Inlägg från: Mrs West |Visa alla inlägg
  • Mrs West

septemberbarn 2014

linnéa001 skrev 2015-02-19 21:39:08 följande:

Stackarn. Min dotter har också bajsat lite grönt i några dagar. Nu är det dock mest orange, troligen p.g.a. att hon äter ganska mycket morot :)

Nu har jag en matfråga igen som jag inte riktigt hittar svar på. Kan man ge välling eller annan dryck som rekommenderas från 8 månader till yngre barn? Vi har fått flera förpackningar smoothies som är från 8 månader (vällingen är dock från sex månader), men tyvärr är sista förbrukningsdatum 15 mars. Den innehåller havrebas och mjölk. Den information jag hittar om mjölk på Livsmedelsverket är "Om barnet får mycket mjölk eller mjölkprodukter är det risk att barnet inte orkar äta tillräckligt av annan mat, som är mer järnrik".

Så mjölk (alltså komjölk) verkar ju inte vara farligt förutom att det kan hämna upptagningen av järn. Det är ju dessutom mjölkpulver i 4 månadersgröten. Är havre "farligt"? Jag tror inte att det är det, havregrynsgröt är väl ok att ge? Jag skulle gärna dricka smoothien själv, men det är mango i och det gillar jag inte. Känns så trist att bara hälla ut flera liter.

Jag hade inte gett det till mitt barn men framförallt pga att det börjar bli gammalt och kanske mindre näringsrikt.

Här har vi varit rejält sjuka. Lillen hade mkt svårt att andas och 2ggr på natten var vi på väg till akuten. Men det tog 1,5 dygn sen var han rätt bra igen. Nu är det jag och min man som ligger, usch.

Annars är vår lille hur go som helst, glad och nöjd och sover bra. Han vaknar 1-2 ggr och äter på natten. Han äter 1 mål gröt och dricker bröstmjölk till. Sen får han även lite större smakisar nu, åt 1/3 burk sötpotatis och nötkött igår, mkt populärt ;)
  • Mrs West

Alla barn är olika, var inte oroliga om era barn inte gör så mkt, de kommer igång. Ibland står det lite väl mkt om utvecklingen (de tar upp att de ska kunna mkt tidigt) på sidor och appar, bättre att lyssna på BVC tycker jag.

Jag har hittills köpt burkmat, finns några stycken som är från 5 mån som innehåller mat som tex rotfrukter och kyckling.

Till min förstfödde lagade jag all mat men tycker att jag har lite dåligt med tid. Ska försöka när han är igång och äter lite mer.

Vi började med majskrokar idag och det var poppis. Man ska ju inte lämna dem ensamma när de äter dem men annars tror jag inte det är så farligt. De smälter i munnen.

• Mrs West

Jag är en av dem som är för välling;) Till mina stora barn har vi gett en särskild god natt välling ( hoppas den ff finns) den är särskilt mättande och först då har de börjat sova hela natten. Sååå skönt!

Håller med om att de blir lite dåsiga av vällingen så en perfekt liten nattfösare;)

• Mrs West

Linnea, min man blev ammad och fick aldrig ersättning som barn. Han var "trots" det väldigt sjuklig som barn. Hans mamma slutade räkna när han fick sin 35e pencillinkur!

Man måste få bestämma över sin egen kropp och det viktigaste är att man mår bra som mamma.

• Mrs West

Min kille är 5,5 månad nu. Är 68cm och 8100g. Han äter rätt mkt mat nu. 1dl mat kl 12 och 0,5dl fruktpure. 1dl mat kl 16 och sen 1dl gröt med frukt kl 20. Det har gått snabbt med maten. Han gillar att äta!

Han snurrar mkt och vill gärna stå i knät. Är mkt mer bestämd och krävande nu, vill vara med hela tiden.

Börjar era få riktiga rutiner nu? Sover de hela natten?

• Mrs West

Bebislängtan, kan det va nåt annat som stör honom? Tänder? Hunger?

Min kille har äntligen börjat få lite rutiner och sover bättre om natten. Jag tror att det beror på att han äter ganska mkt nu. Både lunch, middag, gröt till kvällsmat och ibland välling på kvällen. Ammar sen 4 mål oxå.

Kan det hjälpa att ge mer mat?

• Mrs West
    1987varettfintår skrev 2015-03-29 21:45:49 följande:
    Ja jag vet inte... kanske kan det vara så. Jag hoppas det faktiskt.
    Dock var storebror också ganska lugn som bebis, men är nu 4,5 år och har varit allt annat än lugn sedan 2-års åldern. Han har en specialpedagog i förskolan och vi går hos föräldra- och barnhälsovårdspsykolog pga honom. Lutar starkt åt adhd :-/ , men sådant utreds ju inte riktigt fören vid 5 år.
    Nu är ju detta lite OT men detta tar tyvärr upp all energi hos mig o maken nu och jag känner stora skuldkänslor gentemot dottern som inte får den uppmärksamhet hon borde få  

Någon annan som har erfarenhet i detta?
    Jag känner igen mig!

Min son som är 7 har autism, utvecklingsstörning och adhd. Vi visste om detta när dottern kom, idag 4. Hade fått utökat med förskola pga hans problem och såg fram emot föräldraledigheten.

Men när dottern var 3 veckor så blev han njursjuk och under dotterns första år spenderade vi ca 150 dagar på sjukhus pga detta. Det var mindre kul.

Nu är han bra i njurarna vilket är underbart, han var sjuk i 2 år.

Men det är hela tiden saker... Har idag varit på en skola som han eventuellt måste börja på då de ska stänga hans gamla skola (en specialskola för autister som vi är supernöjda med.) Det känns inte bra alls så jag grät en tår i bilen idag.

Men jag gråter sällan och det jag vill förmedla är att MAN KLARAR ALLT för man har inget val. Det låter ju jättebra att de redan är så inne på adhd. Det finns superbra medicin. Min son äter både ritalin och concerta och jag vet inte hur katten han hade mått utan detta.

Er lilla kommer inte att få några men för att detta just nu är så stort för er. Det är ju tur att hon är så liten som hon är. 

Självklart måste detta få ta lite av ert fokus nu, ha inte dåligt samvete för det, styrkekramar till dig!!!
  • Mrs West

Uj, låter jobbigt bebislängtan! Äter han vid varje uppvak? Du ger väl ersättning? Konstigt att det inte vänder.

Min lille är 6 mån och 1 vecka. Sedan 2-3 veckor har han oxå börjat sova nätter. Somnar vid 21 ca och vaknar 06 ca. Så underbart skönt. Vid 06 är han ibland pigg men somnar om efter en stund med lite napp och mys.

• Mrs West

Ni med barn som vaknar mkt på natten, sover de mkt på dan?

Jag är väldigt noga med att min son inte sover för mkt på dan. Ibland är han vaken mellan 8-11.30, sover sen 11.30-15, är sen vaken 15-20. Det är perfekt och "vårt mål".

Blir det att vi åker mkt bil så somnar han ofta fler korta gånger under dagen. Då är jag noga med att han inte sover så mycket från kl 16. Det har hjälpt oss med nattsömnen.

Svar på tråden septemberbarn 2014