Inlägg från: Stokke |Visa alla inlägg
  • Stokke

Bf juli 2015

ohhello skrev 2015-04-19 19:50:39 följande:

Oj Stokke! 4/7? Jag har BF 28/7, men här i Finland måste? man gå på mammaledigt senast 30 vardagar före BF. Så min mammaledighet börjar väl egentligen 23/6? men jag tänkte ta semester från 15/6... kanske tidigare beroende på vad min chef säger.

Som sagt, jag är ju arbetsledare så kanske de vill att jag introducerar alla sommarjobbare på arbetsplatsen före jag går. Känner mig dock mer som en praktikant för tillfället, kommer på jobb kl.10 & går hem kl.14, och gör inte så himla mycket däremellan. :D

Jaha bor du i Finland.

Vilka olika regler det är mellan Finland och Sverige.

Jag räknar med att jobba till midsommar. Det är två veckor innan BF.

Jag har kontorsjobb så jag hoppas kunna jobba så länge. Ev. tar jag semester i juni (men så trist att bränna semesterdagar när alla andra jobbar). Hoppas hoppas jag kan jobba.

Hur länge planerar du att vara hemma?
  • Stokke

Får man föräldrapenning i Finland som är likvärdig den i Sverige?

Får ni barnbidrag?

Rent nyfikenhetsmässigt. Det är spännande att höra om skillnader och jämföra likheterna :)

• Stokke

Har ni andra skickat in ett moderskapsintyg till f kassan än?

Jag har fått en blankett ifrån min barnmorska. Vad ska jag göra med den?

Min plan är att jobba ända fram till 2 veckor före BF.

Första gången för mig och känner att jag har noll koll :/

• Stokke
    Mecros skrev 2015-04-22 09:00:40 följande:
    Du ska skicka in den direkt till försäkringskassan, du behöver inte skriva eller något på den.
    Tack !

Vad gulligt av dig att svara.

Då skickar jag in den idag.

Bäst att spara kopia va?

Ha en fin dag!
  • Stokke

Hur mycket har ni handlat till era små?

Vad har ni budgeterat att det kommer kosta?

Jag mår lite små panik, när jag börjar räkna ihop vad allt kommer kosta.

• Stokke

Tack för alla listor på vad ni har köpt.

I morgon är det 70 dagar kvar till BF, så vi åker och beställer vagn, säng, babyskydd.

Tänkte passa på att köpa de första kläderna också.

Åter igen tack!

• Stokke
    bullenochgrisen skrev 2015-04-24 20:35:24 följande:

Hoppas min lista kan vara till någon hjälp :)

kul med bebis inköp, hoppas ni hittar massa fint :) Jollyroom. Se har jag köpt många fina saker till bebis :) vecka 27+4 idag och jag är i stort sett klar med alla inköp hihi :) bara lite små saker kvar som saker till skötbordet osv.

Din lista är jätte bra.

En fråga, vilket babyskydd köpte ni? Jag har kollat på Maxicosi. Adapter till Bugaboo chassit.
  • Stokke
    bullenochgrisen skrev 2015-04-25 10:22:11 följande:

Tack :) vi får låna babyskydd av min kompis, hon har precis bytt från babyskydd till bakåtvända bilbarnstolen. Hon har också en maxi cosi Pebble tror jag den hette. Känns smart med adapter till vagnen, skriv upp det på listan :)

Vad bra att ni fick låna ett babyskydd.

Hur tänkte du, när du köpte skötväska?
  • Stokke
    bullenochgrisen skrev 2015-04-25 11:33:34 följande:

Kunde inte lägga in någon bild. Men här är länk till väskorna på stadium. Finns i svart och vitt. Jag har i vit :) super fin i verkligheten. m.stadium.se/klader/accessoarer/vaskor/120142/revolution-one-strap

Väskan är jättefin. Ska titta på Stadium, tack för tipset.

Nu har vi beställt en Bugaboo Buffalo, en sommarsufflett, en bottenplatta och ett maxi-cosi babyskydd.

Totalt nästan 17 000kr

Nu är det bara alla andra saker kvar.
  • Stokke
    Liten till skrev 2015-04-25 17:50:36 följande:

Bullen och grisen- superfin väska! Tänkte nog faktiskt kopiera dig och köpa en likadan smile5.gif

Går och velar om jag ska beställa en brio smile med sittdel, liggdel, babyskydd och bas till babyskyddet från jollyroom, de tog 7290 för hela paketet. Då är det dessutom fraktfritt. Men jag funderar hur smidigt det är om något händer, antingen nu eller under förlossning, samt om något går sönder på tex vagnen? Inte lika enkelt som en fysisk butik känner jag.

Hur som så är det ett riktigt bra pris.

Min kollega har just det kittet. Hon är super nöjd.

Dock säger en annan kollega att brios babyskydd är mindre än Maxi-cosin så de fick beställa en större stol relativt tidigt eftersom deras son växte ur skyddet.
Svar på tråden Bf juli 2015