• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (dd) skrev 2014-10-07 10:22:41 följande:
    Om staten mörkar något från befolkningen, skulle det vara censur, tycker du? Skrattande
    Det hade varit censur (per definition). Fast nu är det SVT vi diskuterar, inte staten...
  • Anonym (dd)
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-07 19:33:03 följande:
    Vem har tutat i dig att staten konspirerar genom att censurera oberoende media?

Cirkelbevis... "Staten styr för att staten kan styra, och eftersom att staten styr så kan staten styra, därför styr staten...". 

Ingen alls, jag vet detta redan. 

Absolut inte, om du hade läst tidigare inlägg så hade du vetat svaret. Du gillar Jeopardy tydligen. 

Anonym (Matematik) skrev 2014-10-07 19:35:35 följande:
    Det hade varit censur (per definition). Fast nu är det SVT vi diskuterar, inte staten...

Sen har du aldrig hört talas om att statliga pengar går till en organisation som "oberoende" sköter SVT haha. Nja, nä nonsens, men du har rätt, det är censur :D

• Anonym (--)

Det är ju ine  ovanligt däremot att nazister och rasister är psitivia till censur, bokbål är tydligen inte ett lika stort problem för dessa människor som att man tar bort ordet neger i en barnfilm..

• SatanLendMeADollar

Dom censurerar inte, dom klipper i den version SVT ska visa.

• Anonym (AB)

Någon menade att filmen var att betrakta som ett konstverk och att det därför var fel att klippa i den. En politiker försvarade då klippningen med följande argument:

"Ja men jag tycker att konsten ska ha ett syfte. Inte att den bör provocera och få människor att må dåligt."

Rätt eller fel?

• Anonym (krass)
    Anonym (AB) skrev 2014-10-08 00:26:02 följande:

Någon menade att filmen var att betrakta som ett konstverk och att det därför var fel att klippa i den. En politiker försvarade då klippningen med följande argument:

"Ja men jag tycker att konsten ska ha ett syfte. Inte att den bör provocera och få människor att må dåligt."

Rätt eller fel?

Förstår inte att det är provocerande att en svensk kunde bli kung i ett annat land. Vi har ju en franskättad kung här nu. Och att olika hudfärger förekommer är väl det som kallas mångfald. Men vissa kan aldrig bli nöjda. Och rasistkortet kan man ju alltid vifta med.
  • Centurione
    Anonym (AB) skrev 2014-10-08 00:26:02 följande:

Rätt eller fel?

I så fall får vi förstöra väldigt mycket av den moderna konsten. För många blir provocerade och mår dåligt av den. Bränn ner hela Moderna museet, vet jag!

(Men det skulle ingen göra. Det är bara om någon av våra PK-grupper - svarta, muslimer, homosexuella, transpersoner etc. - kan tänkas må dåligt, som det är behjärtansvärt att destruera kulturuttryck.)
  • Centurione
    Anonym (krass) skrev 2014-10-08 06:44:56 följande:
    Förstår inte att det är provocerande att en svensk kunde bli kung i ett annat land. Vi har ju en franskättad kung här nu. Och att olika hudfärger förekommer är väl det som kallas mångfald. Men vissa kan aldrig bli nöjda. Och rasistkortet kan man ju alltid vifta med.
    Det var ju en rolig grej det där, att han hade lidit skeppsbrott och tagit sig iland på en ö i Söderhavet - och blivit så populär att urinvånarna utsåg honom till kung! Jag förstår inte heller det provocerande. Drottning Nuur (vit och blond) blev Drottning av Jordanien. Är DET också kränkande - borde Kung Hussein ha tagit en kvinna av sitt eget folk i stället..? FÖRSTÖR alla officiella bilder på paret! Vojne, vojne...
  • Anonym (sansad)
    Centurione skrev 2014-10-08 07:10:09 följande:
    Det var ju en rolig grej det där, att han hade lidit skeppsbrott och tagit sig iland på en ö i Söderhavet - och blivit så populär att urinvånarna utsåg honom till kung! Jag förstår inte heller det provocerande. Drottning Nuur (vit och blond) blev Drottning av Jordanien. Är DET också kränkande - borde Kung Hussein ha tagit en kvinna av sitt eget folk i stället..? FÖRSTÖR alla officiella bilder på paret! Vojne, vojne...
    Hur benämner du henne? 
    Drottning av Jordanien, arabdrottning eller kanske sandnegerdrottning?
  • Centurione
    Anonym (sansad) skrev 2014-10-08 19:26:04 följande:
    Hur benämner du henne? 
    Drottning av Jordanien, arabdrottning eller kanske sandnegerdrottning?
    Va? Varför skulle JAG - som inte är varken jordanier, arab eller muslim - ha några synpunkter..? Drottning Nuur är Drottning Nuur för mig.

Jag försökte skämta till det genom att göra en analogi: om de svarta nu ska vara så missnöjda med att Pippis pappa (en påhittad figur i en gammal barnbok dessutom!) blev kung över ett odefinierat, påhittat svart folk. Ja, då borde ju hela arabvärlden ha RASAT över den blonda och blåögda Eliza, med bland annat svensk blod i ådrorna, som fick bli drottning i ett arabland. PÅ RIKTIGT också! Men det verkar inte ha hänt..?

Det är - som alltid! - svenska PK-tanter som letar begravda hundar där inga finns...
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".