honkie skrev 2014-10-19 11:18:23 följande:
Det är just det som är grejen; det har inte gått så himla illa. De lever ganska bra liv och är till synes mycket lyckliga. Men de bär på något de inte förtjänar att bära. Någonstans där inne finns en mörk sorg som gör sig påminnd med jämna mellanrum, ett trauma som format dem.
För att du ska förstå hur jag tänker kring kvinnans kropp i det hela så kan jag börja med att säga: Avla barn är enligt mig höjden av egoism. Det är utan tvekan det mest egoistiska man kan ägna sig åt. Som blivande förälder är man totalt redo att sätta ett liv på denna jord med en "jag håller tummarna"-inställning. Man är totalt upphängd på det praktiska i sin egen roll som förälder och huruvida man klarar uppgifterna eller inte, läs själv vad du skrev om tandborstning och frukost. Frågeställningen förblir i det praktiska facket och klarar man av uppgifterna så har man lyckats i sin föräldraroll. Sjukt.
Med det sagt så menar jag inte att föräldraskap är dåligt eller att folk ska sluta producera barn. Jag vill bara lyfta fram att oavsett vad mannen känner så begår kvinnan världens absolut mest egoistiska handling med väldigt simpla anledningar såsom " min kropp, mitt val". Längre än så tänker man sällan och det är så otroligt sorgligt. Man är redo att totalt förstöra ett barn genom olika trauman endast för att man som drömmande förälder "vill ha barn". Man kastar tärningen och hoppas på det bästa för att man själv vill.
Såååå visst, det är kvinnans kropp och det är ta mig fan hennes jävla skyldighet att tänka i fler än de praktiska "borsta tänderna"-banorna innan hon tar ett så pass stort beslut.
Inget illa mot dig, du är knappast ensam om dina åsikter.
Jag känner till all den här komplexiteten, och jag är därför en av de största motståndarna emot att homosexuella ska få skaffa barn, samt att ensamstående män eller kvinnor ska få göra det via insemination/surrogatmamma.
Det FINNS dock en stor skillnad mellan att skapa ett liv och att ta bort någonting som redan är ett liv. När det kommer till det sistnämnda - ett foster, eller barn, som redan FINNS - så måste man nog ibland våga göra det du säger. Hålla tummarna att det ska gå bra. Ta ett steg ut i luften. Och göra sitt bästa.