• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-06-19 07:42:07 följande:
    Jo det är lag på att alla som färdas i bilen måste vara fastspända. Lagen för att vara fastspänd i baksätet har funnits sen slutet på 80-talet. Även om barnet skriker så skulle jag aldrig ta av mig bältet under färdens gång. Jag förstår att det är frustrerande med en bebis som gallskriker, men tänk på konsekvenserna. Skulle ni bli stoppade så blir det böter. Och den största risken är att om ni krockar, och du sitter utan bälte, så är du som en elefant i tyngd som far runt i bilen.
    oj, jag hade ingen aning!

jag har frågat att visst finns det ingen lag på att sitta fastspänd i baksätet, och de sa inget. de kanske hörde inte för att bebisen skrek?

sjäv har jag inget körkort, så jag vet ju inte. trodde det var bara för säkerhets skull.

i ryssland finnd det inget lag på det  alla fall. jag visste inte ens att det kan finnas bälte i baksätet tills jag kom till sverige för 7 år sedan. man kan inte ens hitta bälterna i bilar på baksätet i ryssland: de är instoppade bakom sitsen för att ingen behöver dem ändå Tomte

vi får nog ta tåget nästa gång, i alla fall jag med bebisen, så jag kan ha honom i knät, amma vid behov osv.
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-06-19 11:08:56 följande:

oj, jag hade ingen aning!

jag har frågat att visst finns det ingen lag på att sitta fastspänd i baksätet, och de sa inget. de kanske hörde inte för att bebisen skrek?

sjäv har jag inget körkort, så jag vet ju inte. trodde det var bara för säkerhets skull.

i ryssland finnd det inget lag på det  alla fall. jag visste inte ens att det kan finnas bälte i baksätet tills jag kom till sverige för 7 år sedan. man kan inte ens hitta bälterna i bilar på baksätet i ryssland: de är instoppade bakom sitsen för att ingen behöver dem ändå

vi får nog ta tåget nästa gång, i alla fall jag med bebisen, så jag kan ha honom i knät, amma vid behov osv.

Tåg låter som en bra idé
  • Bebislängt

Här verkar det som att seperationsfasen har nåt sin kulmen. Jag bär och bär och bär och bebisen är arg och gnällig och sover knappt nåt alls på nätterna trots att han ligger klistrad mot mig. Och vägrar äta..

När jag googlar verkar den här fasen hålla på allt från två veckor till två ÅR. Vad har ni för erfarenheter? Bärandet är ok, jag har accepterat att inget blir gjort här hemma. Men sömnen, jag går under snart.

• Dasha
    Bebislängt skrev 2015-06-20 11:14:23 följande:

Här verkar det som att seperationsfasen har nåt sin kulmen. Jag bär och bär och bär och bebisen är arg och gnällig och sover knappt nåt alls på nätterna trots att han ligger klistrad mot mig. Och vägrar äta..

När jag googlar verkar den här fasen hålla på allt från två veckor till två ÅR. Vad har ni för erfarenheter? Bärandet är ok, jag har accepterat att inget blir gjort här hemma. Men sömnen, jag går under snart.

visst har du ofta skrivit att bebisen sover dåligt och verkar vara missnöjd? du misstänkte tänderna, att han är frustrerad för att han vill lära sig krypa, tänderna på g, separationsfasen, bara svårflörtad av sig...

har du provat ge honom barnalvedon innan läggdags? för att kolla om han har ont någonstans? och se om han sover bättre då. sedan kanske prova med alvedon på dagen och se om han blir mindre gnällig?

jag tänker att han kanske har ont någonstans... om han blir lugn och glad efter alvedon, då skulle jag kräva vårdcentralen att undersöka honom ordentigt. det är nog bvc som ska skicka remissen, men jag skulle då verkligen kräva att de gör det.

vad tror ni andra? är det en bra idé?
  • Bebislängt
    Dasha skrev 2015-06-20 15:54:20 följande:
    visst har du ofta skrivit att bebisen sover dåligt och verkar vara missnöjd? du misstänkte tänderna, att han är frustrerad för att han vill lära sig krypa, tänderna på g, separationsfasen, bara svårflörtad av sig...

har du provat ge honom barnalvedon innan läggdags? för att kolla om han har ont någonstans? och se om han sover bättre då. sedan kanske prova med alvedon på dagen och se om han blir mindre gnällig?

jag tänker att han kanske har ont någonstans... om han blir lugn och glad efter alvedon, då skulle jag kräva vårdcentralen att undersöka honom ordentigt. det är nog bvc som ska skicka remissen, men jag skulle då verkligen kräva att de gör det.

vad tror ni andra? är det en bra idé?
    Haha, åh jag inser ju att det verkar som att jag har en konstant missnöjd bebis eftersom jag bara känner behov av att skriva av mig här när så är fallet. Oftast är han nöjd och glad faktiskt. Särskilt efter att han lärde sig krypa och tänderna kom :). Svårtflirtad till skratt har han alltid varit men han ler mycket och visar att han är glad på andra sätt. Men han har bra och dåliga dagar, vilket inte kan vara helt ovanligt? Nu har det varit en del dåliga. Han är särskilt arg när han ska äta.

Däremot så var han VÄLDIGT "lätt" fram till fem månader och sov hela nätter så det är väl den kontrasten som gör det lite jobbigare nu. För nätterna har varit jobbiga sedan dess. Alvedon hjälper tyvärr inte så jag tror inte att han har ont. Han är oftast heller inte ledsen på nätterna utan bara vaken.
  • Dasha

ja, men då förstår jag, förlåt!

verkligen, ibland kan man få fel bild av det för att vi beskriver inte så mycket av vardagen, utan mest det som är ovanligt eller jobbigt.

• Bebislängt
    Dasha skrev 2015-06-20 19:07:58 följande:

ja, men då förstår jag, förlåt!

verkligen, ibland kan man få fel bild av det för att vi beskriver inte så mycket av vardagen, utan mest det som är ovanligt eller jobbigt.

Absolut inget att be om ursäkt för! Du menar ju bara väl och ger råd efter informationen du har fått. Jag förstår ju nu hur jag låter. Jag använder det här forumet lite som pysventil när det är jobbigt bara :D

Kanske ska förtydliga att vi har väldigt många bra dagar också! Inte så många bra nätter dock ;P
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-06-19 11:08:56 följande:
    Låter som en bra idé. När jag var liten åkte min farmor tåg med mig och resten av familjen tog bilen. Jag vägrade nämligen åka baklänges. Jag vill gärna trösta dig med att det blir bättre snart, men själv slutade jag inte skrika förrän jag fick åka framlänges. Så det var några år av skrik de gånger min farmor inte kunde åka tåg med mig. Inte slutade jag skrika heller utan höll på i timmar varje gång. Var samma sak med barnvagn, vägrade åka baklänges och slutade inte förrän jag fick sitta framåt. Av den anledningen stör jag mig på folk som pratar om att det är så viktigt för barn att få sitta bakåtvänd i vagnen. Alla vill inte det och i vagnen är det ju faktiskt inte farligt att sitta framåtvänd. 

Det här med separationsfasen är ju intressant. Har inte märkt något alls på min dotter. Vet inte om det kommer att komma eller om hon haft en väldigt mild fas. Hon är nästan alltid glad. Hon fortsätter ta sig fram på rumpan med ena benet böjt. Klarar liksom inte av att komma till krypställning utan att hamna på mage och då blir hon så arg. Jag ska köpa krypmuddar. Det fick min systerson för han hade lite samma problem och med dem så lärde han sig snabbt.
  • Mrs West

Vad är krypmuddar? Min lille är 8,5 mån och idag började han krypa! Han har länge vart på väg men liksom inte fått till det. Kul att det lossnade nu.

• linnéa001
    Mrs West skrev 2015-06-21 20:35:14 följande:
    Vad är krypmuddar? Min lille är 8,5 mån och idag började han krypa! Han har länge vart på väg men liksom inte fått till det. Kul att det lossnade nu.
    Tänk små handledsvärmare eller svettband fast man trär dem över knäna. De har små mönster av något material (silikon?) på som gör att det inte blir halt mot golvet. Som halksockar fast för knäna. Min dotter glider verkligen iväg när knäna kommer i kontakt med golvet så jag tror att de ska hjälpa. Det funkade ju för kusinen. Hon tar sig fram snabbt på rumpan men det vore bra om hon kunde krypa också.
Svar på tråden septemberbarn 2014