goodasgold skrev 2014-10-11 12:03:47 följande:
Ser inget komiskt i detta. Du borde vara oroad, det som för stunden är ok är inte alltid ok i långa loppet.
Saken är helt enkelt att jag är mot att vi mörkar delar av vårt kulturarv i någon populistisk anda.
När Astrid Lindgren skrev "negerkung" så var hon säkert inte rasistisk utan spelade mer på barnens fantasi om ett land långt borta där negrer regerade.
Vore kul om någon "neger" på FL kunde kommentera om hen upplever detta som rasistiskt. Jag har fått det intrycket från olika håll att ingen bryr sej och tar detta med en axelryckning.
ja nog är det oroande alltid när man använder sig av Hitler som exempel till varför vi måste låta folk få använda ordet neger i en barnfilm..
i slutänden så har din åsikt faktiskt inte någon betydelse för det är inte du som äger rättigheterna till detta verk, svårare än så är det inte
men visst har du rätt till din åsikt, men du måste förstå att alla delar inte din indignation över att inte få se ordet neger i en Pippi-film,
jag har fått intrycket att det mest är rasister och fördomsfulla människor som reagerat på att man tar bort ordet ur pippifilmen, samma människor som kvider i förtvivlan att man inte få säga negerboll längre - är du en av dom eller sträcker sig din indignation bara till filmer