• Anonym (syfte)

Sänkt abortgräns

Efter att ha följt en del trådar om abort, här på FL- så undrar jag nu hur ni som anser att gränsen för fri abort ska sänkas från dagens vecka 18 tex. till vecka 12 tänker.

Vad menar ni att detta ska leda till i praktiken?

Ett foster överlever inte mer vecka 18 än vecka 12, så det argumentet håller inte.

• Svar på tråden Sänkt abortgräns
  • Anonym (kju)
    yodi skrev 2014-10-07 11:45:26 följande:
    ja men med särskilt tillstånd så kan man få göra abort fram till v 20 och mellan v 20 och 22 är det inte lång smile5.gif

särskilt med tanke på att neonatalvården går framåt hela tiden, dom kan rädda mindre och mindre barn och gör enorma framsteg.

med tanke på att jag har en son som föddes prematurt så är jag tämligen väl insatt smile5.gif
    Ska man verkligen rädda till varje pris? 
  • leddiggt

Tycker att abortgränsen ska sänkas, det är hemskt att göra abort senare. Har själv gjort sen abort även om jag visste att jag var gravid och inte skulle behålla barnet men det blev bara så eftersom möjligheten fanns att "vänta" lite till. Och det är stor skillnad på att göra abort de först veckorna jämfört med efter vecka 12.

• MxMeNow

Jag har inga problem med att andra gör abort i v.18, att det sker efter v.20 anser jag däremot borde förbjudas.

• Anonym (Anna)
    leddiggt skrev 2014-10-07 13:58:55 följande:

Tycker att abortgränsen ska sänkas, det är hemskt att göra abort senare. Har själv gjort sen abort även om jag visste att jag var gravid och inte skulle behålla barnet men det blev bara så eftersom möjligheten fanns att "vänta" lite till. Och det är stor skillnad på att göra abort de först veckorna jämfört med efter vecka 12.

Så du var tveksam och därför får ingen annan tveka lika länge som du? Fick du inte information om de olika typerna av abort som beror på vilken vecka du är i?

Fast en sak håller jag med om, har man bestämt sig så ska aborten görs så fort som möjligt för ju tidigare desto mindre risk för kvinnan om jag förstått rätt.
  • Anonym (Anna)
    MxMeNow skrev 2014-10-07 14:00:57 följande:

Jag har inga problem med att andra gör abort i v.18, att det sker efter v.20 anser jag däremot borde förbjudas.

Efter v 20 om det finns skäl tycker jag absolut ska vara kvar. Skäl är då att barnet inte är livsdugligt eller svårt sjukt. Sedan kan man diskutera nivån för 'svårt sjukt'.
  • MxMeNow
    Anonym (Anna) skrev 2014-10-07 14:33:54 följande:

Efter v 20 om det finns skäl tycker jag absolut ska vara kvar. Skäl är då att barnet inte är livsdugligt eller svårt sjukt. Sedan kan man diskutera nivån för 'svårt sjukt'.

Där tycker vi olika, vilket är helt ok. Jag baserar min åsikt helt på känslor efter att mitt barn överlevt att födas i v.23. V.20 känns för nära inpå, men jag har inga vetenskapliga argument.
  • leddiggtt

Jag var inte tveksam till min abort utan jag drog ut på att göra den eftersom det fanns tid till det. Och information fick jag när jag väl skulle göra den, så det fick jag, men i efterhand känns det som att jag lika gärna kunde gått tiden ut och ev adopterat bort barnet (troligtvis inte). Tycker att det kan vara en offentlig(?) abortgräns på 12 veckor men att man kan få göra abort även efter utan större krav, så att det sätter lite fart på oss som är lite sega.

• fluu

Agree ts!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (lotta)

leddiggtt: vad menar du med att du drog ut på din abort för att det fanns tid?

• Anonym (syfte)
    leddiggtt skrev 2014-10-07 17:59:40 följande:

Jag var inte tveksam till min abort utan jag drog ut på att göra den eftersom det fanns tid till det. Och information fick jag när jag väl skulle göra den, så det fick jag, men i efterhand känns det som att jag lika gärna kunde gått tiden ut och ev adopterat bort barnet (troligtvis inte). Tycker att det kan vara en offentlig(?) abortgräns på 12 veckor men att man kan få göra abort även efter utan större krav, så att det sätter lite fart på oss som är lite sega.

Med all respekt, jag är av den övertygelsen att de som resonerar som du är mycket, mycket få, (inte minst de låga procenten som gör abort efter vecka 12 understödjer den teorin.)Jag tror att de flesta som väljer abort, vill ha det undanstökat så fort som möjligt.

Och jag inte se det som ett argument överhuvudtaget för att sänka gränsen och införa mer byråkrati.
Svar på tråden Sänkt abortgräns