• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Har gjort det
    Trubbel skrev 2014-10-06 22:42:15 följande:
    Dumheter. Det är tack vare självcensuren - frihet under ansvar - som har gjort att Sverige alltid haft den mest långtgående yttrande- och pressfriheten i världen. Och det har vi fortfarande. Eftersom publicister generellt tar stort ansvar (som SVT i det här fallet) har vi inte behövt inskränkningar i lagen.
    Öhhh va? Om vi leker med tanken att pippi hade visats i orignalutförande hade det varit en enorm skandal då? Ansvar för vadå?
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 22:22:03 följande:
    Det politiska skälet är att man tror att barn tar skada av att pippis pappa är negerkung. Bortsett från att det är korkat är det dessutom farligt eftersom det öppnar upp för liknande "redigeringar" i framtiden av då aktuella händelser/åsikter.
    Så var vi vid det sluttande planet ännu en gång. Har du något annat argument?
  • Har gjort det
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 22:47:13 följande:
    Så var vi vid det sluttande planet ännu en gång. Har du något annat argument?
    Jag tror att det finns en risk för att det kan bli så och det står jag för. Sen får du tycka vad du vill.
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 22:48:15 följande:
    Jag tror att det finns en risk för att det kan bli så och det står jag för. Sen får du tycka vad du vill.
    Fast de enda argumenten du har kommit med är egna åsikter och sluttande plan-argument. Vi andra har använt definitionen av flera företeelser. Du inser väl vilken sida som för övertaget, när bara ena sidan har argument?
  • Anonym (sansad)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 22:46:11 följande:
    Öhhh va? Om vi leker med tanken att pippi hade visats i orignalutförande hade det varit en enorm skandal då? Ansvar för vadå?
    Handlar det bara om övergripande priciper när det passar just ditt resonemang?
  • Anonym (--)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 22:37:23 följande:
    Du antyder hela tiden att jag skulle vara rasist. Fattar du att det är väldigt låg debattnivå? Jag har inte på något sätt sagt att jag skulle vara rasist, det är bara nåt som du hittat på. Det är möjligt att jag är en minoritet med mina åsikter men vad har det med saken att göra? Och hur vet du vad dom flesta människor tycker?
    du känner att din rättighet att få behålla ordet neger i barnfilmer och hur du felaktigt antyder att det skulle vara censur är något som alltså inte får dig att framstå som rasist?
  • Har gjort det
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 22:50:50 följande:
    Fast de enda argumenten du har kommit med är egna åsikter och sluttande plan-argument. Vi andra har använt definitionen av flera företeelser. Du inser väl vilken sida som för övertaget, när bara ena sidan har argument?
    Vilka andra? Jag har hört förvirrade argument att om man inte tycker att det är okej att klippa i filmer så är man rasist. Jag ger inte mycket för det argumentet. Dessutom tycker jag att mitt argument är viktigt och bra av principiella skäl.
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 22:53:01 följande:
    Vilka andra? Jag har hört förvirrade argument att om man inte tycker att det är okej att klippa i filmer så är man rasist. Jag ger inte mycket för det argumentet. Dessutom tycker jag att mitt argument är viktigt och bra av principiella skäl.
    Bl.a. (--), (sansad) och Trubbel.

Jag har inte ens skrivit ordet rasist. Du verkar ha missat alla mina inlägg, så jag kopierar in dem igen då... 

"Jag gör en utförligare förklaring då.

Censur innebär:
    "censuren inskränkning i yttrandefriheten genom att somligt ej får publiceras

en organisation som ägnar sig åt att granska vad som önskas publiceras och avgöra vad som får gå till publikation"

Källa

1. Det är inte en inskränkning av yttrandefriheten. Det är SVT som har valt att ta bort detta när de visar Pippi Långstrump. Om du köper rättigheterna till filmen, får du visa den.

2. Det är ingen som har granskat om den får "publiceras"/visas. Den har redan visats i flera decennium. Det är SVT som har valt att de själva klipper bort en del av ett sammansatt ord när programmet visas på deras egen kanal. 

Det hade kunnat vara censur om man inte hade fått visa den gamla versionen. Ni är det bara SVT som väljer att inte visa den. De som köper rättigheterna till den gamla versionen får visa den"

"Då tar jag väl din definition av censur och dödar ditt argument igen då:

"[...] allt undertryckande , hemlighållande och nedtystande av [...] annan publik kommunikation"
    Stämmer inte in på Pippi, då det endast är SVT som tagit bort det. Den gamla versionen finns, och är inte förbjuden eller undertryckt.

"I en mer begränsad betydelse är censur, en av offentlig myndighet utövad förhandsgranskning..."
    Pippi är inte förhandsgranskad"

Dina  argument som är "av principiella skäl" är sluttande plan-argument. De har iallafall varit det hittills.  
  • Primér
    Har gjort det skrev 2014-10-06 22:53:01 följande:
    vi är alla olika, jag behöver inte höra Pippi eller någon annan säga n*ger "av principiella skäl"
    Kan faktiskt säga att mitt liv kommer nästan på millimetern se lika dant utan att ordet är med i filmen. Den nanosekunden som man har klipp bort däremot kan kränka annan så därför kan jag leva utan den. Dessutom anser jag det inte vara censur att göra detta. Vet, som det är nämt tidigare i tråden, massor av filmer som man både har lagt till och tagit bort sekvenser ur, varför? FÖR ATT DET ÄR DEM SOM ÄGER RÄTTIGHETERNAS LAGLIGA RÄTTIGHET ATT GÖRA SOM DE BEHAGAR MED SITT EGET MATERIAL. vilket nu saltkråkan ab (som äger rättigheterna till pippi) har gjort tillsammans med svt. 
  • Har gjort det
    Primér skrev 2014-10-06 23:13:23 följande:
    vi är alla olika, jag behöver inte höra Pippi eller någon annan säga n*ger "av principiella skäl"
    Kan faktiskt säga att mitt liv kommer nästan på millimetern se lika dant utan att ordet är med i filmen. Den nanosekunden som man har klipp bort däremot kan kränka annan så därför kan jag leva utan den. Dessutom anser jag det inte vara censur att göra detta. Vet, som det är nämt tidigare i tråden, massor av filmer som man både har lagt till och tagit bort sekvenser ur, varför? FÖR ATT DET ÄR DEM SOM ÄGER RÄTTIGHETERNAS LAGLIGA RÄTTIGHET ATT GÖRA SOM DE BEHAGAR MED SITT EGET MATERIAL. vilket nu saltkråkan ab (som äger rättigheterna till pippi) har gjort tillsammans med svt. 
    Ojdå, jobbigt att bli motsagd? Jag jobbar aktivt mot rasism så att kalla mig för rasist gör dig bara dum. Yra om att du tror att  "min rättighet att få behålla ordet neger" skulle vara nåt jag tycker är så dumt så jag orkar inte diskutera med dig mer. Jag har sagt vad jag tycker men du, nästa gång, ge fan i att dra rasistkortet. Det slår bara tillbaka mot dig själv.

Ha det bra och sov gott.
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".