• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • NZZZZ
    Charlie310 skrev 2017-06-28 22:10:44 följande:

Vi hade kontakt med Madeleine Olofsson-Hocaoglu på försäkringskassan när vi sökte i efterhand. Fick ett väldigt bra bemötande av henne och hon förklarade utförligt hur ansökan går till och vilka papper som är viktiga att skicka in så man slipper komplettera.

Tusen tack! Minns du något om lämplighetsprövningen? Att ni var tvungna att skicka in den?
  • MariaC
    NZZZZ skrev 2017-06-28 22:38:29 följande:

Fantastiska människa! TACK! Tar tag i detta imorgon!!! Stor kram!

Det är så viktigt att vi hjälper varandra i denna svåra situation!

Ang FK så var jag i kontakt med dem innan vi nyttjade fria vårdvalet och de var väldigt hårda med att lämplighetsintyg skulle skickas för att man ska få pengar. Vi kommer nu utnyttja våra gratisförsök via Örebro och blir det ingen bebis under den tiden så blir utlandet och FK vårt nästa steg.
  • odie
    MariaC skrev 2017-06-28 20:53:21 följande:

Och lita inte på vad Örebro säger Ang väntetiden. De håller inte den. Vi fick besked att vi skulle få komma i början på mars. Den flyttades fram hela tiden och tillslut blev det 29 maj som vi fick tid. Vi var tvungna att avboka då jag blev sjuk och då sa de att de tror vi ska få komma i september. Vi ska ringa i augusti för att höra om det blir september. De ligger efter i kön. Men ändå betydligt kortare än Göteborg!

Då måste ni haft otur, med semesterstängt inräknat tog det mindre än 6 månader för oss och de jag pratat med har inte heller väntat längre, det som strulat mest är utredningen iskall men det är kanske som du skriver efter i kön då ryktet om kort väntetid spridit sig och Örebro ligger ju geografiskt ganska bra till! Håller tummarna att de blir i september och att ni kan njuta av er sommar ändå!
  • MariaC
    odie skrev 2017-06-29 11:28:27 följande:

Då måste ni haft otur, med semesterstängt inräknat tog det mindre än 6 månader för oss och de jag pratat med har inte heller väntat längre, det som strulat mest är utredningen iskall men det är kanske som du skriver efter i kön då ryktet om kort väntetid spridit sig och Örebro ligger ju geografiskt ganska bra till! Håller tummarna att de blir i september och att ni kan njuta av er sommar ändå!

De sa att väntetiden var tre månader men att de trodde vi skulle få komma redan efter 2,5 månad som var i början på mars. Sen flyttades som sagt tiden fram och blev till 5 månader. Tyckte det var onödigt av dem att säga att väntetiden var kortare än 3 månader och inge hopp, när de sen inte kan hålla den. Det har varit otroligt tärande att vänta. Bättre att de då tar i och säger ex 6 månaders väntetid.ö

Är säkert så att just vi haft otur då, det känns som vi har det hela tiden.
  • NZZZZ

Hej!

Fick svar från SU idag att TSH serum ligger på 3,3. Godkänt för icke gravida kvinnor men planerar man att bli gravid ska det ligga under 2,5.

Läkaren rekommenderade mig att lämna nya prover och om det fortfarande är för högt testa insättning av Levaxin. Någon som varit med om samma? Blir såklart orolig.

• Charlie310
    MariaC skrev 2017-06-29 08:46:14 följande:

Det är så viktigt att vi hjälper varandra i denna svåra situation!

Ang FK så var jag i kontakt med dem innan vi nyttjade fria vårdvalet och de var väldigt hårda med att lämplighetsintyg skulle skickas för att man ska få pengar. Vi kommer nu utnyttja våra gratisförsök via Örebro och blir det ingen bebis under den tiden så blir utlandet och FK vårt nästa steg.

Kan man få ersättning trots att man nyttjat sina gratisförsök? Det visste inte jag, eller så missförstod jag hon på försäkringskassan.
  • NZZZZ
    Charlie310 skrev 2017-06-29 15:34:42 följande:

Kan man få ersättning trots att man nyttjat sina gratisförsök? Det visste inte jag, eller så missförstod jag hon på försäkringskassan.

Som jag förstod det efter mitt samtal så kan du ej få ersättning om du förbrukat dina chanser i Sverige.
  • Anonym (Sara90)

[quote=77794666][quote-nick]NZZZZ skrev 2017-06-28 21:07:24 följande:[/quote-nick]

Det är bra att lära känna sin kropp inför insemination, för bästa resultat :) Är du oroad över att inte bli gravid? Jag har blivit det sedan vi startade karusellen, vågar inte ta något för givet.

Ja, om man väljer insemination ja. Vi var inne på IVF för att maximera oddsen men vet inte om jag ska göra det när läkarna tror jag kan bli gravid via insemination. Det är väl mest att jag inte orkar fler negativa besked. Har ni köpt något 3-pack eller köper ni en i taget? Vad kostar det?

[/

Jag är väldigt oroad över att inte bli gravid! Men försöker inte tänka så. Hur mycket otur kan ett par ha! Så försöker intala mig att det kommer gå!

Varje insemination kostar 14.000 kr. Det finns 4-pack för 45.000 men det ska vi inte ta. Sen olika kostnade runt om ca 12.000. Så minst 25.000 och Max ??( förhoppningsvis 25)

Förstår att du inte orkar fler jobbiga besked , har tänkt tanken på ivf också men det görs inte på carlanderska med domderade spermier. Ska ni kontakta Spanien innan sista biopsi är gjord i september?

• NZZZZ
    Anonym (Sara90) skrev 2017-06-29 16:36:59 följande:

[quote=77794666][quote-nick]NZZZZ skrev 2017-06-28 21:07:24 följande:[/quote-nick]

Det är bra att lära känna sin kropp inför insemination, för bästa resultat :) Är du oroad över att inte bli gravid? Jag har blivit det sedan vi startade karusellen, vågar inte ta något för givet.

Ja, om man väljer insemination ja. Vi var inne på IVF för att maximera oddsen men vet inte om jag ska göra det när läkarna tror jag kan bli gravid via insemination. Det är väl mest att jag inte orkar fler negativa besked. Har ni köpt något 3-pack eller köper ni en i taget? Vad kostar det?

[/

Jag är väldigt oroad över att inte bli gravid! Men försöker inte tänka så. Hur mycket otur kan ett par ha! Så försöker intala mig att det kommer gå!

Varje insemination kostar 14.000 kr. Det finns 4-pack för 45.000 men det ska vi inte ta. Sen olika kostnade runt om ca 12.000. Så minst 25.000 och Max ??( förhoppningsvis 25)

Förstår att du inte orkar fler jobbiga besked , har tänkt tanken på ivf också men det görs inte på carlanderska med domderade spermier. Ska ni kontakta Spanien innan sista biopsi är gjord i september?

Kände samma. Fick hem brev idag från min läkare på SU som skrev i ett brev att hon fått svar på de tester jag lämnat 10/4 (lämnade inte ens några tester då!). TSH var tydligen förhöjt till 3,3 men sist jag var där så sa hon att det var normalt (2,2). Hur fan kan det höjas på 3 månader? Det är något som inte stämmer.

Vad är det som kommer kosta er ca 12k bortsett från inseminationen?
  • MariaC
    Charlie310 skrev 2017-06-29 15:34:42 följande:

Jag uppfattade det så, men hon jag pratade med hade inte koll och var väldigt rörig. Fick återkomma efter hon kollat saker med kollegor etc. Rent logiskt borde man ju inte kunna få ersättning utomlands om man gjort sina försök på hemmaplan.

Att man aldrig kan få raka svar, skapar bara mer frågetecken....
Svar på tråden Avsaknad av spermier