septemberbarn 2014
Stackarn. Min dotter har också bajsat lite grönt i några dagar. Nu är det dock mest orange, troligen p.g.a. att hon äter ganska mycket morot :)
Nu har jag en matfråga igen som jag inte riktigt hittar svar på. Kan man ge välling eller annan dryck som rekommenderas från 8 månader till yngre barn? Vi har fått flera förpackningar smoothies som är från 8 månader (vällingen är dock från sex månader), men tyvärr är sista förbrukningsdatum 15 mars. Den innehåller havrebas och mjölk. Den information jag hittar om mjölk på Livsmedelsverket är "Om barnet får mycket mjölk eller mjölkprodukter är det risk att barnet inte orkar äta tillräckligt av annan mat, som är mer järnrik".
Så mjölk (alltså komjölk) verkar ju inte vara farligt förutom att det kan hämna upptagningen av järn. Det är ju dessutom mjölkpulver i 4 månadersgröten. Är havre "farligt"? Jag tror inte att det är det, havregrynsgröt är väl ok att ge? Jag skulle gärna dricka smoothien själv, men det är mango i och det gillar jag inte. Känns så trist att bara hälla ut flera liter.
Här har vi varit rejält sjuka. Lillen hade mkt svårt att andas och 2ggr på natten var vi på väg till akuten. Men det tog 1,5 dygn sen var han rätt bra igen. Nu är det jag och min man som ligger, usch.
Annars är vår lille hur go som helst, glad och nöjd och sover bra. Han vaknar 1-2 ggr och äter på natten. Han äter 1 mål gröt och dricker bröstmjölk till. Sen får han även lite större smakisar nu, åt 1/3 burk sötpotatis och nötkött igår, mkt populärt ;)