Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

septemberfjorton skrev 2014-10-16 20:32:28 följande:
    Vi gav henne lite på flaska när jag hade mjölkstockning, det gick bra. Men så lämnade vi tillbaka pumpen och jag har inte velat köpa en ny ännu efter att BM sa att mina bröst inte "ville ge mjölk till en pump". Använder du elektrisk pump eller manuell?

När jag är pigg är det supercharmigt med lampan, men är jag helt slut är det bara jobbigt med en stark lampa i ögonen.. Herregud.
    Jag har en elektrisk pump som är superlätt att använda. Jag har även gott om mjölk så jag kan få ur en del på ca 20 minuter. Jag har fått låna den av min syster, hade aldrig köpt en sådan dyr själv. Funderar på om man skulle ha en manuell. Ibland måste man kanske tömma sig lite där det inte finns elektricitet. Fast det dröjer nog ett tag innan jag är borta så pass länge från lillgrisen.

Förstår att det där med lampan är jobbigt, men det är lite kul och gulligt.
    Patricia Helena skrev 2014-10-16 12:42:34 följande:
    Det där med lampan var lite roligt ändå hihi..

Här har vi en kille som hatar att bytas blöja och kläder på, gallskriker och sparkar och fäktar med armar och ben, så allt bara tar längre tid. När allt är klart och man tar upp han i famnen igen, blir han lugn som en filbunke :)

På nätterna är han exemplarisk, somnar vid 24 matar han vid 4 tillfällen fram till kl 9 på morgonen, så här är en ut vilas mamma i alla fall. Får ta vara på det så länge de varar hihi..
    Min tjej gillar inte heller så mycket att bli bytt på, speciellt inte om hon är lite hungrig. Det är svårt att göra rent underlivet när hon fäktar med benen och vägrar låta mig sära på dem.

Vi byter på golvet och hon gillar i alla fall att ligga och titta in i papperskorgen av rostfritt stål. Hon ser ju sig själv i den, även om hon så klart inte fattar att det är hon.

• linnéa001

Jag tycker det låter jättetrevligt med en massa besök. Hellre det än att sitta ensam hela dagarna som jag gör, förutom dotterns sällskap då. Min syster har varit här två gånger och min mamma också. Plus en av mina bästa kompisar. Min pappa har vi varit hos en gång. En gång har killen haft några kompisar på besök. Det är allt på fem veckor.

Det är kanske vi som är lite ensamvargar. Antar att svärmor hade kommit hit var  och varannan dag om hon kunnat, men killens föräldrar bor utomlands. Min mamma jobbar på vardagar och kan inte komma varje helg, även om hon skulle vilja. det får hon gärna göra också. Njut av sällskapet!

• linnéa001

Är det p.g.a. amningen som jag äter choklad varje dag?! Den kopplingen har jag inte ens tänkt på. Sitter här med en läsk nu trots att jag lovat mig själv att sluta med läsk, men det är så svårt att stå emot.

Nätterna är så där för mig/oss. Inatt sov hon 22:30-02:30 och 03:00-06:00 och så lite lätt fram till åtta, vilket är ok tider tycker jag. Natten innan vaknade hon en gång i timmen tills jag gav ersättning på flaska, då sov hon tre timmar.

• linnéa001

Är era barn regelbundna i sin sömn, alltså somnar de samma tid, vaknar lika ofta varje natt och så?

Igår vaknade min dotter vid 19 på kvällen och sedan var hon så kinkig. Sov fem minuter, skrek, åt, snuttade, sov några minuter o.s.v. fram till två på natten. Sedan vaknade hon kl 4, 7, 9 och 11. Sedan var det lika som igår kväll under dagen idag, alltså bara små korta perioder av sömn. Hon somnade i bärselen vid 17-tiden när jag gick ut och sover fortfarande.

Hon har svårt att komma till ro känns det som, speciellt på kvällarna och ofta är hon trött och hungrig, den värsta kombinationen. Någon som har tips på hur jag/vi ska få henne att somna på kvällen? Det vore så skönt om hon kunde somna ordentligt och inte bara skrika, snutta och ligga och vrida sig. Sen är det så svårt att veta om hon verkligen är hungrig eller bara trött/övertrött.

Den här tiden, alltså sen eftermiddag fram till 19-20-tiden är då hon sover som bäst. Vet inte om jag ska väcka henne och mata henne efter tre timmar. Tänkte att det kanske finns en risk att hon vaknar vrålhungrig om hon sover fyra timmar eller mer (tror det var det som hände igår). Plus att mina bröst snart exploderar...

• linnéa001
    Bebislängt skrev 2014-10-24 11:32:02 följande:

Har man inte sytt tror jag nog att man kan raka sig när som. Jag längtar också men jag får nog vänta ett tag till.

Här har vi en bebis i femveckorsfasen. Igår var han jätteledsen hela dagen men levererade även sitt första riktiga leende och sov hela natten, vilket vägde upp tusen gånger. Men hjälp var trött jag var igår, han har ju varit så snäll så man är ju ovan att han skriker.

Har ni märkt skillnad på era bebisar runt fem veckor?

Min flicka blir 6 veckor på söndag och jag har märkt skillnad. Hon kan vara vaken ganska långa stunder i taget. Igår t.ex. var hon vaken nästan hela dagen, med undantag för två tupplurar på ca 45 minuter vardera och några lite kortare (typ fem minuter). Hon ska äta typ hela tiden på dagarna, jag ammar konstant och speciellt på em/kväll fram till läggdags. Hon känns mer "vaken" följer mer med blicken. Hon är svårare att lägga ifrån sig när hon somnat i famnen. När jag ammar så släpper hon bröstet, blir sur, tar tag i det och håller på så. Riktigt jobbigt och svårt att veta om hon vill äta mer eller bara snutta. Fast hon sover bättre och tyngre på nätterna, inget snuttande då som väl är. Skriker/gråter i sömnen ibland gör hon. När hon är vaken och skriker så ammar jag, då slutar hon alltid, men jag vet ju inte om hon verkligen är hungrig.
  • linnéa001

Jag har smörjt dotterns röda rumpa med idominsalva. Funkade jättebra, det röda försvann på ett par dagar.

• linnéa001
    BjörkW skrev 2014-10-27 10:03:37 följande:
    Ja han är nog absolut i någon utvecklingsfas för vi ser honom göra nya saker hela tiden :) Men blöjstorleken kanske vi kan testa bara dom inte blir galet förstora! Han har slutat att bajsa på nätterna så inatt sov han naken med bara "kisshandduk" och då var han mycket nöjdare :)
    Min flicka har sovit några nätter utan att bajsa, men inte så pass många att jag/vi vågar ta bort blöjan. Dessutom blir det ju blött om hon kissar. Är det någon speciell handduk du använder?

Den här femveckorsfasen. Hur länge håller den på? Min flicka är sex veckor och en dag och jag tycker att hon fortfarande är "besvärlig" när det gäller bröstet, alltså tar tag, släpper, tar tag, o.s.v. Fast precis som bebisen nedan så lugnar hon sig när man lägger ner henne eller låter henne sitta i sin babysitter ett tag. Plus att hon har svårt att komma till ro och somna. En ny fas börjar ju vid åtta veckor så den här första fasen borde ta slut snart. Eller så går de kanske in i varandra.
    Bebislängt skrev 2014-10-24 12:15:14 följande:

Min gör samma sak när han äter. Både mot bröstet och flaskan. I bland funkar det att ge honom nappen en stund. Ibland verkar han bara otröstlig. Konstigt nog kan det funka att lägga honom på en filt eller i babygymet. Trodde att det var jag som skulle vilja ha egentid, inte bebisen hehe.

Man märker på honom att han liksom är mer med. Följer med blicken och intresserar sig för saker. Det känns lättare att ta de besvärliga stunderna när man vet att det är för att han utvecklas :)

• linnéa001

Hur gamla var era bebisar när ni började med babymassage? Gick ni någon kurs?

Min flicka har börjat få ganska bra rutin på natten nu. Hon somnar mellan 23 och midnatt och sover till ungefär kl nio med första uppvaket efter ca fyra timmar och sedan ungefär varannan timme. Det fungerar ganska bra. Fast tanken på att inte få sova en hel natt på typ ett år gör mig ganska nervös. Även om hon äter effektivt och somnar om snabbt så tycker jag det är himla jobbigt att inte få sova sammanhängande.

Amningen har gjort otrolig nytta för min kropp. Jag ser bättre ut än innan graviditeten. Från pyttesmå bröst till rätt snygga och mina ridlår har försvunnit. Det går verkligen åt mycket energi att amma. Det enda jag har kvar är lite "sladder" på magen. Killen är himla glad.

• linnéa001
    septemberfjorton skrev 2014-10-28 11:15:25 följande:

Jag har bara kollat youtube, men det har funkat bra tycker jag. Vi provade även minifom och Semper magdroppar, eftersom bebisen haft väldiga problem med ont i magen.

Gällande sömn följde jag någons råd här, och pumpar ur vissa nätter, så att pojkvännen kan ta henne medan jag sova en natt. Fungerar bra med manuell pump och syntocinon nässpray.

Får du inte ont i brösten om du inte ammar eller pumpar på natten? Min dotter sov sex timmar inatt och när hon väckte mig för att äta var mina bröst färdiga att explodera.
  • linnéa001
    fiialotta3 skrev 2014-10-29 23:23:05 följande:

Har också haft lite svårt att få lilltjejen att sova i nestet (eller vagnen som vi använder på dagarna) när hon väl har somnat på mig. Testade att ta en filt över ryggen på henne en stund när hon fortfarande låg på mig och när den var lagom varm så flyttade jag över henne till nestet med filten nedåt så har det funkat jättebra :) tror att hon kanske märkt av temperaturskillnaden innan och vaknat av det, vem vill lägga sig i ett kallt babynest när mamma är så varm och mysig att sova på? ;)

Jag värmer ibland en vetevärmare och lägger i nestet. På det viset är det uppvärmt när jag lägger ner dottern efter amningen. En flaska med varmt vatten som hon får ligga bredvid funkar också. Nu kör vi med sovpåse som hon ligger i under amningen. Så slipper hon de kalla lakanen.
Svar på tråden septemberbarn 2014