SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Ja naturligtvis är det farligt. Bra att någon ryter ifrån mot alla dumheter. Man, ska, får, bör inte försöka putsa upp historien att passa i någon aktuell tid. Alla människor borde begripa det. Och alla med historisk insikt vet vad det kan leda till.
Mer historielöst och konspirationsteoretiskt har jag sällan skådat. Och så överdrivet "värnande" om folks sårbarhet i förhållande till utveckling av demokrati och jämlikhet. Ja ni har inget stort förtroende för era medmänniskors omdöme.
Mer historielöst och konspirationsteoretiskt har jag sällan skådat. Och så överdrivet "värnande" om folks sårbarhet i förhållande till utveckling av demokrati och jämlikhet. Ja ni har inget stort förtroende för era medmänniskors omdöme.
Tyvärr, så är Olof Palme exemplet taget direkt ur verkligheten.
YouTube har även blivit rensad på klipp där politikern uttrycker sig på detta sätt.
Likaså har personer ifrågasatt att pippis pappa var en negerkung...
Det är väl därför som man har så lågt förtroende för folks omdöme, jag menar det är inte ens två år sen det debatterades.
"Utveckling" av this and that har ingenting med historia att göra.
Tyvärr, så är Olof Palme exemplet taget direkt ur verkligheten.
YouTube har även blivit rensad på klipp där politikern uttrycker sig på detta sätt.
Likaså har personer ifrågasatt att pippis pappa var en negerkung...
Det är väl därför som man har så lågt förtroende för folks omdöme, jag menar det är inte ens två år sen det debatterades.
"Utveckling" av this and that har ingenting med historia att göra.
Faan va vi ska anpassa oss. Kul att dom inte har hittat nazistflaggan i KarlBertil Jonsson julafton. Men det är väl bara en tidsfråga.
Jag jobbar med webben och marknadsföring, så det kanske är därför som jag är orolig över folks kunnande och källkritik av informationskanaler.
Internet är fortfarande ett klotterplank och tro det eller ej men många lär sig saker härifrån, för några år sen skulle alla länka till Wikipedia :D
Det handlar om att presentera fakta så att det ser bäst ut, för då är det sant! Facebook är ett utomordentligt enkelt sätt att se vuxna människor med noll koll. "Gör inte quizen då får de dina personuppgifter." Tyvärr, de har vi redan efter ditt första besök på valfri hemsida som vi har gjort.
Jag är säker på att du överskattar människors förmåga att tänka. Och ja, väldigt få saker påverkar så mycket som en bra film.
Att göra en ny modern pippifilm låter helt okej, med att censurera är inte okej.
Det ÄR farligt, även i detta sammanhang.
Hur vet vi att historien såg ut som den gjorde? Jo, genom att bekräfta samhällsbilden i litteraturen så får man en glasklar bild, hur man ska tolka dokument från ett specifikt år.
Varje gång man ändrar i översättning, text eller annat så tappar man en stor del, om inte allt, genom den lilla detaljen och verket blir värdelöst, utifrån det perspektivet. Det perspektivet är den enda anledningen till att litteratur är så värdefullt idag. Utan det resonemanget så kan man lika gärna bränna alla böcker eftersom det finns Hollywoodfilmer idag.
Det är ett fruktansvärt tragiskt sätt att se på vår historia.
Den personen som har uttryckt sig i ämnet AL har inte mer än en gissning på frågan om hur AL skulle ha reagerat på att ändra i sina verk.
Och ALs övriga värderingar har inget med frågan att göra.
Vad vi däremot vet, är att hon var obarmhärtig när hon med näbbar och klor stod upp för sina verk när någon regissör försökte ändra i hennes verk, punkt.