nosslo skrev 2017-07-09 21:13:36 följande:
Hej! Jag vill bara hoppa in och berätta vår historia, som ännu inte är över. 2015 fick vi reda på att min sambo inte hade några spermier i spermaprovet så vi gick vidare med TESA/PESA, vilket där de heller inte hittade några spermier. Läkarna här i Sverige berättade för oss att det inte fanns något att göra men vi gav inte upp utan vi åkte och träffade en läkare i Tyskland, där visade det sig att min sambo hade höga värden av prolaktin (Detta tittade de inte upp i Sverige). Detta resultat visade sig vara en godartad tumör i hypofysen som bidrar till att kroppen tillverkar alldeles för mycket kvinnligt östrogen. Här i Sverige säger de att detta inte är orsaken till att min sambo inte producerar spermier, men läkaren i Tyskland påpekade att detta var en stor bidragande faktor varför det inte fanns några spermier. Vi fick ändå chansen att göra om TESA vilket resulterade i att de hittade 8 orörliga spermier (Sambon hade ätit medicinen mot den godartade tumören i 9 månader och den hade minskat lite grann i storlek). De kunde tyvärr inte frysa ned dessa, så nu till hösten ska de starta upp mig för IVF och göra en till TESA på min sambo, så nu håller vi tummarna på att de hittar spermier igen.
De första resultaten visade på att min sambo hade låga värden av testosteron, höga värden av FSH och skyhöga värden av prolaktin. Efter att ätit medicinen mot den godartade tumören i 11 månader så har testosteronet ökat (men ligger ännu inte där den ska) och FSH ligger tyvärr på samma värde.
Hej!
Vi ska göra nästan precis samma ingrepp som er! Min man gjorde en öppen testikelbiopsi i våras där de fann 10 st orörliga spermier som inte gick att frysa, så i höst ska jag få plocka ut ägg samtidigt som min man ska göra en micro-tese. Läkarna tittade inte om de 10 spermierna var levande eller döda, vilket gör ingreppet ännu mer osäkert, men jag hoppas verkligen att det fungerar. Jag hoppas att mina ägg är så pass bra att de kan hålla embryot "vid liv". Först sa läkaren att ingreppet skulle bli september-oktober, men när jag senare pratade med honom i telefon sa han oktober. Jag blir bara så ledsen över all den här väntan.
Ska ni göra ert ingrepp i Tyskland? Vilken klinik har ni besökt? Jag har ingen aning om vad min man har för prolaktin-värde, jag tror inte att de har tittat på det. Läkarna har inte hittat någon anledning till varför min man inte har några spermier, men han har inga kromosomfel, normalt testosteron, men högt FSH.