• pannkakan87

Östgötar som planerar barn 2016

Nu tar jag tjuren vid hornen och göra en egen tråd för oss från Östergötland som vill följas åt till pluset under 2016. Även ni som börjar försöka 2015 är självklart välkomna. Glad 

Ni får jättegärna presentera er lite, berätta hur många barn ni ev. har sedan tidigare, när ni tänkt försöka börja planera, varför ni väntar, jobb/studier osv.

Hoppas att vi kan följas åt när alla plusar och att det kanske även kan leda till någon träff sen i framtiden med alla bebisar! TystPlus

Välkomna!!

• Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016
  • Desideri
    marol skrev 2015-06-07 13:09:39 följande:

Har lite funderingar:

Om jag fick fullt utslag på äl-testet igår och något svagare idag betyder det att jag har äl idag då? Alltså går styrkan på testet ned direkt samma dag som ägget lossat? Om jag har äl idag och har sex, kan den satsen befrukta då eller är det för sent? Tänker eftersom testet blivit svagare. Kan sex idag och en sats idag till och med förstöra chansen på så sätt att den "täcker igen"/stoppar/förstör för tidigare gånger?

Ja efter ett positivt test så är äl  om 12-24 timmar så jag skulle gissa på att äl är idag. Har ni sex idag kan absolut den satsen befrukta ägget. Även om man har sex dagen efter äl så kan det bli befruktat. Har man sex innan äl så ligger spermierna typ och väntar på att ägget ska släppas och har man sex under äl så möts spermierna och ägget på vägen. Vet inte hur jag ska förklara men hoppas du förstår. :)  Jag tror inte det förstör om ni har sex varje dag. 
  • Desideri
    skatergirl81 skrev 2015-06-07 11:34:45 följande:
    Tycker det är toppen att de kollar allt så noga! Vi har verkligen tur som bor i Sverige!
    Ja verkligen, dock så erbjuds inte kub eller ens ett ultraljud i alla kommuner vid v 13. Vissa (som linköping) erbjuder alla kub, vissa erbjuder inte alls kub, vissa erbjuder bara de över 35år och vissa har bara rutinultaljudet i ca v19 som jag fattat det. Jag tycker alla borde ha samma rätt att bli erbjudna det, väldigt orättvist som det är just nu. 
  • marol
    Desideri skrev 2015-06-07 14:09:26 följande:

Ja efter ett positivt test så är äl  om 12-24 timmar så jag skulle gissa på att äl är idag. Har ni sex idag kan absolut den satsen befrukta ägget. Även om man har sex dagen efter äl så kan det bli befruktat. Har man sex innan äl så ligger spermierna typ och väntar på att ägget ska släppas och har man sex under äl så möts spermierna och ägget på vägen. Vet inte hur jag ska förklara men hoppas du förstår. :)  Jag tror inte det förstör om ni har sex varje dag. 

Älskar verkligen beskrivningen att spermierna och ägget möts på vägen, låter fint och romantiskt som en kärlekshistoria ju
  • marol
    Desideri skrev 2015-06-07 14:09:26 följande:

Tack för svar också :)
  • skatergirl81
    Desideri skrev 2015-06-07 14:12:40 följande:

Ja verkligen, dock så erbjuds inte kub eller ens ett ultraljud i alla kommuner vid v 13. Vissa (som linköping) erbjuder alla kub, vissa erbjuder inte alls kub, vissa erbjuder bara de över 35år och vissa har bara rutinultaljudet i ca v19 som jag fattat det. Jag tycker alla borde ha samma rätt att bli erbjudna det, väldigt orättvist som det är just nu. 

Jag visste inte att det var så olika!! Känns ju helt fel...man ska ju få samma vård överallt. Jag vill göra kub...vet inte hur det är här i Norrköping. När det görs och om alla erbjuds? Kan man be om kub?
  • Desideri
    skatergirl81 skrev 2015-06-07 19:02:29 följande:
    Jag visste inte att det var så olika!! Känns ju helt fel...man ska ju få samma vård överallt. Jag vill göra kub...vet inte hur det är här i Norrköping. När det görs och om alla erbjuds? Kan man be om kub?
    Menade inte kommuner utan landsting. Alla gravida i hela östergötland blir erbjudna KUB. :) Det är bara 4 landsting i hela sverige som erbjuder alla gravida kub, tråkigt nog. Som sagt borde ju alla ha samma rätt vart de än bor i sverige.
  • Joozzaan

Har haft äl-liknande flytningar i över en vecka nu.. är på cykeldag 33 så borde ju inte vara äl jag har. Vad kan det bero på? Brukar inte alls ha såhär innan mens :O

• Qem

Hejsan!

Hoppar in här (har helt missat den här tråden! Hur har jag lyckats med det egentligen?!). Är en Norrköpingsbo född -90 och planerar att börja försöka i slutet av juli/ början av augusti. Gifter mig i augusti, och vill helst kunna dricka lite på festen i alla fall, så bästa vore ju att ha äl precis runt bröllopet, men det får vi väl se ;) har inte gått på ppiller på 1,5 år, utan kör på kondom.

Råkade ut för något jätteskumt i morse: vaknade av mensvärk vid sju, och mycket rikrigt hade jag precis börjat blöda, inget konstigt så långt. Dock är det 7 dagar kvar tills min mens egentligen ska komma, så jag tyckte det var lite märkligt. Ett par timmar senare hade jag slutat blöda, och det har fortfarande inte börjat igen, trots motion. Normalt sett blöder jag kraftigt under de första 2-3 dagarna, så detta stämmer inte alls. Hade avbrutet samlag (typ en halv minut av in- och ut-ande innan kondomen kom på) kanske 3-4 dagar innan äl, men borde ju inte ha blivit gravid av det? Att detta var en nidblödning i så fall alltså? Det hade ju varit sjukt...

• miachr78

Hoppar in hos er.

Vi är på försök 2 att skaffa en nummer 4 :)

Bor i Linköping.

Fick positivt ägglossningstest I torsdags och har bim 20/6. Så nu är det en lång väntan innan jag kan testa eller få mensen. Självklart hoppas jag på ett plus :)

• Javli

Hur går det för er?

Jag plussade förra veckan och väntar en februari-bebis

Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016