• Anonym (Ledsen)

Kk kräver abort

Igår berättade jag för min kk att jag blivit gravid. Vi har använt kondom och ibland pessar kombinerat, men blivit lite si och så med det.
    Han blev först chockad och frågade om jag bokat tid för abort än och om jag vill att han ska följa med för han vill givetvis "stötta mig".
    När jag svarade att jag inte bestämt mig än och att abort känns inte som nåt jag vill så blev han jättearg och sa att det absolut inte är en sån relation han vill ha till mig och att han inte vill ha fler barn (3 sen tidigare med hans ex).
    Jag är helt förstörd och han säger att han inte vill prata med mig förens jag bokat tid för abort.
    Bara gråter och gråter, klarar jag det här? Jag har två barn med min fd, han tvingade mig till en abort för två år sen och jag ångrar det fortfarande.

• Svar på tråden Kk kräver abort
  • Anonym (lm)
    Anonym (B) skrev 2014-10-18 22:20:53 följande:
    Håller helt med!

Vill TS ha ett barn så bör hon inseminera sig!

Jag hoppas TS inser att han lätt kan få gemensam vårdnad och sen sätta käppar i hjulet för henne i 18 år framåt. Hon kommer till exempel inte kunna byta adress, byta dagis, fixa pass. En vän ville åka utomlands med nya sambon och alla barn, men de fick ställa in för de två äldstas pappa sa nej. Kul liv va!

Och värst (i alla fall för TS) av allt: han får hälften av föräldraledigheten. Om TS inte kan försörja sig på sparpengar om hennes dagar tar slut innan barnet kan gå på förskola så är hon totally fucked. Hon kan inte tvinga honom att ta föräldraledigt.
    Exakt! Men nu är vi på FL, här är kvinnan och hennes vilja i fokus. Allt annat som sunt förnuft och att sätta barnets bästa i första hand är sekundärt.

Bli inte förvånad om ditt inlägg tas bort med motiveringen att det är kvinnoförtryckande.
  • Donum
    honkie skrev 2014-10-19 09:39:38 följande:
    Hur misslyckas du?
    Ja, säg det?
    Jag ser ingenstans att h*n skriver att kvinnor som har gjort abort av fri vilja egentligen borde ha steriliserat sig eller avstått sex helt samt att dessa kvinnor är oansvariga idioter och ingenting att ha. Var ser du det?

• Anonym (Karlslok!)
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-10-17 13:16:30 följande:

Igår berättade jag för min kk att jag blivit gravid. Vi har använt kondom och ibland pessar kombinerat, men blivit lite si och så med det.
    Han blev först chockad och frågade om jag bokat tid för abort än och om jag vill att han ska följa med för han vill givetvis "stötta mig".
    När jag svarade att jag inte bestämt mig än och att abort känns inte som nåt jag vill så blev han jättearg och sa att det absolut inte är en sån relation han vill ha till mig och att han inte vill ha fler barn (3 sen tidigare med hans ex).
    Jag är helt förstörd och han säger att han inte vill prata med mig förens jag bokat tid för abort.
    Bara gråter och gråter, klarar jag det här? Jag har två barn med min fd, han tvingade mig till en abort för två år sen och jag ångrar det fortfarande.

Din kk har ingen som helst rätt att kräva abort av dig!

Abort är en rättighet vi kvinnor har! Det är inte vår skyldighet!

Blir så arg varje gång en feg jävla karl försöker hävda abort som sin rätt och tvinga tjejen till det.

Nä, stå på dig ts! Du har ingen som helst skyldighet att göra abort mot din vilja!k
  • honkie
    Donum skrev 2014-10-19 10:05:56 följande:

Ja, säg det?

Jag ser ingenstans att h*n skriver att kvinnor som har gjort abort av fri vilja egentligen borde ha steriliserat sig eller avstått sex helt samt att dessa kvinnor är oansvariga idioter och ingenting att ha. Var ser du det?

"Vill man verkligen inte ha barn så får man sterilisera sig eller inte ha sex. Så enkelt är det."

Kan vara jag som misstolkat, kanske gäller det endast män?... Jo men så är det nog, det är endast män som ska avstå sex och sterilisera sig. Så enkelt är det. Mitt fel.

"Han kanske väljer att vara en idiot och inte tar sitt ansvar. Men då är han inget att ha."

Återigen, kan vara jag som har fel. Kvinnor som gör abort tar ansvar... Det är väldigt ansvarsfullt. Men män som inte vill ha barn utan gör en symbolisk abort genom att dra, är ansvarslösa och inget att ha. Så enkelt är det.
  • Anonym (kall)
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-10-19 08:14:28 följande:

Första bästa? Hade inga planer på att skaffa barn med honom, MEN någon "första bästa" är han inte. Vi har känt varann i flera år och var kompisar innan det här. Det var inget vi planerade utan det blev väl som en form av tröst när det tog slut med våra respektive. Vi har aldrig diskuterat hur vi ska göra om jag blir gravid, MEN han vet hur jag mådde efter förra aborten. Vi var mer än kk, vi har ju ungåtts på andra sätt också.

Nej nej nej, ni var INTE mer än kk. Män och kvinnor har ofta olika syn på det hela. För honom var ni kk hur ofta ni än umgicks på annat vis och hur mycket ni än gosade i soffan.

Ni var uttalat kk och då är ni kk tills någon säger något annat oavsett vad som sker er emellan, så det där är i ditt huvud.

Sluta försök försvara dig mot knasbollar, det har du ingen skyldighet alls att göra. Ignorera bara även om det är svårt.

Det enda enda du måste ta ställning till nu är om du ska föda det här barnet eller inte och vilka konsekvenser det ena eller andra ger dig och barnen du redan har samt barnet i magen. Vilka kan du ta och vilka orkar du med?

Pappan till barnet kan du helt räkna bort, han kommer troligen inte ha något gott om dig att säga alls och ditt barn kommer inte att ha en närvarande pappa. Det här barnet kommer också ha syskon som har en pappa så läget är lite svårare än annars.

Läs det Honkie skriver och fundera på det, jag är LIVRÄDD att detta ska ske med makens barn som han inte ville ha och som han nu har ett slags påtvingat umgänge med. Det är som att välja mellan pest eller kolera, inget umgänge eller umgänge med en pappa som inte kan visa barnet något vidare intresse.

Mina barns far valde att inte ha kontakt med dem när han gifte om sig trots att han och jag var gifta och trots att han var den mest pådrivande om att skaffa barn.
    Nu har de en haltande kontakt och jag undrar så vad mina barn EGENTLIGEN känner kring detta. Är superrädd att flickan min ska göra allt för att få behålla en man i sitt liv även om det innebär att bli ihop med ett arsle. Turligt nog har jag haft bra män i mitt liv ändå, men pappa är pappa...
  • Centurione

Jag tror inte på KK-relationer, just för att det så ofta inträffar antingen en graviditet, eller att den ena får känslor (vanligen kvinnan). Vi är inte skapta för sådant, utan meningen är att vi ska träffa någon, bli kära, ingå någon form av äktenskap eller i alla fall uttala löftena för varandra. Och sedan ha sex. Och få barn.

Går man utanför det mönstret, så blir det massor av tråkigheter... även om detta med kravlöst sex kan verka som en bra kompromiss under en tid, när man inte har ett förhållande och kanske inte vill ha heller. Jag förstår idén med KK I TEORIN, men jag tror som sagt att den krockar med biologin och den mänskliga naturen...

Till TS, då. Du ska inte göra abort om du inte vill det själv. Du får se över dina möjligheter att orka med både dina tidigare barn och detta nya, som du förmodligen kommer att bli hundra procent ensam mamma till. Samt naturligtvis din arbetssituation och ekonomiska situation. Blir du tvungen att arbeta heltid? Blir det väldigt långa dagar för ditt nya barn på dagis? Kommer du att orka dag ut och dag in, att dra upp alla barnen på morgonen, ge dem frukost, få dem att borsta tänderna, få på dem kläder, ta dem till dagis och skola..? Och sedan hämta när alla är griniga och trötta, gå till affären med alla ungarna som kanske kinkar, laga middag, få barnen att äta och bada och borsta tänder, hinna umgås lite, läsa saga, ta hand om hushållsarbetet när de sover..? Knappast få någon egentid, för att du måste sova för att orka igen nästa dag?

Abort kanske är den bästa lösningen, om det inte blir någon livskvalitet ändå för någon av er fyra om barnet föds. Det är vardagen och verkligheten man måste gå efter i dylika fall. Men som sagt: barnets far behöver du inte ta hänsyn till.

Sedan en sak till: jag tycker inte att du ska berätta för barnet, om du behåller det, under vilka förhållanden det kom till. Försköna det hellre till att det var ett kärleksförhållande som tog slut, som ni hade du och pappan. Det låter mycket bättre och pekar inte ut er familj som avvikande.

• Centurione
    honkie skrev 2014-10-19 09:38:47 följande:

Det var ett jävla tuggande om biologilektioner och ingen som kan tvinga någon hit eller dit. Otroligt hjärndött läge.

Jag ska dock försöka tillbringa något.

Jag har många vänner som växt upp med ensamma föräldrar, främst har jag två nära vänner som jag känt sedan högstadiet. Dessa härliga killar sitter i exakt samma sits; de har aldrig träffat sina pappor. De vet i princip pappans namn och var pappan bodde när denne satte på deras mamma.

Vi var ett gäng stökiga killar, vi söp och härjade i tidig ålder, typ 13-14 år. Många kvällar kunde dessa två ordagrant "sitta med flaskan" som en jävla alkis på en pizzeria och beklaga sig över deras uppväxt (13 år!!!!!!!!), detta skedde allt som oftast utomhus, på en sten, en bänk eller var fan som helst. Jag lyssnade gärna och fick därför höra om tankar och funderingar som inte borde finnas i en 13-årig pojkes huvud. Det var ibland destruktivt och ibland romantiskt; att de fantiserade om sin pappa, vad han jobbade med och hur de skulle snacka till varandra om saker vore annorlunda. De kunde måla upp 10 olika bilder av hur läget skulle kunna vara och samtliga var otroligt perfekta. Men oftast var det hat, en hel del hat, hat mot en hel del, mot allt. De såg på andra familjer med avundsjuka och hat.

Deras mammor träffade periodvis nya herrar och dessa två killar försökte greppa tag i männen och utvinna någon sorts fadersgestalt. Förhållanden tog slut och de blev förkrossade, mer hat och nya män i kön. Så höll det på, länge.

Mina två vänner är väldigt fina killar, och det smärtade att se dem ta studenten, bli påtvingade vuxenlivet endast för att dra sig tillbaka med flaskan och första bästa kneget. Inte ens 20 år och redan alkoholister, gärna lite droger på helgerna också.

Jag är medveten om att deras beteenden kan bero på helt andra saker, men samtidigt hade de identiska familjeförhållanden och vandrade på samma stig väldigt länge. Idag är de sansade, utbildade och hyfsat städade. De är fortfarande väldigt fina killar men drar sig inte från flaskan helt. En redlös fylla med minnesluckor är ett bra avslut på vilken vecka som helst.

Det jag försöker säga är att det spelar ingen roll hur smidigt det gått för alla kvinnor på fl att uppfostra barn själva. Jag skiter fullständig i hur bra det funkat ekonomiskt för Lena och hennes fyra ungar, eller hur schemat rullar på för Emma och hennes tvillingar. Er jävla uppfattning om hur NI klarar er som föräldrar är så otroligt irrelevant. Ni snackar om egoistiska killar och spottar gärna lite skit, samtidigt har ni inte en susning om vad som faktiskt är viktigt. Era barn kommer aldrig berätta detta för er, tro mig, de älskar er för mycket. Det är en vidrig sanning som aldrig kommer förmedlas mellan barn-förälder. Om ni tror att utmaningen ligger i att vända på varenda krona eller anpassa scheman så är ni så jävla blinda att ni inte ens borde ha tillstånd att bli föräldrar.

Ja, det är tråkigt. Även om det inte alltid går så illa som du beskriver.

Jag tycker att det är fruktansvärt fel att MEDVETET skaffa barn utan far. Genom att ragga någon på krogen, lura en man som man HAR förhållande med men som uttryckligen sagt att han inte vill bli far, eller genom insemination (vare sig det är en ensam kvinna eller ett lesbiskt par). För självklart är pappan superviktig - både för flickor och pojkar.

MEN när en graviditet redan föreligger, så kommer det in så mycket annat OCKSÅ. Etiska, moraliska, religiösa spörsmål... och inte minst kvinnans känslor. Det ÄR trots allt hennes kropp.

I det läget förstår jag ändå kvinnor, som vågar tro på sig själva och tro på ödet, och lita på att det ska bli så bra som möjligt för barnet som föds ändå. Som sagt: ALLA barn utan far blir ju inte olyckliga... Det är inte ett optimalt läge, men det finns det ju många andra barn som inte heller har, bara för att de växer upp i kärnfamilj. Alla föräldrar är inte bra bar för det, vissa barn har kamratproblem, vissa har medicinska problem, vissa ligger på gränsen till lågbegåvade och klarar inte skolan...
  • Anonym (Karlslok!)
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-10-17 21:43:22 följande:

Gör allt för att få det!? Jag tycker pessaret är rakt av hopplöst att få ut och han är mycket väl medveten om de gånger jag inte haft det i. De allra flesta kör nog inte dubbelt så på vilket sätt "gör jag allt för att bli gravid"!?

Hur tusan är det oansvarigt? Vi har ju inte varit oskyddade!

Lyssna inte på alla idioter ts. Du tvingar inte honom att bli far genom att vägra göra abort! Graviditeten är ett faktum och han har lika stor del i den som du!

Låt aldrig en man tvinga dig till något du inte vill!

Det är han som är " boven" i det här, som försöker pressa dig till abort! Inte du, ts!
  • Donum
    honkie skrev 2014-10-19 10:16:41 följande:

"Vill man verkligen inte ha barn så får man sterilisera sig eller inte ha sex. Så enkelt är det."

Kan vara jag som misstolkat, kanske gäller det endast män?... Jo men så är det nog, det är endast män som ska avstå sex och sterilisera sig. Så enkelt är det. Mitt fel.

"Han kanske väljer att vara en idiot och inte tar sitt ansvar. Men då är han inget att ha."

Återigen, kan vara jag som har fel. Kvinnor som gör abort tar ansvar... Det är väldigt ansvarsfullt. Men män som inte vill ha barn utan gör en symbolisk abort genom att dra, är ansvarslösa och inget att ha. Så enkelt är det.

Jag förstår inte. Menar du att det är fel att man får avstå sex alt. sterilisera sig om man absolut inte vill ha barn?

Jag tycker att det är helt riktigt. Biologin ser liksom sådan ut. Det kan varken du eller jag göra något åt.

Eftersom han har valt att ha vaginalt sex trots att han rimligen förstår att det kan leda till att han blir förälder så får han väl ta ansvar för det valet?

Jag tycker inte att det oavkortat går att hävda att det är ansvarsfullt att göra abort eller överge sin avkomma. Det får nog anses som otroligt situationsbetingat och inte som någon generell regel.
  • Anonym (kall)
    Donum skrev 2014-10-19 10:50:45 följande:
    Jag förstår inte. Menar du att det är fel att man får avstå sex alt. sterilisera sig om man absolut inte vill ha barn?

Jag tycker att det är helt riktigt. Biologin ser liksom sådan ut. Det kan varken du eller jag göra något åt.

Eftersom han har valt att ha vaginalt sex trots att han rimligen förstår att det kan leda till att han blir förälder så får han väl ta ansvar för det valet?

Jag tycker inte att det oavkortat går att hävda att det är ansvarsfullt att göra abort eller överge sin avkomma. Det får nog anses som otroligt situationsbetingat och inte som någon generell regel.
    Och med ansvar menar du tvinga sig till umgänge med barnet?
Svar på tråden Kk kräver abort