septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Vi var på BVC idag. Sonen blir 8 månader om två dagar. Han väger 8,5 och är 73cm lång. Lång och smal alltså :)
Vår sköterska tyckte att vi skulle sluta ge honom mat på nätterna men jag orkar inte ens tänka på all sömn vi skulle förlora under en sån avvänjningsprocess.
Fick mens idag
det är iaf tur att jag inte är i klimakteriet
och så skönt att det fortfarande inte gör ont! jag hade fruktansvärda smärtor första mensdagen, tills jag fick första barnet. nu är mina mens smärtfria.
Min mens är också helt smärtfri efter graviditeten! Så himla skönt.
Dottern är idag 8 månader och 4 dagar. Hon är 70 cm lång och väger 7,89 kg. Också lång och smal, eller normallång, men inte direkt tung.
Vi var på en kombinerad 8-månaderskoll och föräldraträff. Vi satt med andra mammor (och en pappa) och diskuterade olika saker. Alla barn kröp omkring utom min dotter. Jag vet att man inte ska jämföra och det är mycket möjligt att det kommer att lossna för henne men jag tycker det är jättejobbigt att hon inte ens ålar. Fast min dotter är den enda som sover hela nätter och började med riktig mat utan problem och det känns bra i alla fall (att hon gör det alltså, inte att de andra barnen inte gör det). Hon har nu två nätter i rad sovit 19:30-06:30. Det är verkligen något att vara glad över. Håller tummarna för att jag slipper gå upp fem i fortsättninge.
Min mens är också helt smärtfri efter graviditeten! Så himla skönt.
Dottern är idag 8 månader och 4 dagar. Hon är 70 cm lång och väger 7,89 kg. Också lång och smal, eller normallång, men inte direkt tung.
Vi var på en kombinerad 8-månaderskoll och föräldraträff. Vi satt med andra mammor (och en pappa) och diskuterade olika saker. Alla barn kröp omkring utom min dotter. Jag vet att man inte ska jämföra och det är mycket möjligt att det kommer att lossna för henne men jag tycker det är jättejobbigt att hon inte ens ålar. Fast min dotter är den enda som sover hela nätter och började med riktig mat utan problem och det känns bra i alla fall (att hon gör det alltså, inte att de andra barnen inte gör det). Hon har nu två nätter i rad sovit 19:30-06:30. Det är verkligen något att vara glad över. Håller tummarna för att jag slipper gå upp fem i fortsättninge.
Och apropå att hon har vaknat 06.30; vad skönt! För dig! Och hoppfullt för mig :D
vår bvc-sköterska har erbjudit oss att ta mässlingsvaccinet nu (snart), istället för vid 1,5 år, pga att vi ska resa på sommaren.
det är inget mässlingsuttbrott i Ryssland, men vi ska flyga genom Amsterdam.
jag tackade ja med tungt hjärta: har läst för mycket om det där mässlingsvaccinet, att om barn (särskillt under ett år) vaccineras, då kan de bli plötsligt autistiska
antar att det handlar om att hjärnan blir inflammerad eller nåt sånt... de allra flesta klarar av det, och om någon blir sjuk - då förnekar vården att vaccinet har orsakat detta
och tänker också på att han ska även få tbc-vaccin snart... så många tunga vacciner på så kort period... det sliter ju på immunförsvaret....
mannen tycker att det är bara toppen med vaccinationer . han är väldigt okritisk till allt som rekommenderas av myndigheter.
ska någon mer här ta mässlingsvaccinet snart?
vår bvc-sköterska har erbjudit oss att ta mässlingsvaccinet nu (snart), istället för vid 1,5 år, pga att vi ska resa på sommaren.
det är inget mässlingsuttbrott i Ryssland, men vi ska flyga genom Amsterdam.
jag tackade ja med tungt hjärta: har läst för mycket om det där mässlingsvaccinet, att om barn (särskillt under ett år) vaccineras, då kan de bli plötsligt autistiska
antar att det handlar om att hjärnan blir inflammerad eller nåt sånt... de allra flesta klarar av det, och om någon blir sjuk - då förnekar vården att vaccinet har orsakat detta
och tänker också på att han ska även få tbc-vaccin snart... så många tunga vacciner på så kort period... det sliter ju på immunförsvaret....
mannen tycker att det är bara toppen med vaccinationer . han är väldigt okritisk till allt som rekommenderas av myndigheter.
ska någon mer här ta mässlingsvaccinet snart?
linnéa, kroken, tack för era svar!
det är också det att bebisen ska få hela två tunga vacciner inom någon månad... han har ingen vidare immunförsvar heller: har varit förkyld nastan hela sitt liv, med några dagars mellanrum mellan förkylningarna.
jag skulle inte säga något emot vaccinationen om den skulle vara vid 1,5 år (som vanligt i sverige). Men nu, så tidigt!
bvc-sköterskan sa först: "neeej, jag hörde inte att det skulle vara så...", sedan föreslog att rådgöra med läkare. men jag vet ju att läkaren kommer också säga: "neeej, det finns inget bevis att det skulle vara farligare vid 9 månader än vid 1,5år".
klart att det inte är vetenskapligt styrkt, för att stora företagen inte vill att folk ska tacka nej till vaccinationer. det är ju enorma vinster som är inblandade. Det tog väldigt många år innan sambandet mellan rökning och lungcancer bevisades. Den forskningen också bromsades hela tiden.
jag har hört att flera här i tråden ska åka utomlands på sommaren och ska få tbc-sprutan.
ska ni också få mässlingsvaccinet? har ni blivit erbjudna det?