• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha
    mirakelmamma skrev 2015-06-24 08:48:32 följande:
    min äldsta dotter har jätte kort tungband och hon kunde inte amma men det kollades aldrig upp och jag fattade inte det själv! Hennes tunga delar sig när hon räcker ut den och den kommer inte särskilt långt. Hon pratade med sin tandläkare och han sa att de kunde klippa, en kompis till dottern fick göra en operation. Så kolla med BVC eller VC.
    tack!

ja, min sons tunga också delar sig när han sträcker ut den,och tungan når inte så långt ut.

på 1177 står det att nya forskningar visar att barn tränar upp sin tunga så korta tungbandet brukar inte bli hinder för att prata eller äta. däremot på Aleris (privata barnläkare) hemsida står det att man måste klippa den.

det har jag tänkt på många ggr:
    hade han vart mitt första barn, skulle jag definitivt inte kunnat amma honom. jag skulle trott att mjölken inte räcker till. men jag hade så bra erfarenhet förut, så det gick bra ändå.

din dotter, hur gammal är hon? alltså är hon ganska står, för att hon själv pratade om det med tandläkaren? varför vill hon klippa bandet? hon har ju lärt sig att äta och prata, känns det obekvämt för henne eller är det en kosmetisk fråga?
  • septemberfjorton
    Halley skrev 2015-06-23 21:28:24 följande:

(Har ett barn fött i augusti, men augustitråden är rätt död så jag kikar ibland in här istället.)

Konstigt att de inte vill ge er tid hos dietist! Jag åt vegetariskt som gravid och fick träffa dietist (frågade efter det). Skulle det inte vara viktigt för barn när de kommer ut ur magen också?

I alla fall, så här tänker jag: barnmatsburkar från 6 och 8 månader har ofta ca 10% av proteinkällan, så då borde det kunna vara en guide för hur mycket av t ex linser eller sojaprodukt som behövs. Min bebis älskar sojabaserade produkter, men försöker variera lite eftersom soja kan vara en allergen (ger dock även fisk).

Fast vet du vad jag tror? En vegan som är intresserad av mat och näringslära har säkert minst lika bra koll på att barnen får i sig vad de behöver som en som äter "blandkost". Fast det är såklart skönt att få stöd av en dietist när det gäller något nytt och så värdefullt som ett litet barn. Dietisten borde veta bättre!

Pratade med BVC idag, eftersom de frågade om vi ville prata med dietist från första början, samt skickade remiss samtidigt(januari), och de var helt på vår sida, så vi får nog träffa någon till slut :) hoppas bara inte alla gått på semester innan dess.

10% alltså, och jag som läst(dock inte följt..) en tredjedel av maten på flera ställen. Antar att det räcker med en liten, liten klick protein då, eftersom vi lagar mycket proteinrika kolhydrater, typ bovete. Quinoa verkar hon dock rata numer, märkte jag igår när jag precis (av misstag)kokat fyra liter :)
  • Dasha
    mirakelmamma skrev 2015-06-24 08:41:32 följande:
    Dottern har fått sin första tand! När jag satt med henne i famnen häromdagen så slog det mig att jag aldrig kommer få se henne helt utan tänder igen, min sista lilla bebis!
    grattis till tanden!

jag själv går och är ledsen att sonen har 6 tänder, och jag själv tycker att det sötaste som finns är ett bebisleende med bara två nedersta tänder.

alttså det är så gulligt, bara två tänder nere i mitten! och de ler så brett!

så ni ska ju uppleva det snart, passa på att ta så många foton som möjligt!Hjärta
     Men som sagt jag hoppas att det dröjer några månader innan hon går! 

menar du det på riktigt? varför?

det är väl inte något du säger för att inte verka skrytsam?

läste den här bloggen för ett tag sedan (då jag vågade säga att jag är glad att sonen lärt sig krypa och fick en del negativa reaktioner här i tråden)

fridagro.blogspot.se/2014/02/hon-ar-sa-pinsam-nar-hon-kryper.html
  • Bebislängt
    Dasha skrev 2015-06-24 11:00:16 följande:
    grattis till tanden!

jag själv går och är ledsen att sonen har 6 tänder, och jag själv tycker att det sötaste som finns är ett bebisleende med bara två nedersta tänder.

alttså det är så gulligt, bara två tänder nere i mitten! och de ler så brett!

så ni ska ju uppleva det snart, passa på att ta så många foton som möjligt!Hjärta
    mirakelmamma skrev 2015-06-24 08:41:32 följande: Men som sagt jag hoppas att det dröjer några månader innan hon går! 

menar du det på riktigt? varför?

det är väl inte något du säger för att inte verka skrytsam?

läste den här bloggen för ett tag sedan (då jag vågade säga att jag är glad att sonen lärt sig krypa och fick en del negativa reaktioner här i tråden)

fridagro.blogspot.se/2014/02/hon-ar-sa-pinsam-nar-hon-kryper.html
    Oj, vad jag kände igen mig i det blogginlägget. Exakt så är jag i min föräldragrupp. Typ "ja, men han är ju sen med annat" fast han inte ens är det. Varför ska man känna så? Det är ju inte som att jag sitter och skryter, jag kan ju inte hindra honom från att röra sig. Tror heller inte att någon av de andra upplever att jag skryter så jag vet inte varför jag tycker att det är jobbigt när de påpekar att han är tidig.
  • Dasha
    0610 skrev 2015-06-24 08:13:13 följande:

Så mycket bättre det blivit nu! 

vad bra, då anställer jag tillbaka bvc-sköterskan som jag sa förut att jag skulle avskedat om jag kunnat Skrattande
  • Dasha
    replica skrev 2015-06-23 22:59:23 följande:
    Tack för tipset ang storleken på maten :) Ska prova att ge honom sådana bitar. Nu får han typ bara smulor.. haha!
    oj, vi brukar ge bitar i alla möjliga storlekar, sedan länge.

t.ex. delar ett äpple i 4 bitar, skalar och ger till sonen (sedan 2 månader tillbaka). och han har ju tänder, så han biter av olika bitar, tuggar meg gommer och antingen sväler eller spottar ut.

hela brödskivor ger vi honom sedan flera månader tillbaka, han biter av stora bitar (typ 2cm i diameter), tuggar och sväljer.

ibland får han bita av en hel banan. blir det för stort - spottar han ut det själv.

har ni sett en del burkar från 8 mån: där är det ju typ enorma bitar morötter och potatis.

ja, sonen brukar få en hel kokt och skalad potatis sedan 2-3 mån tillbaka, han får äta den (som efterrätt Drömmer) och han glatt biter av stora bitar (man behöver ju inte tänder för det, går lika bra med gommarna), tuggar, spottar ut en del, äter upp en annan del.

hela kokta ärtor får han också.  hela kokta morötter. (inte som mat, utan efter maten, så att vi andra får chans att äta färdigt och han får chans att träna).
  • septemberfjorton
    mirakelmamma skrev 2015-06-24 08:48:32 följande:

min äldsta dotter har jätte kort tungband och hon kunde inte amma men det kollades aldrig upp och jag fattade inte det själv! Hennes tunga delar sig när hon räcker ut den och den kommer inte särskilt långt. Hon pratade med sin tandläkare och han sa att de kunde klippa, en kompis till dottern fick göra en operation. Så kolla med BVC eller VC.

Vad menar du med att tungan delar sig? Såhär? Varning för tungbild!

• septemberfjorton
    Dasha skrev 2015-06-24 19:35:15 följande:

ja en sån tunga har sonen

Jag har aldrig tänkt att man kan göra något åt det förrän nu, när jag läste här. Har bara antagit att jag har en kort tunga. Jag har dock haft en del bekymmer av det, som spänningshuvudvärk pga att jag överanstränger käken när jag pratar. Jag kan exempelvis inte uttala "R" utan att skjuta underkäken till höger, och eftersom rörligheten i tungan är begränsad så får käkarna kompensera för att det ska låta normalt. Det är också svårt att äta lite större grejer, eller slicka runt munnen, eftersom de nedre framtänderna skär på tungbandet. Visst kan jag både prata rent och äta, men det är inte helt utan bekymmer. Hade gärna velat få den klippt som bebis :D
  • Kroken

Åh, vad jag känner igen mig!!! Jag va helt slut, fick aldrig sova och resten av familjen undrade varför jag va sur jämt! Jag tog beslutet att sluta amma! Nu får dottern välling på kvällen. Jag lägger henne i spjälsängen och ger henne flaskan medan jag "killar" henne på ryggen, mest för att hon ska veta att jag är där. Sen stoppar jag i nappen och hon somnar. Sen vaknar hon igen mellan 4-5. Ibland vill hon bara ha nappen men i natt fick jag göra en liten flaska välling. Sen sover hon till nån gång mellan 7-8. 

Hon somnar mellan 21-23 beroende på hur sent hon sov sista gången på dagen/kvällen. Hoppas du kommer på en lösning som passar er för att få för lite sömn är ju som tortyr!!

Precis, mina andra tre barn säger att jag blir arg så lätt och sur. Och det vill jag ju inte vara! Men jag är så trött så orken finns liksom inte. Finns ingen ork till nått, inte till hemmet, inte barnen, inte till att göra nåt kul osv.

Jag vill ju inte sluta amma, inte än. Och dottern äter inte så mycket så hon står sig så länge. Det verkar som om hon äter små portioner men oftare istället. Hon äter gröt gjord på 1/2 dl vätska (oftast bara hälften av det) och välling dricker hon bara 1 dl av, sen är hon mätt. För mig är det ok om hon äter på natten någon gång, men inte 4-6 ggr. Nu ska jag inte säga att hon alltid sover så här dåligt. Ibland sover hon bra (ja bra enligt mig ) och vaknar bara 2 ggr på natten.

Ska försöka få pappan att ta henne någon gång under natten när hon vaknar och se om hon somnar om utan mig. Jag ger ju henne brösten för att det är enklast och för att jag vill somna om fortast möjligt. Pappan är dock vääääldigt seg på att vakna så jag vaknar oftast före honom och då tycker jag ju att jag lika gärna kan ta henne istället för att försöka få liv i honom.
Svar på tråden septemberbarn 2014