• flislis

Vi med BF i slutet av nov/början av dec!

Jag är också gravid!! Har inte berättat för mina bekanta än, så berättar det för er iaf!

Första graviditeten, är beräknad till 30 nov. Jag är skitskraj, men glad.

Hittills har graviditeten vart fruktansvärd! I början hade jag ont så jag kräktes, sen kom illamåendet - herregud! Sea band och att äta regelbundet(!) är ett måste om jag inte ska spy. Lagom kul att trycka i sig mat när man bara vill kräkas. :( Humörsvängningar har ju också varit spännande...

Läser här att era barnmorskor är stränga med vikten,hoppas inte min är det, har redan gått upp ganska mycket. Men ärligt talat, hur fn ska man då göra för att hålla vikten då?

Men vad tror ni, det blir nog lite bättre efter v 12 va? ;)

Har redan varnat pappan att om det inte blir bättre snart så får vi nöja oss med ett barn. Folk brukar bara prata om hur mysigt det är att vara gravid, så var lite oförberedd på allt det tråkiga.

Men nu när andra trim närmar sig känns det som fokus förflyttar sig till bebisen istället. Kub om två veckor, vi ska börja berätta för familjerna och man kan ju börja tänka på kläder och säng o alla prylar. Det ska bli mysigt! :)

• flislis

Var på kub idag! Helt otroligt! Trodde inte jag skulle bli så känslosam, men jag fick kämpa emot gråten hela tiden! :)

Man såg hen så tydligt! Huvudet, näsan, hakan, armar, ryggrad. Framför allt såg vi lår, knän, vader o fötter för hen sköt iväg m benen, nästan skuttade där inne. Som en groda. Tom barnmorskan flinade åt skuttandet! Konstigt nog känns det som det vackraste jag sett nånsin, (fast egentligen är det ju bara lite gråa suddiga skuggor).

Usch, nu börjar jag gråta igen. Imorgon ska vi berätta för mina föräldrar. Sen får vi skaffa fotoalbum, för nu har vi kort på skrutten!

:D

• flislis
    MissPin skrev 2015-05-22 14:02:13 följande:
    Härligt! Vill med se så allt är bra med bebis.

Vilken vecka är du i? Lägg gärna in bilden!
    Det var en riktig lättnad, jag hade inbillat mig att det var tomt, eller att något skulle vara knas. Ända sedan det positiva gravtestet har jag varit inställd på missfall, men nu känns det som man kan andas ut.

Är i v 13 (12+6). Efter barnmorskan mätt huvudet korrigerade hon datumet m två dagar så det är beräknat 27/11 ist för 30/11 som vi tidigare räknat med. :)

Nu glömde jag bilderna i sambos bil i all uppståndelse. Får försöka lägga upp dem ikväll. Som Globetrotter90 skriver är bilderna inte i närheten så bra som de rörliga bilderna. På 2 av 4 bilder ser jag ingenting. :p Men skit samma - det är min bebis! :D
  • flislis
    bebba83 skrev 2015-05-22 14:04:23 följande:
    Fick ni bra resultat?
    Japp, det var "låg risk" för kromosomfel. Det visste vi egentligen innan (är 26 år o då sägs det ju att risken är liten), men vi ville testa ändå. Vill ju veta så mkt som möjligt om den lilla saken där inne.
  • flislis
    bebba83 skrev 2015-05-22 16:03:06 följande:
    Härligt! Vi fick dåliga resultat tyvärr....

men visst va de häftigt å få se den lille så länge och så mkt? Så häftigt att den redan har fingrar å tår :)
    Åh nej... blir det fostervattenprov? Det behöver ju inte betyda någonting, är ju ganska hög osäkerhet.

Det var riktigt häftigt. Blev helt tagen på sängen, hade aldrig trott att det var så häftigt.
  • flislis
    Roxybe skrev 2015-05-22 16:18:31 följande:
    Tråkigt att ni fick dåligt resultat, kommer ni göra fostervattenprov också? I vårt landsting utförs inga kub-test så vi kommer göra fostervattenprov istället.
    Oj vad konstigt att de inte gör kub. Fostervattenprovet är det ju missfallsrisk med, kub innebär ju bara lite blod o ul... taskigt...
  • flislis
    bebba83 skrev 2015-05-22 18:19:24 följande:

Ja de är väldigt olika från län till län och det verkar inte finnas nån direkt logik i det. I Halland tex där jag bor gör dom inte kub. Men fostervattensprov gör dom fast inte moderkaksprov. I göteborg gör dom allt. Ska se om ja kan få remiss till gbg för å göra mkp för fvp måste man ju vänta till vecka 15. Så ja, vi har bestämt oss för att göra prov och ta reda på 100 procent hur det ligger till.

Håller tummarna att allt går bra! Förstår att man vill veta.

(Man tycker ju att sverige borde vara ett rättvist land vad gäller vården. Kanske speciellt när det gäller barn och graviditet.)
  • flislis

Vi har inte fått något läkarbesök. Utan bara blodprov och ul m barnmorska. Men det kändes som hon visste vad hon gjorde.

Riktigt sorgligt att det är så olika. Vet inte vad jag skulle ta mig till om det blev fel och det inte upptäckts bara för jag bor i fel landsting!

• flislis
    Thegiirl skrev 2015-05-25 14:33:07 följande:

Tyvärr missfall blir 2 lugnare månader nu med flytt,midsommarfirande o kalas innan vi försöker igen.

Önskar all lycka till er alla <3

Vad ledsamt! Men då var det nog inte menat denna gången... Hoppas det går bättre nästa gång!
  • flislis
    Knoppen234 skrev 2015-05-26 22:01:54 följande:

Hej alla, har varit borta ett tag pga illamående. Men nu börjar det äntligen ge med sig så då tänkte jag hoppa in här igen.

Tråkigt att se att de inte gått vägen för oss alla jag hoppas att de snart tar sig för er igen och att de ska gå bättre.

Igår var vi på ultraljud som jag valt att boka in lite tidigare för att se att allt såg bra ut och att den växer som den ska. De visade sig vara en livlig liten groda där inne som växer och har det bra. Var nästan bomb säker på att vi skulle ha en liten pojke tills igår nu är jag inte så säker längre. Hört att om man ser 3 streck är det en tjej men de va ju inget hon som utförde ultraljudet ville bekräfta så jag får fint vänta till RUL om ca 1månad och se om jag såg rätt.

Känns skönt att de såg bra ut känns nästan lite som en belöning typ att allt illamående resulterat i en livlig liten groda som såg ut att ha det bra.

Ska testa och se o

m jag

kan lägga ut en bild här på grodan. Är i v13+3 idag.

Eller hur, våran såg också ut som en groda som skuttade! :) vi kallar den också för grodan och min moster kalllar den redan för kermit!
Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!