• Anonym (syfte)

Sänkt abortgräns

Efter att ha följt en del trådar om abort, här på FL- så undrar jag nu hur ni som anser att gränsen för fri abort ska sänkas från dagens vecka 18 tex. till vecka 12 tänker.

Vad menar ni att detta ska leda till i praktiken?

Ett foster överlever inte mer vecka 18 än vecka 12, så det argumentet håller inte.

• Svar på tråden Sänkt abortgräns
  • ledigg

Så egentligen skulle man kunna ha en abortgräns vid 12 veckor eftersom de flesta aborterna sker innan v 12. 

• Stårschan
    IsaStardust skrev 2014-10-09 11:54:36 följande:

Främst tycker jag att det är synen på abort som behöver förändras. Nu används abort till och med som ett vapen för kvinnoförtryck, och det är inte vad abort ska vara till för. En sänkning av abortgränsen är ett bra steg på vägen och skulle kanske göra det mindre tabu att diskutera abort och synen på abort på ett kritiskt sätt.

Nu blev jag nyfiken. På vilket sätt används abort som ett vapen för kvinnorförtryck, och av vem?
  • Anonym (fakta)
    Morsan 027 skrev 2014-10-09 16:03:08 följande:
    Jo, precis. Faktum är att varken jag eller någon mina kollegor, både här och i Tyskland, aldrig träffat på några andra skäl vid de riktigt sena aborterna, dvs. efter vecka 18. Det har vid något tillfälle handlar om en svårt psykiskt sjukt mor.
    Det kan vara en idé att läsa på om hur det verkligen ser ut... 2011 var det endast 4 (!) ansökningar om abort efter v 18 som berodde på psykisk sjukdom och 7 (!) som berodde på kroppslig sjukdom. Däremot var det 268 ansökningar som berodde på fosterskada/kromosomavvikelse. Det är sanningen.
  • IsaStardust
    Stårschan skrev 2014-10-09 16:10:25 följande:

Nu blev jag nyfiken. På vilket sätt används abort som ett vapen för kvinnorförtryck, och av vem?

Kvinnor blir hotade och tvingade till aborter, spottade på, hånade och förlöjligade när de väljer att inte göra abort. De blir kallade egoistiska, ansvarslösa och elaka, och får höra att barnet kommer att få ett dåligt liv. Det här kommer också från "feminist"håll. Ordet cellklump slängs omkring utan empati för att alla faktiskt inte ser sitt barn som en cellklump. Barnmorskor som inte vill utföra aborter blir nekade jobb, fast de mycket väl skulle kunna utföra alla övriga arbetsuppgifter. Etc etc

Det är inte mer ok att förtrycka kvinnor som väljer att inte göra abort, än att förtrycka de som väljer att göra det. Att sänka abortgränsen ett par veckor är inte förtryck.
  • Anonym (fakta)
    IsaStardust skrev 2014-10-09 16:39:55 följande:
    Kvinnor blir hotade och tvingade till aborter, spottade på, hånade och förlöjligade när de väljer att inte göra abort. De blir kallade egoistiska, ansvarslösa och elaka, och får höra att barnet kommer att få ett dåligt liv. Det här kommer också från "feminist"håll. Ordet cellklump slängs omkring utan empati för att alla faktiskt inte ser sitt barn som en cellklump. Barnmorskor som inte vill utföra aborter blir nekade jobb, fast de mycket väl skulle kunna utföra alla övriga arbetsuppgifter. Etc etc

Det är inte mer ok att förtrycka kvinnor som väljer att inte göra abort, än att förtrycka de som väljer att göra det. Att sänka abortgränsen ett par veckor är inte förtryck.
    Vad tjänar man på att sänka gränsen ett par veckor?
  • Morsan 027
    Anonym (fakta) skrev 2014-10-09 16:14:12 följande:
    Det kan vara en idé att läsa på om hur det verkligen ser ut... 2011 var det endast 4 (!) ansökningar om abort efter v 18 som berodde på psykisk sjukdom och 7 (!) som berodde på kroppslig sjukdom. Däremot var det 268 ansökningar som berodde på fosterskada/kromosomavvikelse. Det är sanningen.
    Och? På vilket sätt menar du att det motsäger det jag skrev? Jag pratade om min egen och de kolleger jag känner, erfarenhet. Inte om statistik.I och för sig jag var otydlig, när jag räknade in fosterskada/kromosomavvikelse som sjukdom, för det är ju inte riktigt korrekt. Men i de skäl jag åsyftade gjorde det.

När det gäller psykisk sjukdom pratade jag också om egen erfarenhet, och jag gör inga anspråk på att alla skett där jag arbetat. Att jag nämnde det speciellt, gjorde jag pga. att det är det mest "livsdugliga" foster jag sett. Och den aborten skedde i vecka 23 (!).

Så du och jag pratar inte emot varandra egentligen.Flört
  • Anonym (fakta)
    Morsan 027 skrev 2014-10-09 16:03:08 följande:
    Jo, precis. Faktum är att varken jag eller någon mina kollegor, både här och i Tyskland, aldrig träffat på några andra skäl vid de riktigt sena aborterna, dvs. efter vecka 18. Det har vid något tillfälle handlar om en svårt psykiskt sjukt mor.
    Morsan 027 skrev 2014-10-09 16:47:47 följande:
    Och? På vilket sätt menar du att det motsäger det jag skrev? Jag pratade om min egen och de kolleger jag känner, erfarenhet. Inte om statistik.I och för sig jag var otydlig, när jag räknade in fosterskada/kromosomavvikelse som sjukdom, för det är ju inte riktigt korrekt. Men i de skäl jag åsyftade gjorde det.

När det gäller psykisk sjukdom pratade jag också om egen erfarenhet, och jag gör inga anspråk på att alla skett där jag arbetat. Att jag nämnde det speciellt, gjorde jag pga. att det är det mest "livsdugliga" foster jag sett. Och den aborten skedde i vecka 23 (!).

Så du och jag pratar inte emot varandra egentligen.Flört

Eftersom det görs så väldigt få sena aborter pga en allvarligt sjuk mamma så är det otroligt att du och dina kollegor i Sverige har träffat på någon alla.

I övrigt pratar vi om samma sak.
  • IsaStardust
    Anonym (fakta) skrev 2014-10-09 16:41:38 följande:

Vad tjänar man på att sänka gränsen ett par veckor?

Det finns det redan svar på i tråden. Vad förlorar man på att göra det?
  • Morsan 027
    IsaStardust skrev 2014-10-09 16:39:55 följande:

Att inte respektera kvinnors val är aldrig acceptabelt, vare sig man väljer att abortera eller att föda. 
    När det gäller att neka anställning till de som inte vill arbeta med aborter, så handlar det om samvetsklausul, och det är en annan debatt, som inte har med abortgränsen att göra.

Sedan ser jag i och för sig inte en sänkt abortgräns som direkt kvinnoförtryck. Jag anser att inte att det är försvarbart att införa mer byråkrati och kostnader.
  • Anonym (fakta)
    IsaStardust skrev 2014-10-09 16:50:33 följande:
    Det finns det redan svar på i tråden. Vad förlorar man på att göra det?
    Nej. Jag vill veta vad man VERKLIGEN tjänar på det.

Kvinnans rättigheter att bestämma över sin egen kropp.
Svar på tråden Sänkt abortgräns