• Anonym (syfte)

Sänkt abortgräns

Efter att ha följt en del trådar om abort, här på FL- så undrar jag nu hur ni som anser att gränsen för fri abort ska sänkas från dagens vecka 18 tex. till vecka 12 tänker.

Vad menar ni att detta ska leda till i praktiken?

Ett foster överlever inte mer vecka 18 än vecka 12, så det argumentet håller inte.

• Svar på tråden Sänkt abortgräns
  • Anonym (fakta)
    Workman skrev 2014-10-07 11:02:41 följande:

Det är en bra början att sänka tillåten vecka. Har fått uppfattningen att abort används som preventivmedel och det anser jag är helt fel.

Inte bara en gång man har hört/läst kommentarer som "Jag gör abort så är problemet löst" eller "Gör hon inte abort så lämnar jag henne". I båda fallen så kanske dom skulle ha tänkt sig för innan dom rullade runt i sänghalmen..

Så fler inskränkningar är välkommen när vi inte klarar av att använda möjligheten på ett acceptabelt sätt själva.

Du skulle kanske skaffa dig fakta och sluta tro saker utan att veta. Det är inte någon större skillnad på antalet aborter idag och antalet aborter förr. Att det skulle vara så lätt för en tjej att göra abort, att hon hellre gör det, än använder preventivmedel, tror jag du får fundera en gång till över.

• Anonym (syfte)
    Workman skrev 2014-10-07 11:02:41 följande:

Det är en bra början att sänka tillåten vecka. Har fått uppfattningen att abort används som preventivmedel och det anser jag är helt fel.

Inte bara en gång man har hört/läst kommentarer som "Jag gör abort så är problemet löst" eller "Gör hon inte abort så lämnar jag henne". I båda fallen så kanske dom skulle ha tänkt sig för innan dom rullade runt i sänghalmen..

Så fler inskränkningar är välkommen när vi inte klarar av att använda möjligheten på ett acceptabelt sätt själva.

Är man av uppfattningen att abort är ett lämpligt preventivmedel, lär inte en sänkt gräns för abort påverka den uppfattningen.
  • yodi
    Anonym (syfte) skrev 2014-10-06 15:57:42 följande:

Efter att ha följt en del trådar om abort, här på FL- så undrar jag nu hur ni som anser att gränsen för fri abort ska sänkas från dagens vecka 18 tex. till vecka 12 tänker.

Vad menar ni att detta ska leda till i praktiken?

Ett foster överlever inte mer vecka 18 än vecka 12, så det argumentet håller inte.

en anledning till att många vill sänka gränsen för abort är att gränsen från vilken v barnet klarar sig om det är förtidigt fött har sänkts. och tiden mellan sita v för abort och när barnet kan räddas börjar i mångas tycke bli väldigt kort.
  • Anonym (lotta)

Jag hör själv till dem som tycker abort är en rimlig utväg och inget man behöver göra så stor grej av, men då syftar ju jag på tidiga aborter. Det är inget som förändras av att tidsgränsen förändras.

• Anonym (syfte)
    yodi skrev 2014-10-07 11:19:18 följande:
    en anledning till att många vill sänka gränsen för abort är att gränsen från vilken v barnet klarar sig om det är förtidigt fött har sänkts. och tiden mellan sita v för abort och när barnet kan räddas börjar i mångas tycke bli väldigt kort.
    JA, men är man insatt inser man att det inte riktigt ligger till på det viset.
    Jag minns inte riktigt exakt när det yngsta barnet räddas, strax under vecka 23, har jag för mig.
    Mellan vecka 18 och vecka 22 är det ur medicinsk synpunkt långt, bla. pga. outvecklad lungvävnad. 
    Tro mig, jag hade också tyckt att en sänkning av den fria gränsen vore rimlig, om man kunde rädda i vecka 17-18.
  • yodi
    Anonym (syfte) skrev 2014-10-07 11:24:13 följande:
    JA, men är man insatt inser man att det inte riktigt ligger till på det viset.
    Jag minns inte riktigt exakt när det yngsta barnet räddas, strax under vecka 23, har jag för mig.
    Mellan vecka 18 och vecka 22 är det ur medicinsk synpunkt långt, bla. pga. outvecklad lungvävnad. 
    Tro mig, jag hade också tyckt att en sänkning av den fria gränsen vore rimlig, om man kunde rädda i vecka 17-18.
    ja men med särskilt tillstånd så kan man få göra abort fram till v 20 och mellan v 20 och 22 är det inte lång

särskilt med tanke på att neonatalvården går framåt hela tiden, dom kan rädda mindre och mindre barn och gör enorma framsteg.

med tanke på att jag har en son som föddes prematurt så är jag tämligen väl insatt
  • yodi
    yodi skrev 2014-10-07 11:45:26 följande:
    ja men med särskilt tillstånd så kan man få göra abort fram till v 20 och mellan v 20 och 22 är det inte lång

särskilt med tanke på att neonatalvården går framåt hela tiden, dom kan rädda mindre och mindre barn och gör enorma framsteg.

med tanke på att jag har en son som föddes prematurt så är jag tämligen väl insatt
    vet att det var flera av sköterskorna på neo som faktiskt tyckte att det var lite obehagligt att man kan göra abort v 20 samtidigt som dom försöker rädda från v 22
  • Anonym (syfte)
    yodi skrev 2014-10-07 11:48:01 följande:
    vet att det var flera av sköterskorna på neo som faktiskt tyckte att det var lite obehagligt att man kan göra abort v 20 samtidigt som dom försöker rädda från v 22
    yodi skrev 2014-10-07 11:45:26 följande:

Nu åsyftade jag ju inte med särskilt tillstånd. De aborter som görs så sent görs av synnerligen goda skäl.

Det har ju inte med en sänkt gräns för fri abort att göra.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Varför) skrev 2014-10-07 11:09:30 följande:
    Men det där ynka fåtalet fler barn som då föds? Säg att hälften av kvinnorna som föder dem, och som kanske då upptäckt graviditeten väldigt sent, accepterar läget och gör det bästa av situationen. Men ett litet fåtal blir kanske väldigt oönskade. En släktings vän upptäckte sin graviditet i v 20, och kunde således inte göra abort. Vilket nog faktiskt hade varit det bästa. Hon hade både missbrukat alkohol och droger fram tills hon upptäckte graviditeten, och dessa problem fanns ju kvar även efter att barnet var fött. Ja, hon gjorde ett ärligt försök att klara det. Men föll tillbaka i missbruket, och den perioden när hon lyckades smyga med sitt återfall måste varit hemsk för barnet, när hon hade lagt alla sina pengar på droger, inte hade någon mat till barnet och till slut fick ringa någon som kom med mat...

Jag tänker mig att dessa scenarion ökar, om man inskränker gränsen för fri abort. Så vad är det positiva, vad är den stora fördelen med att alla aborter görs före vecka 12 istället för 18?

De tjejer, som av ett eller annat skäl inte upptäckt sin graviditet och som har så starka orsaker att inte vilja ha barn att de är beredda att "döda fostret och föda ut det", vad är poängen med att tvinga dem att föda barnen istället? Vill man utdela straff för att de haft sex, för att de inte upptäckt sin graviditet tillräckligt tidigt eller vad är det frågan om?
    Du som citerade mig, såg du att jag skrev att jag inte anser att gränsen skulle ändras?

Bara för att man skulle ändra gränsen för fri abort skulle det inte behöva innebära att man ändrar på reglerna för när det är lämpligt att tillåta abort av särskilda skäl. Den nuvarande gränsen på v 18 är ju inte så att det är stopp för abort från v18, bara att man måste ansöka om tillstånd. Jag blir lite förvånad över att din bekanta du skrev om som missbrukat droger inte fick tillstånd i v 20.
  • Anonym (Sanna)
    yodi skrev 2014-10-07 11:48:01 följande:
    Ja, det finns mycket i sjukvården som är obehagligt. Ska vi ta bort det också?
Svar på tråden Sänkt abortgräns