septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
(Har ett barn fött i augusti, men augustitråden är rätt död så jag kikar ibland in här istället.)
Konstigt att de inte vill ge er tid hos dietist! Jag åt vegetariskt som gravid och fick träffa dietist (frågade efter det). Skulle det inte vara viktigt för barn när de kommer ut ur magen också?
I alla fall, så här tänker jag: barnmatsburkar från 6 och 8 månader har ofta ca 10% av proteinkällan, så då borde det kunna vara en guide för hur mycket av t ex linser eller sojaprodukt som behövs. Min bebis älskar sojabaserade produkter, men försöker variera lite eftersom soja kan vara en allergen (ger dock även fisk).
Fast vet du vad jag tror? En vegan som är intresserad av mat och näringslära har säkert minst lika bra koll på att barnen får i sig vad de behöver som en som äter "blandkost". Fast det är såklart skönt att få stöd av en dietist när det gäller något nytt och så värdefullt som ett litet barn. Dietisten borde veta bättre!
Så mycket bättre det blivit nu!
min äldsta dotter har jätte kort tungband och hon kunde inte amma men det kollades aldrig upp och jag fattade inte det själv! Hennes tunga delar sig när hon räcker ut den och den kommer inte särskilt långt. Hon pratade med sin tandläkare och han sa att de kunde klippa, en kompis till dottern fick göra en operation. Så kolla med BVC eller VC.
ja en sån tunga har sonen
ja en sån tunga har sonen
Åh, vad jag känner igen mig!!! Jag va helt slut, fick aldrig sova och resten av familjen undrade varför jag va sur jämt! Jag tog beslutet att sluta amma! Nu får dottern välling på kvällen. Jag lägger henne i spjälsängen och ger henne flaskan medan jag "killar" henne på ryggen, mest för att hon ska veta att jag är där. Sen stoppar jag i nappen och hon somnar. Sen vaknar hon igen mellan 4-5. Ibland vill hon bara ha nappen men i natt fick jag göra en liten flaska välling. Sen sover hon till nån gång mellan 7-8.
Hon somnar mellan 21-23 beroende på hur sent hon sov sista gången på dagen/kvällen. Hoppas du kommer på en lösning som passar er för att få för lite sömn är ju som tortyr!!