• Anonym (syfte)

Sänkt abortgräns

Efter att ha följt en del trådar om abort, här på FL- så undrar jag nu hur ni som anser att gränsen för fri abort ska sänkas från dagens vecka 18 tex. till vecka 12 tänker.

Vad menar ni att detta ska leda till i praktiken?

Ett foster överlever inte mer vecka 18 än vecka 12, så det argumentet håller inte.

• Svar på tråden Sänkt abortgräns
  • yodi
    Anonym (kju) skrev 2014-10-07 13:55:18 följande:
    Ska man verkligen rädda till varje pris? 
    inte bara har modern medicin gjort framsteg i att kunna rädda dom allt tidigare men även prognoserna för ett liv utan men har ökat.

och dom räddar inte till varje pris bara för sakens skull, utan tar även stor hänsyn till hur framtiden kommer att se ut för barnet.
  • yodi
    Chrysabelle skrev 2014-10-09 10:37:50 följande:
    Det går till en viss gräns, det går inte att rädda barn hur tidigt som helst. Om lungorna inte funkar, så går det inte.
    men även där går läkarvården framåt, bebisen i länken är född innan v 22.  och har nu blivit sju månader.

jag tycker att det är bra att rätten till abort finns men samtidigt så närmar vi oss snart den punkten då läkare kan rädda bebisen om den är förtidigt född medans en annan kvinna som gått lika långt i graviditeten kan beviljas att avbryta den.

är det att kvinnans liv står på spel eller att bebisen har någon form av skada/sjukdom så säger jag inget om det, men man kan även få det beviljat av andra skäl och dom tycker jag man ska sänka gränsen för.
  • IsaStardust

Forskningen går framåt och man kan rädda barn mycket tidigare, det är obehagligt att de olika gränserna när man senast kan göra abort och när man tidigast kan rädda barn är så nära. Tror också att risken för psykiska men är stor för kvinnor som gör sena aborter. Med den syn på abort som sprids tror nog många felaktigt att det är lättare än vad det är. (det är bara en cellklump, det är som att ta bort en tumör, abort är något alla kan göra etc)

Sen tycker jag att man får ha lite empati för de som ska utföra den sena aborten. Läkare och barnmorskor som tvingas utstå ren vidrighet, som att se hur det aborterade fostret ligger och flämtar efter luft och kämpar för att leva.

Främst tycker jag att det är synen på abort som behöver förändras. Nu används abort till och med som ett vapen för kvinnoförtryck, och det är inte vad abort ska vara till för. En sänkning av abortgränsen är ett bra steg på vägen och skulle kanske göra det mindre tabu att diskutera abort och synen på abort på ett kritiskt sätt.

• Morsan 027
    yodi skrev 2014-10-09 11:35:58 följande:
    men även där går läkarvården framåt, bebisen i länken är född innan v 22.  och har nu blivit sju månader.

jag tycker att det är bra att rätten till abort finns men samtidigt så närmar vi oss snart den punkten då läkare kan rädda bebisen om den är förtidigt född medans en annan kvinna som gått lika långt i graviditeten kan beviljas att avbryta den.

är det att kvinnans liv står på spel eller att bebisen har någon form av skada/sjukdom så säger jag inget om det, men man kan även få det beviljat av andra skäl och dom tycker jag man ska sänka gränsen för.
    Ja, det går framåt, och skulle det fungera att rädda, så tidigt som vecka 18, så skulle gränsen sänkas. Men det är , med all sannolikhet, åratal till dess, så det finns anledning att sänka redan idag.
    Framstegen går med en dag i taget, men man har inte kommit tillrätta med den outvecklade lungvävnaden hos foster just runt, och strax under, 20-veckorsstrecket.
  • Morsan 027
    IsaStardust skrev 2014-10-09 11:54:36 följande:

Forskningen går framåt och man kan rädda barn mycket tidigare, det är obehagligt att de olika gränserna när man senast kan göra abort och när man tidigast kan rädda barn är så nära. Tror också att risken för psykiska men är stor för kvinnor som gör sena aborter. Med den syn på abort som sprids tror nog många felaktigt att det är lättare än vad det är. (det är bara en cellklump, det är som att ta bort en tumör, abort är något alla kan göra etc)

Sen tycker jag att man får ha lite empati för de som ska utföra den sena aborten. Läkare och barnmorskor som tvingas utstå ren vidrighet, som att se hur det aborterade fostret ligger och flämtar efter luft och kämpar för att leva.

Främst tycker jag att det är synen på abort som behöver förändras. Nu används abort till och med som ett vapen för kvinnoförtryck, och det är inte vad abort ska vara till för. En sänkning av abortgränsen är ett bra steg på vägen och skulle kanske göra det mindre tabu att diskutera abort och synen på abort på ett kritiskt sätt.

När det gäller den FRIA abortgränsen, så är de inte nära idag.

Son barnmorska kan jag bara säga att de sena aborterna i och för sig inte är det mest uppskattade i mitt yrkesområde, men, i de fall, som de görs omges de av så speciella omständigheter att man kan ha fördragenhet med det.
    Ett foster aborterat i vecka 18 kämpar inte efter luft. Det du talar om är reflexer.

För övrigt bekräftar du bara det som en del andra tagit upp i tråden. Är man emot abort, så är givetvis sänkt abortgräns ett steg i rätt riktning.
  • sextiotalist
    Morsan 027 skrev 2014-10-09 14:57:18 följande:
    När det gäller den FRIA abortgränsen, så är de inte nära idag.

Son barnmorska kan jag bara säga att de sena aborterna i och för sig inte är det mest uppskattade i mitt yrkesområde, men, i de fall, som de görs omges de av så speciella omständigheter att man kan ha fördragenhet med det.
    Ett foster aborterat i vecka 18 kämpar inte efter luft. Det du talar om är reflexer.

För övrigt bekräftar du bara det som en del andra tagit upp i tråden. Är man emot abort, så är givetvis sänkt abortgräns ett steg i rätt riktning.
    Är det inte vanligt att de sena aborterna ofta beror på att barnet eller mamman är svårt sjukt?
  • Anonym (fakta)
    sextiotalist skrev 2014-10-09 15:22:08 följande:
    Är det inte vanligt att de sena aborterna ofta beror på att barnet eller mamman är svårt sjukt?
    Vanligast är det med fosterskada och kromosomavvikelse och efter det så är det sociala problem.

Att ändra abortgränsen skulle inte göra något bättre. Idag är de 79 % av alla aborter som görs före utgången av 9:e graviditetsveckan.

• Morsan 027
    sextiotalist skrev 2014-10-09 15:22:08 följande:
    Jo, precis. Faktum är att varken jag eller någon mina kollegor, både här och i Tyskland, aldrig träffat på några andra skäl vid de riktigt sena aborterna, dvs. efter vecka 18. Det har vid något tillfälle handlar om en svårt psykiskt sjukt mor.
Svar på tråden Sänkt abortgräns