• 89Madeleine

IVF/ICSI februari 2015

Jag är en tjej på 25 år som tillsammans med min sambo försökt få barn i 4 års tid.
    Efter utredning har vi fått reda på att barnlösheten beror på manlig faktor och att vi kommer att få göra IVF med metoden ICSI (där man injicerar spermien direkt i ägget) på reproduktionsmedicin KS/Huddinge. Jag ska in på mitt andra VUL på måndag 9/2 och är i fullt sjå med sprutorna.

Är det fler som vill vara med i tråden och stött varandra? :)
    Man har ju så mycket frågor och funderingar hela tiden.

Kram på er alla kämpare!

• Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015
  • Elfia
    Filli89 skrev 2015-02-18 13:41:12 följande:
    jaa de tär på en så innerligt.. maken är helt förtvivlad för det känns som att det är svårare om felet är hos honom.. Återstår att se..hoppas det går braa för er, kämpa o berätta allt.. Jag är en bit från att starta allt då vi fortfarande utreder, en fråga vad menas med korta och långa versionen? Vi är utomlands och gör allt detta så vill veta hur exakt allt går till!! och en till sak finns det verkligen mediciner för spermierna vi har fått massa tabletter från läkarna som maken ska ta en av de heter carnivita forte.. Överallt jag läst så står det att den enda behandlingen skulle i så fall vara hormonellt dvs med sprutor som kvinnan oxå tar. Vet ni något?

Jag förstår precis. Det var min fästman med när vi fick reda på resultatet efter undersökningen. Han spermier var färre än de ska vara och långsamma simmare. Han var helt förstörd efter svaret och klandrade sig själv och kände att han "inte kunde leverera" Det är ju inte deras fel att det är så men jag såklart blir man ledsen och det får man lov att vara. Hur går det med er utredning? Är ni klara snart? Hur såg det ut för dig? Jag var fullkomligt frisk och äggledarna såg fina ut innan och efter spolning med. Jag hoppas att det håller sig så under behandlingen med och att jag dessutom kan leverera guldägg ;) 

Korta protokollet är vad jag förstått det som när man skippar nässpray och preparat som gör kroppen redo för hormonbehandlingarna. Man går direkt över på sprutorna i ca 1 vecka och sedan en spruta som stannar upp ägglossningen så att de kan gå in och  suga ut de då förhoppningsvis mogna äggen ur blåsorna, befrukta de och köra återföring kort därefter. Allt sker ganska intensivt med det korta protokollet. Medan de långa protokollet är lite mer utdraget. De brukar oftast veta vad som är bäst för en. Och vilka preparat man behöver osv. Allt beror på vad "felet" är liksom. 

Jag har inte hört talas om den du beskriver men jag antar att även fast ni är utomlands och gör detta borde de kunna sitt jobb minst lika bra och förhoppningsvis ger de inte er något ni inte inte behöver. 

• Elfia
    89Madeleine skrev 2015-02-18 15:13:45 följande:
    Man vill så gärna bli en ruvare, men när man väl är det så är det såååå nervöst och dagarna går så sakta :/

Jag mår helt vanligt och hoppas att det inte är dåligt :(

Är på ruvardag 6 nu...

10 dagar efter tror jag :)

Men jag skulle nog inte våga testa förrns kanske dagen innan testdagen.

För min testdag är på en söndag. Skulle gärna vilja testa på lördagen :)

Tack!!

Kram
    Åh,spännande! :D :D Jag kan tänka mig att det är nervöst. Man är väl aldrig lugn egentligen. Kommer nog att sluta vara nervös först när barnet är fött haha om ens då. 

Du får gärna höra av dig efter du testat, håller verkligen tummar och tår!! {#emotions_dlg.flower}
  • Elfia
    Gosmos skrev 2015-02-19 11:01:16 följande:

I tisdags plockades sju ägg! Det är mer än dubbelt så många som vi hoppades på. Alla lyckades icsi:as men det var fyra som började dela på sig. Nu är vi i bilen på väg till CvL och insättning. TÄNK om det till och med blir infrysning!

Hoppas ni andra mår bra!

Åh vad roligt :D :D Hur har det gått idag med insättningen? Obehagligt? Fick ni något till frysen? :) 

Jag mår fint tack, räknar ner som bara den nu Skrattande

Kram

• Gosmos
    Elfia skrev 2015-02-19 16:11:02 följande:

Åh vad roligt :D :D Hur har det gått idag med insättningen? Obehagligt? Fick ni något till frysen? :) 

Jag mår fint tack, räknar ner som bara den nu 

Kram

Det gick under omständigheterna bra. Insättning ska ju vara smärtfri och snabb men tyvärr är min lilla tapp liten, trång, hård och lite i fel vinkel efter en operation. Så läkaren fick inte in katetern och jag höll på att svimma av rädsla/smärta. Fick avbryta och inta lugnande. Läkaren utvidgade hålet. Sen fick det bättre. Alla andra steg med sprutor, utplock och en tidigare förlossning som gick kanon gjorde att jag var helt oförberedd på detta problem. Är ju liksom ingen känslig person.

Det embryo som sattes in var jättebra, de övriga tre ska växa till sig och om de gör det så fryses de på söndag. De hade förhoppningar om frysen men också om graviditet :)
  • V83

Hej!

Gjorde insättning idag! Plockade ut sex ägg, varav tre befruktades. Bara ett dög dock, inget i frysen. Första ivf för mig, har funkat bra. Fick akupunktur innan insättning. Svårt att säga om det hjälper, men det var i af avslappnande. Har mycket känningar i magen nu. Gör ont faktiskt. Och så klart funderar jag på vad det kan betyda. Bra eller dåligt tro?

• Gosmos
    V83 skrev 2015-02-19 19:50:57 följande:

Hej!

Gjorde insättning idag! Plockade ut sex ägg, varav tre befruktades. Bara ett dög dock, inget i frysen. Första ivf för mig, har funkat bra. Fick akupunktur innan insättning. Svårt att säga om det hjälper, men det var i af avslappnande. Har mycket känningar i magen nu. Gör ont faktiskt. Och så klart funderar jag på vad det kan betyda. Bra eller dåligt tro?

Vad häftigt att vi har samma dag!

Vi fick ett helt a4 om saker som kan göra ont och saker som inte ska göra ont. Att ha ont i magen nu är tydligen helt i sin ordning. Pga alla hormoner och det ingrepp du gjort i din kropp. Min läkare förklarade det som att äggstockarna "sitter löst" och är förstorade pga all stimulering. Kroppen samlar också på sig vatten pga hormonerna vilket spänner och ibland syns utanpå. Jag ser ut att vara i fjärde månaden och har molvärk. Har inte haft byxor utan resår sen i lördags. Allt enligt plan alltså :)
  • V83
    Gosmos skrev 2015-02-19 20:11:50 följande:

Vad häftigt att vi har samma dag!

Vi fick ett helt a4 om saker som kan göra ont och saker som inte ska göra ont. Att ha ont i magen nu är tydligen helt i sin ordning. Pga alla hormoner och det ingrepp du gjort i din kropp. Min läkare förklarade det som att äggstockarna "sitter löst" och är förstorade pga all stimulering. Kroppen samlar också på sig vatten pga hormonerna vilket spänner och ibland syns utanpå. Jag ser ut att vara i fjärde månaden och har molvärk. Har inte haft byxor utan resår sen i lördags. Allt enligt plan alltså :)

Tack! Känns ju lugnare nu :)

Vi får hålla tummarna för varandra. Hoppas att dina andra ägg delar sig fint så att de kan frysas.
  • 89Madeleine
    Elfia skrev 2015-02-19 16:08:47 följande:
    Åh,spännande! :D :D Jag kan tänka mig att det är nervöst. Man är väl aldrig lugn egentligen. Kommer nog att sluta vara nervös först när barnet är fött haha om ens då. 

Du får gärna höra av dig efter du testat, håller verkligen tummar och tår!! {#emotions_dlg.flower}
    Haha nej, man slutar nog aldrig vara orolig :P

Tack så mycket och detsamma!! <3
  • Elfia
    89Madeleine skrev 2015-02-19 20:49:34 följande:
    Haha nej, man slutar nog aldrig vara orolig :P

Tack så mycket och detsamma!! <3
    Tack :) <3
  • Elfia
    V83 skrev 2015-02-19 19:50:57 följande:

Hej!

Hej! Vad kul. Grattis :) håller tummarna för dig nu att det går hela vägen :)) Fick du akupunktur någon dag innan insättning då? Var det något som ingick i din behandling? Jag har läst om många som testat det under tiden de gör behandlingar eller innan de börjar. Jag funderar också på det faktiskt. Det kan väl inte skada på något sätt?
Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015