• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-06-12 15:03:19 följande:
     En vän som har barn som är nio månader började ge sitt barn napp nu. När bebisen väl fattade vad nappen var till för började hon sova hela nätter.
    om bara ett par månader kommer bvc börja med påtryckningar att sluta med napp också. då är det en ytterst tillfällig lösning.

• Bebislängt
    0610 skrev 2015-06-12 11:35:01 följande:

BVC-sköterskan påstod att han inte får förknippa sova med mat. Att varje gång han vaknar så ska han inte få bröstet. Att han inte behöver mat på natten.

Vi har också problem med sömnen och vår sköterska säger samma sak. Att bebisen dels måste lära sig komma till utan mat och av sig själv och dels vänja sig av vid att vakna och vilja ha mat på nätterna. Men jag fick inget konkret tips på vad jag ska göra istället för att ge honom mat för att få honom att somna. Nu hjälper iof inte mat heller..

Sen vi började med välling på kvällen vaknar han oftast bara en gång vid tre. Och är vaken till fem ca.. Oavsett om vi ger mat eller inte. Men vid fem är det ju morgon så har vi inte gett tidigare måste vi ju ändå ge då.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-06-12 15:09:59 följande:

om bara ett par månader kommer bvc börja med påtryckningar att sluta med napp också. då är det en ytterst tillfällig lösning.

Man måste ju inte berätta allt för bvc. Eller göra som de säger. Jag tycker bara att man ska göra det som känns bäst för en själv. Vill din son ammas till sömns och du trivs med det så är det inga problem. Jag skulle bli galen om jag var tvungen att amma till sömns varje gång. Därför har vi hittat en lösning som passar oss. Innan dottern fick napp var jag en napp. Ser inte skillnaden.

Kan tillägga att mitt bvc är fantastiskt bra. Vet inte hur kompisens är.
  • Dasha

Jag tycker att man kan försöka på olika sätt att få bebisen somna utan bröstet, om man vill. Ingen fara just med det:

Bebislängt skrev 2015-06-12 16:14:12 följande:
     vår sköterska säger samma sak. Att bebisen dels måste lära sig komma till utan mat och av sig själv och dels vänja sig av vid att vakna och vilja ha mat på nätterna.

så man provar sig fram, t.ex. ger välling innan läggdags, provar att söva om utan bröstet, gå och vagga osv.

men absolut inte låta bebisen att skrika och skrika!

för att så viktigt är det väl inte!

funkar det bra med bröstet? då är det väl kanonbra, tycker jag. varför ska man komplicera till det, här är det mamman som blir utmattad av sömnbrist och bebisen som skriker sig hes. Vem mår bättre av det?

sedan nu är det tid då bebisar får tänder. Min son som regel äter inte på natten. jag var lycklig lottad, att han har alltid sovit hela natten (vi har andra problem, t.ex. han vägrar att amma om det inte är tyst och mörkt runt omkring). Men även han faktiskt ammar många ggr på natten när tanden kommer fram. Utan att vakna, halvsovande, i mysiga sängen. Varken jag eller bebisen går upp, vi fortsätter ligga helt tyst och somnar om efter bara några sekunder.

tror ni jag skulle lyssna på en sköterska som skulle säga nu till mig att inte ge bröstet på natten? verkligen verkligen inte.

0610, din bebis, som inte är hungrig - han kanske har ont i tandköttet? han skulle bli lugn och nöjd och somnat med bröstet. men istället tvingas både mamman och bebisen att lida. Varför, om det funkar utan detta lidande!!???
  • 0610

Tack för ni orkar bry er och komma med tips! :)

Ikväll funka det bra än så länge. En flaska välling och han blev så trött å Go så bäddade ner sig gott och sover nu! :)

Får hoppas natten blir bra! :)

• 0610

Ikväll funka det bra än så länge. En flaska välling och han blev så trött å Go så bäddade ner sig gott och sover nu! :)

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-06-12 20:57:15 följande:
    Man måste ju inte berätta allt för bvc. Eller göra som de säger.
    ja men precis!

men jag fick en känsla att 0610 gör det för att bvc sa kategoriskt att "nu får det vara nog med tutte på natten", och 0610 känner sig tvungen att göra det, trots att det inte funkar alls.
    linnéa001 skrev 2015-06-12 20:57:15 följande:
    Kan tillägga att mitt bvc är fantastiskt bra.
    ja, jag har märkt det av dina beskrivningar, och är avundsjuk! Glad

min bvc-sköterska är superbra på att få kontakt med barnen, en riktig begåvning här.
    men en del av hennes råd är hämtade från 50-talet Obestämd

• Dasha
    0610 skrev 2015-06-12 21:13:13 följande:

så skönt!
    hoppas det blir bra.
  • Bebislängt

Vår bebis skriker inte på nätterna Dasha. Han ligger i vår säng och babblar och gör pruttljud i en till två timmar :P. Inget funkar... Vi provar på nu att dra ner på den redan skrala dagsömnen och ser om det funkar.

Än har vi inte ens börjat med att följa bvc's råd hehe.

• Dasha
    Bebislängt skrev 2015-06-12 21:24:23 följande:

Vår bebis skriker inte på nätterna Dasha. 

så bra! Solig
    0610 har skrivit
    0610 skrev 2015-06-12 07:24:37 följande:

Nu har vi kört stenhårt i en månad. Han skriker sig hes. 

jag får verklien tårar i ögonen när jag tänker på det.

Svar på tråden septemberbarn 2014