• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • NZZZZ
    odie skrev 2017-06-28 18:34:57 följande:

Inte ett dugg faktiskt, nu kom hon ut och var en kopia av mig så det var ju kul! Vad tråkigt att höra att det blivit problem! I Örebro var det bara en kötid på 6 mån sist jag hörde, har ni kollat möjligheterna med andra sjukhus?

Tänkte kolla den möjligheten men vet inte hur man går till väga för att utnyttja fria vårdvalet! Ringer man Örebro då eller 1177? Någon som vet? När hörde du det från Örebro?
  • Anonym (Sara90)
    NZZZZ skrev 2017-06-28 17:02:48 följande:

Min man med. Han längtar sååå!

Har med gjort spolningen samt tagit alla möjliga tester! :)

Får du utslag på ÄL-stickor?

Danmark eller Spanien. Sitter och väljer mellan Storkkliniken, Vitanova och CFC. I Spanien har jag precis tagit kontakt med en klinik i Alicante, får se hur kontakten ser ut. Allt beror på om jag bestämmer mig för insemination eller IVF (höja oddsen direkt). Hur kommer det sig att ni valde Carlanderska till slut? :)

Vad härligt! Skönt att veta att en själv funkar som den ska! Jag har faktiskt aldrig använt stickor då jag känner ägglossnigen, men denna månaden "övar" jag för nästa gång eller om 2 är det kanske på riktigt. Så började idag med stickor så hpppas jag den läser av ägglossningen!

Spännande, åker man ned till Spanien ett par dagar då runt ägglossningen om man väljer insemination? Annars kanske svårt o hinna ned?

Vi valde carlanderska för det är 45 minuter med bil! Vi kände att Danmark är för långt bort! Men vi läste väldigt mycket om storkkliniken, det verkar välidgt bra där!
  • MariaC
    NZZZZ skrev 2017-06-28 19:07:22 följande:

Tänkte kolla den möjligheten men vet inte hur man går till väga för att utnyttja fria vårdvalet! Ringer man Örebro då eller 1177? Någon som vet? När hörde du det från Örebro?

Ni ringer vårdvalskansliet (tror jag det hette). Det är SU ni först ska kontakta. Ring deras växel å säg att ni vill nyttja fria vårdvalet och be att få bli kopplad. Vi tillhör också Sahlgrenska men har nyttjat fria vårdvalet och ska till Örebro i september. Det var väldigt krångligt till em början att få till det, min sambo skötte allt. Men när han väl kom till rätt person så löste sig allt.
  • odie

Fertilitetsenheten Örebro via mina vårdkontakter använde jag för kontakt! Hörde det under slutet av 2016, men kolla med dom om aktuell kötid!
  • MariaC

Och lita inte på vad Örebro säger Ang väntetiden. De håller inte den. Vi fick besked att vi skulle få komma i början på mars. Den flyttades fram hela tiden och tillslut blev det 29 maj som vi fick tid. Vi var tvungna att avboka då jag blev sjuk och då sa de att de tror vi ska få komma i september. Vi ska ringa i augusti för att höra om det blir september. De ligger efter i kön. Men ändå betydligt kortare än Göteborg!
  • NZZZZ
    MariaC skrev 2017-06-28 20:01:10 följande:

Ni ringer vårdvalskansliet (tror jag det hette). Det är SU ni först ska kontakta. Ring deras växel å säg att ni vill nyttja fria vårdvalet och be att få bli kopplad. Vi tillhör också Sahlgrenska men har nyttjat fria vårdvalet och ska till Örebro i september. Det var väldigt krångligt till em början att få till det, min sambo skötte allt. Men när han väl kom till rätt person så löste sig allt.

Guldvärd är du! Men ringer jag reproduktion eller växeln till Sahlgrenska? Vem ska de koppla mig till? Oavsett så lär väl inte Örebro ha längre kö än SU tänker jag... Får man reda på kön där?
  • NZZZZ
    Anonym (Sara90) skrev 2017-06-28 19:41:27 följande:

Vad härligt! Skönt att veta att en själv funkar som den ska! Jag har faktiskt aldrig använt stickor då jag känner ägglossnigen, men denna månaden "övar" jag för nästa gång eller om 2 är det kanske på riktigt. Så började idag med stickor så hpppas jag den läser av ägglossningen!

Spännande, åker man ned till Spanien ett par dagar då runt ägglossningen om man väljer insemination? Annars kanske svårt o hinna ned?

Vi valde carlanderska för det är 45 minuter med bil! Vi kände att Danmark är för långt bort! Men vi läste väldigt mycket om storkkliniken, det verkar välidgt bra där!

Det är bra att lära känna sin kropp inför insemination, för bästa resultat :) Är du oroad över att inte bli gravid? Jag har blivit det sedan vi startade karusellen, vågar inte ta något för givet.

Ja, om man väljer insemination ja. Vi var inne på IVF för att maximera oddsen men vet inte om jag ska göra det när läkarna tror jag kan bli gravid via insemination. Det är väl mest att jag inte orkar fler negativa besked. Har ni köpt något 3-pack eller köper ni en i taget? Vad kostar det?
  • MariaC
    NZZZZ skrev 2017-06-28 21:04:33 följande:

Guldvärd är du! Men ringer jag reproduktion eller växeln till Sahlgrenska? Vem ska de koppla mig till? Oavsett så lär väl inte Örebro ha längre kö än SU tänker jag... Får man reda på kön där?

Jag sökte på vårdgaranti och valfrihetskansliet på SU och numret är 020-445555. Min sambo tror att det var dit han ringde i höstas. Du kan kolla på 1177, sök på fria vårdvalet. Kansliet förklarade hur vi skulle gå tillväga och att det var ok att vårt landsting stod för kostnaden, sen får man fixa allt själv. Ex kontakta Örebro (först ringde vi alla landsting i Sverige och kollade kötid innan vi valde Örebro) och säga att vi ville välja dem, då skickade de papper vi fick fylla i. Sen fixa så alla journaler kom till Örebro. Gå ur kön på SU etc. Detta tog ett par månader pga krångel med postgång etc innan allt va klart å vi var i Örebros kölista. Så ta tag i detta direkt.

Sen tog det flera dagar innan min sambo kom fram till valfrihetskansliet pga telefontider som var fulla etc och han kopplades fram å tillbaka.... Så som sagt, ring redan imon!
  • Charlie310
    NZZZZ skrev 2017-06-26 21:16:15 följande:

Tack snälla du. Kom på lite frågor att ställa:

- Fick du vara med och välja donator?

- Vet någon hur det är när man ansöker om pengar från försäkringskassan i efterhand, hur mycket får man ansöka om per insemination? Priserna varierar ju kraftigt i Danmark beroende på klinik/spermabank.

Önskar vi inte hade så lång kö här i Göteborg. Känns omständigt att behöva rodda i allt själv i en värld med tusen möjligheter! :)

Vi hade kontakt med Madeleine Olofsson-Hocaoglu på försäkringskassan när vi sökte i efterhand. Fick ett väldigt bra bemötande av henne och hon förklarade utförligt hur ansökan går till och vilka papper som är viktiga att skicka in så man slipper komplettera.
  • NZZZZ
    MariaC skrev 2017-06-28 22:10:24 följande:

Jag sökte på vårdgaranti och valfrihetskansliet på SU och numret är 020-445555. Min sambo tror att det var dit han ringde i höstas. Du kan kolla på 1177, sök på fria vårdvalet. Kansliet förklarade hur vi skulle gå tillväga och att det var ok att vårt landsting stod för kostnaden, sen får man fixa allt själv. Ex kontakta Örebro (först ringde vi alla landsting i Sverige och kollade kötid innan vi valde Örebro) och säga att vi ville välja dem, då skickade de papper vi fick fylla i. Sen fixa så alla journaler kom till Örebro. Gå ur kön på SU etc. Detta tog ett par månader pga krångel med postgång etc innan allt va klart å vi var i Örebros kölista. Så ta tag i detta direkt.

Sen tog det flera dagar innan min sambo kom fram till valfrihetskansliet pga telefontider som var fulla etc och han kopplades fram å tillbaka.... Så som sagt, ring redan imon!

Fantastiska människa! TACK! Tar tag i detta imorgon!!! Stor kram!
Svar på tråden Avsaknad av spermier