• flislis

Vi med BF i slutet av nov/början av dec!

lotie skrev 2015-10-18 11:30:51 följande:

Jag fick spinalhuvudvärk efter snittet med men fick bara panodil för ingen trodde på mig! Varit så missnöjd med bb två gånger nu så vill inte dit alls. De har slängt ut mig två gånger fast jag mått skit efter.

Usch vilken otur ni haft.

Jag har faktiskt lite bb-nojja. Kan tänka mig att de "slänger ut" folk om det blir trångt... På vårt bb är man 4 pers i ett rum. För mig låter det helt otroligt! Ligger man där med sina bebisar dag och natt? Om en bebis vaknar o skriker vaknar väl alla? Också ska man lista ut hur man ammar smidigt utan att väsnas för mkt samtidigt som man är mörbultad/nysnittad. Det känns ju som att de tränger in så många i samma rum för att man ska vilja åka hem så fort som möjligt.

Eller har barnmorskorna bebisarna i ett annat rum på natten?
  • flislis

När mamma fick mig låg man inne i en vecka och på nätterna låg alla bebisar i ett annat rum. Då var poängen att mamman skulle vila ut och återhämta sig.

Men, min bm har sagt att det är ganska få bebisar som föds nov/dec. Så det kanske inte blir så väldigt trångt på bb...

• flislis
    MelinaG skrev 2015-10-19 12:17:06 följande:

Var inne första gången på förlossningen igår då jag inte hade märkt av några sparkar eller buffar på kvällen (34+1). Var rejält orolig då jag hade provat att buffa på magen, dricka iskallt, äta sött och allt möjligt. Som tur var var allting bra, fick på mig ett ctg som mätte barnets hjärtrytm och då sparkade hon även en hel del. Isag verkar allt vara normalt igen :)

1. Barnmorskan var osäker på hur hon låg i magen, och ett ultraljud visade att hon fortfarande ligger med rumpan ner. Det här får mig att bli lite stressad, är första barnet, hur stor är chansen att hon fortfarande kan vända sig självmant?

Vad säger bm då? Har läst lite på olika forum att den ska vara vänd i v 35-36. Men jag är ju ingen bm, så vaf vet jag :)

Min bm har inte ens känt på magen än! Ska iof göra snitt, men det vill man väl veta ändå? Aja, blir kanske nästa vecka då. Det känns som att han har huvudet upp...
  • flislis
    MelinaG skrev 2015-10-22 11:36:31 följande:

Vi ska till BM om två veckor igen först i 36+6. Har hon inte vänt sig då så får det bli ett vändningsförsök någon dag efter. Hon trodde inte att hon kommer vända sig självmant, men man vill inte göra vändningsförsöket tidigare då det kan sätta igång förlossningen.

Vad konstigt, menar du att din bm inte har mätt magen ens? Min bm har nog kollat hur hon ligger sedan typ vecka 25, men då sa hon också att det inte spelade så stor roll eftersom hon fortfarande kunde vända sig väldigt lätt då.

Jo, mätt har hon gjort! Men inget kläm och inga kommentarer om hur han ligger.

Aha... Men jag tänker såhär: chansen finns att hon vänder sig-då är det kanske onödigt att göra vändningsförsök såhär tidigt, för att det finns en risk att hon vänder tillbaka igen?

Kanske också är därför min barnmorska inte känt efter än, för att det finns en chans att bebis vänder sig ändå. (Har läst om fler som inte blivit klämda på förrän typ v 35, så är inte så orolig. Antar att det är olika rutiner i olika landsting.)

Ja just det, läste att det kan sätta igång en förlossning och det är därför det görs av läkare på sjukhusen - så att man är i trygga händer liksom! O vid 36 veckor räknas det väl ändå som en fullgången normal graviditet. Det kommer säkert gå bra!:)

Hehe, märks att det närmar sig nu. Jag blir skitnervös av ingenting. :p
  • flislis
    Nilla6 skrev 2015-10-22 13:58:20 följande:

Har idag gått 35 fulla veckor, mår sämre för varje dag, ondare i höfter, rygg, blygdbenet samt låren. Var hos läkaren på mvc igår, hon såg hur ont jag hade samt att jag inte sovit på hur länge som helst att hon skicka iväg en remiss för igångsättning vilket känns skönt. Hon kände därnere och huvet är långt ner, tappen mjuk och öppen ett finger.

Oj! När blir det då typ? Fick du inte nåt att sova på? Jag fick lergigan (versionen utan koffein i) och kan sova hela nätter i sträck!
  • flislis
    Citrona skrev 2015-10-15 20:36:15 följande:

Ska oxo göra snitt och väntar vid brevlådan ;)

Nu kom det! Den 27 november kommer min son! :D

Blir samma dag som bf, om han inte får för sig att komma tidigare såklart.
  • flislis
    Nilla6 skrev 2015-10-22 19:37:36 följande:

Vet inte, läkaren sa i vecka 38, vet inte om dom menar 37+ lr 38+då men blir iaf minst 2 veckor innan och jag är beräknad 26e november så runt den 12e kanske. Blev igångsatt med första och det gick bra så ska bli skönt faktiskt, då vet jag att jag hinner få antibiotikan mot gbs oxå innan fl. Fast läkaren trodde jag kanske kommer föda innan vilket jag inte hoppas. Jo fick lergigan utskrivet men har inte hämtat ut än, ska göra i helgen. Hur stor dos tar du? Brukar du kissa mycket på natten? Jag kissar hela tiden, kan gå allt från 2- 7 ggr på natten så jag är rädd att kissa på mej om jag däckat av tabletten:/

Ok. Skönt att slippa gå för länge iaf :) Då är det inte länge kvar!

Börjar alltid med en tabl, 25 mg, brukar räcka. Ja om jag inte tar tabl måste jag upp minst(!) 2 ggr o kissa. Jag har inte haft några olyckor i sängen än, men det är bråttom till toan på morgonen (sover 6-7 tim i sträck). Kanske skulle låna bebisens kiss-lakan ;)

Fick också tipset att krossa tabletten för att slippa myrkrypningar i benen.
  • flislis
    MelinaG skrev 2015-10-22 19:42:32 följande:

Grattis! (eller vad man säger) Måste vara häftigt att veta exakt datum man kommer bli mamma.

Det är lite pirrigt :) Är skönt att ha ett slutdatum på graviditeten om inte annat! Är så trött på det nu!
  • flislis
    Citrona skrev 2015-10-22 22:34:44 följande:

Åh nära ju! Jag har den 26e men har bara fått höra det på telefon ännu så länge...vill ju ha det skriftligt så att det inte ändras ;)

Oj vad roligt! :) ska tänka på dig då.
  • flislis
    Nilla6 skrev 2015-10-26 22:19:45 följande:

Usch vad jag mår skit nu, börjat få rejält med mensvärk som kommer och går, tryck ner och ont i svanken samt sendrag i låren. Fick veta av bm idag att bebis står precis ovan spinaeknölarna, när hon skulle känna om huvet va fixerat så kunde hon bara rucka axlarna för huvet va så lågt. Har mått illa hela kvällen och dålig i magen så får se hur detta slutar.

Samma här! Men det är inget man behöver vara orolig för va? "Mensvärk " och illamående alltså?

Urk, jag orkar inte mer...
Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!