• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Anonym (--)
    goodasgold skrev 2014-10-11 11:28:27 följande:
    Du behöver inte upprepa detta, alla har redan förstått.
    Problemet är när man väl har börjat censurera var finns gränsen?
    SVT:s tendens är oroväckande, all kultur som inte passar in i mallen ska bort.
    Kulturen som alltid har varit ett fritt andningshål för oliktänkande ska strypas.
    I värsta skräckscenariot blir det som i Sovjet eller Hitler-Tyskland där gamla grekiska ideal var rättesnöret för vad god konst är. Hitler fick orgasm när han såg grekiska statyer om muskulösa atleter.
    förlåt men det blir smått komiskt att du hänvisar till Hitler i din kamp att få behålla ordet 'neger' i en barnfilm

• Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 11:28:27 följande:
    Du behöver inte upprepa detta, alla har redan förstått.
    Problemet är när man väl har börjat censurera var finns gränsen?
    SVT:s tendens är oroväckande, all kultur som inte passar in i mallen ska bort.
    Kulturen som alltid har varit ett fritt andningshål för oliktänkande ska strypas.
    I värsta skräckscenariot blir det som i Sovjet eller Hitler-Tyskland där gamla grekiska ideal var rättesnöret för vad god konst är. Hitler fick orgasm när han såg grekiska statyer om muskulösa atleter.
    Tydligen har inte alla gjort det, eftersom att folk skriver att Sverige censurerar Astrid Lindgrens böcker. 

Sverige har inte censurerat. Gå tillbaka någon sida, där har jag skrivit utförliga förklaringar om detta. 

SVT väljer själva vad de publicerar. De behöver inte publicera rasistiskt material bara för att SD:are anser sig ha en rättighet att kalla mörkhyade för neger. Det är inte så yttrandefrihetsgrundlagen är utformad. 
  • goodasgold
    Anonym (--) skrev 2014-10-11 11:38:35 följande:
    förlåt men det blir smått komiskt att du hänvisar till Hitler i din kamp att få behålla ordet 'neger' i en barnfilm
    Ser inget komiskt i detta. Du borde vara oroad, det som för stunden är ok är inte alltid ok i långa loppet.
    Saken är helt enkelt att jag är mot att vi mörkar delar av vårt kulturarv i någon populistisk anda.
    När Astrid Lindgren skrev "negerkung" så var hon säkert inte rasistisk utan spelade mer på barnens fantasi om ett land långt borta där negrer regerade.

Vore kul om någon "neger" på FL kunde kommentera om hen upplever detta som rasistiskt. Jag har fått det intrycket från olika håll att ingen bryr sej och tar detta med en axelryckning.
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 12:03:47 följande:
    Ser inget komiskt i detta. Du borde vara oroad, det som för stunden är ok är inte alltid ok i långa loppet.
    Saken är helt enkelt att jag är mot att vi mörkar delar av vårt kulturarv i någon populistisk anda.
    När Astrid Lindgren skrev "negerkung" så var hon säkert inte rasistisk utan spelade mer på barnens fantasi om ett land långt borta där negrer regerade.

Vore kul om någon "neger" på FL kunde kommentera om hen upplever detta som rasistiskt. Jag har fått det intrycket från olika håll att ingen bryr sej och tar detta med en axelryckning.
    Fast ingen har ändrat i Astrids böcker. SVT har redigerat en film som de äger rättigheterna till. Sedan när är det censur att man själv väljer att ändra i något som man äger? Får inte författare ge ut nya utgåvor av böcker? Vet du hur dåliga GY11:s matematikböcker skulle vara om man inte fick ge ut redigerade versioner?
  • Anonym (--)
    goodasgold skrev 2014-10-11 12:03:47 följande:

ja nog är det oroande alltid när man använder sig av Hitler som exempel till varför vi måste låta folk få använda ordet neger i en barnfilm..

i slutänden så har din åsikt faktiskt inte någon betydelse för det är inte du som äger rättigheterna till detta verk, svårare än så är det inte

men visst har du rätt till din åsikt, men du måste förstå att alla delar inte din indignation över att inte få se ordet neger i en Pippi-film,

jag har fått intrycket att det mest är rasister och fördomsfulla människor som reagerat på att man tar bort ordet ur pippifilmen, samma människor som kvider i förtvivlan att man inte få säga negerboll längre - är du en av dom eller sträcker sig din indignation bara till filmer
  • goodasgold
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-11 12:09:59 följande:
    Fast ingen har ändrat i Astrids böcker. SVT har redigerat en film som de äger rättigheterna till. Sedan när är det censur att man själv väljer att ändra i något som man äger? Får inte författare ge ut nya utgåvor av böcker? Vet du hur dåliga GY11:s matematikböcker skulle vara om man inte fick ge ut redigerade versioner?
    Du upprepar dej och verkar inte fatta innebörden av censur.
    Spelar nada roll om SVT har visningsrättigheter censur är det dock.
    Sen missar du grovt målet när du jämför med matteböcker. Astrid Lindgren är inte längre i livet och kan inte framföra sin åsikt. Sen är Lindgrens böcker litterära med viss fantasi av författaren till skillnad från matteböcker.

Varför i helskotta kan vi inte låta vårt kulturarv vara som det är?

• goodasgold
    Anonym (--) skrev 2014-10-11 12:18:12 följande:
    ja nog är det oroande alltid när man använder sig av Hitler som exempel till varför vi måste låta folk få använda ordet neger i en barnfilm..

i slutänden så har din åsikt faktiskt inte någon betydelse för det är inte du som äger rättigheterna till detta verk, svårare än så är det inte

men visst har du rätt till din åsikt, men du måste förstå att alla delar inte din indignation över att inte få se ordet neger i en Pippi-film,

jag har fått intrycket att det mest är rasister och fördomsfulla människor som reagerat på att man tar bort ordet ur pippifilmen, samma människor som kvider i förtvivlan att man inte få säga negerboll längre - är du en av dom eller sträcker sig din indignation bara till filmer
    Du har nu i ett par inlägg skrivit att min åsikt betyder ingenting. Du har en otrevlig översittarattityd.
    I egenskap av tv-licensbetalare har jag väl nåt att säga till om?
    Men detta är en skitsak, är mest oroad om censurtenderser som drabbar kulturen.

• Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 12:26:13 följande:
    Du upprepar dej och verkar inte fatta innebörden av censur.
    Spelar nada roll om SVT har visningsrättigheter censur är det dock.
    Sen missar du grovt målet när du jämför med matteböcker. Astrid Lindgren är inte längre i livet och kan inte framföra sin åsikt. Sen är Lindgrens böcker litterära med viss fantasi av författaren till skillnad från matteböcker.

Varför i helskotta kan vi inte låta vårt kulturarv vara som det är?
    Jag har redan skrivit vad censur är (kopierat definitionen):
    "censuren inskränkning i yttrandefriheten genom att somligt ej får publiceras

en organisation som ägnar sig åt att granska vad som önskas publiceras och avgöra vad som får gå till publikation"

Detta stämmer inte med det som har gjort (att en enskild aktör redigerat material som aktören äger rättigheterna till).

Som sagt, ingen har rört böckerna. Kulturarvet är kvar. SVT är inget kulturarv... 
  • Anonym (Matematik)
     Astrid Lindgren är inte längre i livet och kan inte framföra sin åsikt. 
    Fast detta sade hon när hon var i livet: 
    "Det var hårt och bittert att höra för den som avskyr all nationalism så innerligt som jag gör. Jag trodde du visste det. Jag trodde du visste, att jag ogillar allt indelande av människor efter nationer och raser, all sortens diskriminering mellan vita och svarta, mellan arier och judar, mellan turkar och svenskar, mellan män och kvinnor"
  • Trubbel
    Astrid Lindgren är inte längre i livet och kan inte framföra sin åsikt.
    Vad har det med saken att göra, egentligen? Alla böcker görs om rejält när de översätts till film - med eller utan författarens samtycke.
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".