• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-05-04 15:19:06 följande:

Vi fick reda på att de totalt funnit 10 stycken spermier, dock var alla orörliga vilket gjorde att de inte gick att frysa ned. Vi gjorde biopsin i början av mars, men det var ingen som meddelade oss svaret. Urologen som gjorde operationen sa att det var reproduktionsmedicin som skulle meddela svaret, medan reproduktionsmedicin sa att det var urologen. Så vi hamnade i mitten och ingen ville ta ansvar. Men i mars gjorde de en vanlig testikelbiopsi, nästa operation blir en micro-tese och då är ju chansen för att hitta bra spermier bättre! Någon spermie borde de ju hitta, så jag håller alla mina tummar och tår att om de hittar några spermier så är tillräckligt bra för att kunna befrukta mina ägg.

Hur går det för er? Har ni pratat med någon psykolog? Har ni varit i Danmark än?

Kram!

Hur går det?

Här har det inte hänt så mycket. Fick ett och annat återfall under våren så det lär inte bli något försök innan sommaren. Vi har alltså inte varit i Danmark ännu. Funderar en del fortfarande osv.
  • 999
    NZZZZ skrev 2017-05-16 19:32:49 följande:

Hur går det? Tagit tag i spolningen?

Nej inte än. Jag drar ut på det, jag vet inte varför... Förr eller senare måste jag ju göra det. Jag har ju massor med ägg i frysen, men jag vet inte om jag vill göra IVF. Då skulle jag slippa spolningen och att bli inseminerad, jag funderar på om det skulle kännas lättare om jag fick tillbaka ett befruktade ägg än att få ett rör uppkört i mig med en annan mens spermier?
  • NZZZZ
    999 skrev 2017-05-16 20:12:14 följande:

Nej inte än. Jag drar ut på det, jag vet inte varför... Förr eller senare måste jag ju göra det. Jag har ju massor med ägg i frysen, men jag vet inte om jag vill göra IVF. Då skulle jag slippa spolningen och att bli inseminerad, jag funderar på om det skulle kännas lättare om jag fick tillbaka ett befruktade ägg än att få ett rör uppkört i mig med en annan mens spermier?

Det är nog bara du som kan svara på det. Insemination är dock en skonsam behandling känner jag i jämförelse med ivf. Jag skulle bli lycklig om jag slapp ivf åtminstone!
  • 999
    NZZZZ skrev 2017-05-16 21:01:26 följande:

Det är nog bara du som kan svara på det. Insemination är dock en skonsam behandling känner jag i jämförelse med ivf. Jag skulle bli lycklig om jag slapp ivf åtminstone!

Men det värsta med ivf har jag ju redan genomgått. Nu skulle det i så fall bara återstå att tina upp mina ägg och befrukta dem.
  • GoC
    999 skrev 2017-05-16 20:12:14 följande:

Vill egentligen inte lägga mig i era diskussioner nu men spolning behöver man göra vid insemination också. De vill inte göra behandling om de inte ser att det är fri passage. Visst det gör svinont men det är så kort tid. Och ska man sen ändå föda barn så kan spolningeb vara en bra start för att tåla smärta ;) Hihi.
  • NZZZZ
    999 skrev 2017-05-16 21:40:32 följande:

Men det värsta med ivf har jag ju redan genomgått. Nu skulle det i så fall bara återstå att tina upp mina ägg och befrukta dem.

Jaha! Då hade jag kört på ivf! :) Finns ju bättre chans till syskon med ju. Ska ni göra det i Sverige?
  • NZZZZ
    GoC skrev 2017-05-16 21:41:37 följande:

Vill egentligen inte lägga mig i era diskussioner nu men spolning behöver man göra vid insemination också. De vill inte göra behandling om de inte ser att det är fri passage. Visst det gör svinont men det är så kort tid. Och ska man sen ändå föda barn så kan spolningeb vara en bra start för att tåla smärta ;) Hihi.

Ingen fara men tror 999 menade att hon vill göra ivf för att slippa spolningen också :)

För mig kändes inte spolningen alls :)

Hur mår bebis?
  • GoC
    NZZZZ skrev 2017-05-16 22:30:48 följande:

Ingen fara men tror 999 menade att hon vill göra ivf för att slippa spolningen också :)

För mig kändes inte spolningen alls :)

Hur mår bebis?

Ja jag insåg det precis efter att jag skrivit :)

Vad skönt!

Han mår så bra så! Börjar bli en stor pojke. Åh jag önskar ni kunde förstå hur lite allt spelar roll när man väl har dem här. Jag önskar att ni snart får era barn! Han är det absolut bästa som hänt mig och det som betydde allt till en början, hur han kom till, kan jag inte bry mig mindre om idag! Jag säger... Kör bara kör! Det är så värt det! Hur tufft det än är att gå igenom så ber jag er kämpa igenom det för att få det här!

Tänker på er alla!
  • NZZZZ
    GoC skrev 2017-05-17 13:45:15 följande:

Ja jag insåg det precis efter att jag skrivit :)

Vad skönt!

Han mår så bra så! Börjar bli en stor pojke. Åh jag önskar ni kunde förstå hur lite allt spelar roll när man väl har dem här. Jag önskar att ni snart får era barn! Han är det absolut bästa som hänt mig och det som betydde allt till en början, hur han kom till, kan jag inte bry mig mindre om idag! Jag säger... Kör bara kör! Det är så värt det! Hur tufft det än är att gå igenom så ber jag er kämpa igenom det för att få det här!

Tänker på er alla!

Tack för ditt peppande inlägg! Hur många ggr inseminerades du innan du blev gravid?
  • NZZZZ

Update:

Vi har blivit beviljad en TESA/PESA. Senast min kille gjorde en var 2012/2013 men då genomfördes ingen PESA. Just när jag börjar vänja mig vid tanken att sluta hoppas på att det ska ske något under. Vi ska genomföra undersökningen men har inga förhoppningar, är inställd på att donation är vår väg att gå men killen vill försöka en sista gång.

Svar på tråden Avsaknad av spermier