det kommer att lossna för henne men jag tycker det är jättejobbigt att hon inte ens ålar. Fast min dotter är den enda som sover hela nätter och började med riktig mat utan problem och det känns bra i alla fall (att hon gör det alltså, inte att de andra barnen inte gör det). Hon har nu två nätter i rad sovit 19:30-06:30. Det är verkligen något att vara glad över. Håller tummarna för att jag slipper gå upp fem i fortsättninge.

I min föräldragrupp är det bara min bebis som kryper. Två av de andra har precis börjat vända på sig men de är istället mer intresserade av ljud. Bebisar utvecklar ju först det de själva är intresserade av. Min bebis har inte börjat med konsonanter och sånt alls än istället.

Säger det igen, var inte ledsen över att hon inte kryper. Njut av den sista tiden lugn ;)
  • Dasha

vår bvc-sköterska har erbjudit oss att ta mässlingsvaccinet nu (snart), istället för vid 1,5 år, pga att vi ska resa på sommaren.
    det är inget mässlingsuttbrott i Ryssland, men vi ska flyga genom Amsterdam.

jag tackade ja med tungt hjärta: har läst för mycket om det där mässlingsvaccinet, att om barn (särskillt under ett år) vaccineras, då kan de bli plötsligt autistiska

antar att det handlar om att hjärnan blir inflammerad eller nåt sånt... de allra flesta klarar av det, och om någon blir sjuk - då förnekar vården att vaccinet har orsakat detta

och tänker också på att han ska även få tbc-vaccin snart... så många tunga vacciner på så kort period... det sliter ju på immunförsvaret....

mannen tycker att det är bara toppen med vaccinationer  Obestämd. han är väldigt okritisk till allt som rekommenderas av myndigheter.

ska någon mer här ta mässlingsvaccinet snart?

• Kroken
    Dasha skrev 2015-05-19 09:30:50 följande:

vår bvc-sköterska har erbjudit oss att ta mässlingsvaccinet nu (snart), istället för vid 1,5 år, pga att vi ska resa på sommaren.

det är inget mässlingsuttbrott i Ryssland, men vi ska flyga genom Amsterdam.

jag tackade ja med tungt hjärta: har läst för mycket om det där mässlingsvaccinet, att om barn (särskillt under ett år) vaccineras, då kan de bli plötsligt autistiska

antar att det handlar om att hjärnan blir inflammerad eller nåt sånt... de allra flesta klarar av det, och om någon blir sjuk - då förnekar vården att vaccinet har orsakat detta

och tänker också på att han ska även få tbc-vaccin snart... så många tunga vacciner på så kort period... det sliter ju på immunförsvaret....

mannen tycker att det är bara toppen med vaccinationer  . han är väldigt okritisk till allt som rekommenderas av myndigheter.

ska någon mer här ta mässlingsvaccinet snart?

När min äldsta, nu 16 år, var liten så var det då det var som mest liv om detta med mässlingsvaccinet (MPR hette det då, nu MMR). Det kom larm om att det kunde göra barn autistiska, några gick ut i media om att deras barn blivit det osv. Sen har det ju framkommit att den läkaren (eller vad han nu var, kanske professor eller forskare) som spred detta ljög. Det finns artiklar om det på nätet. Och vad gäller vaccin så kan man aldrig veta. Jag tror att de vaccin som är beprövade och funnits en längre period är så säkra det går. Sen finns det klart barn som reagerar på sämsta tänkbara sätt på vaccin, vilket det än är. De barn som blev autistiska, och som föräldrarna hävdar är av mässlingsvaccinet, kanske hade blivit det ändå? Det kanske bara var ett sammanträffande att det började märkas i samma veva? Vad jag förstått så är det oftast i den åldern man börjar se tydliga avvikelser om barnet är autistikt.

Med mitt äldsta barn valde jag, pga detta larm om autism, att vänta med mässlingsvaccinet tills hon var 5 år. Samma med andra barnet. Tredje barnet fick det ytterligare lite senare men det var för att vaccinet är baserat på ägg och han var allergisk mot ägg.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-05-19 09:30:50 följande:
    jag tackade ja med tungt hjärta: har läst för mycket om det där mässlingsvaccinet, att om barn (särskillt under ett år) vaccineras, då kan de bli plötsligt autistiska smile4.gif

antar att det handlar om att hjärnan blir inflammerad eller nåt sånt... de allra flesta klarar av det, och om någon blir sjuk - då förnekar vården att vaccinet har orsakat detta smile4.gif
    Det ska inte bli någon debatt om vaccination vs inte vaccination, men är det där verkligen vetenskapligt styrkt? Det verkar extremt ologiskt. Känner du dig osäker så tycker jag du ska söka lite mer information, vetenskaplig, och inte bara läsa berättelser av föräldrar vars barn blivit autistiska efter vaccinationen. Som Kroken sa, barnen hade kanske blivit autistiska ändå. Jag skulle nog säga att de troligen hade blivit det.

Min systerson som är drygt 3 år ska utredas nu. Jag tror att han har någon form av autism och han vaccinerades inte mot mässling innan ett år utan följde programmet.

Är det förresten någon som har erfarenhet av autism? Det är jättejobbigt det här med min systerson. Jag älskar honom lika mycket som jag älskar min dotter och han har alltid varit mosters kille.
  • Dasha

linnéa, kroken, tack för era svar!

det är också det att bebisen ska få hela två tunga vacciner inom någon månad... han har ingen vidare immunförsvar heller: har varit förkyld nastan hela sitt liv, med några dagars mellanrum mellan förkylningarna.

jag skulle inte säga något emot vaccinationen om den skulle vara vid 1,5 år (som vanligt i sverige). Men nu, så tidigt!

bvc-sköterskan sa först: "neeej, jag hörde inte att det skulle vara så...", sedan föreslog att rådgöra med läkare. men jag vet ju att läkaren kommer också säga: "neeej, det finns inget bevis att det skulle vara farligare vid 9 månader än vid 1,5år".

klart att det inte är vetenskapligt styrkt, för att stora företagen inte vill att folk ska tacka nej till vaccinationer. det är ju enorma vinster som är inblandade. Det tog väldigt många år innan sambandet mellan rökning och lungcancer bevisades. Den forskningen också bromsades hela tiden.

jag har hört att flera här i tråden ska åka utomlands på sommaren och ska få tbc-sprutan.
    ska ni också få mässlingsvaccinet? har ni blivit erbjudna det?

Svar på tråden septemberbarn 2014