• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • lompan

jag undrar om det är jätte ovanligt att inte hitta spermier om proverna var normala? Räknas proverna som normala om FSH var högt?

• 999
    lompan skrev 2016-01-11 20:02:47 följande:

jag undrar om det är jätte ovanligt att inte hitta spermier om proverna var normala? Räknas proverna som normala om FSH var högt?

Om fsh är högt så är inte proverna normala, men min mans prover var normala (12,8 i fsh vilket är pyttelite högt) men ändå hittades inga spermier vid biopsin, medan andra haft skyhöga fsh och ändå har spermier hittats så det verkar inte finnas något mönster...
  • 999
    GoC skrev 2016-01-11 19:53:58 följande:

Det är svårt att säga helt säkrad men säger man till innan så har de alltid i örebro kunnat tillgodose önskan om man vill ha samma till syskon. Sen kan det ju alltid ta slut eller att han dragit sig ur... Så man kan aldrig garantera... Men så är det ju den naturliga vägen också tänker jag...

Vad bra!!!
  • lompan

okej, min man hade också 12 på FSH.. men jag uppfatta det som att det var jätte högt...

• 999
    lompan skrev 2016-01-11 21:13:25 följande:

okej, min man hade också 12 på FSH.. men jag uppfatta det som att det var jätte högt...

Jättehögt? Då är det inte fsh du syftar på. Runt 11 är normalt, runt 12 är ok. Vi fick 12,8 som sagt och det har alla läkare vi träffat sagt är lite, lite högre än normalt men inte anmärkningsvärt så.
  • lompan

ja jag har ju ingen aning vad som är högt och lågt! kan verkligen ingenting, det var bara vad vår läkare sa som fick mig att uppfatta det som ett högt värde

• Kajsakaj

Det känns bara mer och mer konstigt att vi har fått så lite information när jag läser era inlägg! Vi har inte fått några provsvar alls förutom att min sambo har xxy! De tog ju mängder med prover. Är det någon som vet om det är något prov som kan visa stark indikation på avsaknad av spermier i testiklarna? Har telefontid med läkaren imorgon.

Har idag pratat med både min och min sambos arbetsgivare; ingen av dem erbjuder bruttolöneavdrag för ev. Microtese. Känns lite skit just nu. Händer det att sahlgrenska gör vanlig tese?

• Kajsakaj
    Kvinna84a skrev 2016-01-09 13:02:32 följande:

Hej! Hoppar in här om det är ok..

Vi gjorde 2 ivf försök under hösten pga att min sambo har få rörliga såermier..sen ville de inte göra ett till försök innan de undersökt min sambo igen. Han fick provsvaren igår.. Läkaren sa att det troligtvis är medfött och inte mycket att göra åt. Hormonerna hans såg bra ut så ingen behandling behövs. Han fick tips på några tabletter han ska prova i 3månader.

Vi inväntar samtal från ivf kliniken för att höra om vi ska göra ett försök till eller om chanserna är för små.

Känner mig tom..

Hur funkar det med donator, någon som vet?

Imponerad av alla starka kvinnor och män som kämpar med detta!

Hej! Kändes som du blev lite bortglömd här! Förlåt :) det låter som att du har mer erfarenhet än jag, vad tråkigt att höra om era försök och besked.

Vad är det du undrar över ang donator? Om du vill göra det i Sverige blir det genom landstinget. Då får du det bekostat (lite olika hur många försök) men det är väntetid. I Göteborg där jag bor är det ca två år, därför kommer vi nog söka oss till Danmark. Då bekostar man själv. Där kan du välja anonym eller öppen donator. Du kan också välja att få utökad profil, barnbilder osv. Och där slipper du väntetiden.

Som jag har förstått det så är det bara att höra av sig till en klinik och boka tid för samtal. Hoppas det hjälpte dig lite :)

Jag hoppas att ni får ert lilla gryn snart! Varesig det är genom ivf med egna spermier eller donator! Kram
  • 999
    Kvinna84a skrev 2016-01-09 13:02:32 följande:

Hej! Hoppar in här om det är ok..

Vi gjorde 2 ivf försök under hösten pga att min sambo har få rörliga såermier..sen ville de inte göra ett till försök innan de undersökt min sambo igen. Han fick provsvaren igår.. Läkaren sa att det troligtvis är medfött och inte mycket att göra åt. Hormonerna hans såg bra ut så ingen behandling behövs. Han fick tips på några tabletter han ska prova i 3månader.

Vi inväntar samtal från ivf kliniken för att höra om vi ska göra ett försök till eller om chanserna är för små.

Känner mig tom..

Hur funkar det med donator, någon som vet?

Imponerad av alla starka kvinnor och män som kämpar med detta!

Hej. Vad är det för tabletter din man ska ta i tre mån? Gällande donation vet jag tyvärr inte mycket...
  • 999
    Kajsakaj skrev 2016-01-11 22:29:56 följande:

Det känns bara mer och mer konstigt att vi har fått så lite information när jag läser era inlägg! Vi har inte fått några provsvar alls förutom att min sambo har xxy! De tog ju mängder med prover. Är det någon som vet om det är något prov som kan visa stark indikation på avsaknad av spermier i testiklarna? Har telefontid med läkaren imorgon.

Har idag pratat med både min och min sambos arbetsgivare; ingen av dem erbjuder bruttolöneavdrag för ev. Microtese. Känns lite skit just nu. Händer det att sahlgrenska gör vanlig tese?

Kanske var din sambos övriga prover normala och därför lämnar de inte svar då. Så var det för oss, läkaren hörde inte av sig med provsvaren på hormonproverna och vi blev oroliga så vi ringde istället och då sa hon att eftersom proverna var normala så hörde hon inte av sig, vilket jag tycker är dåligt. Men ring och fråga!
Svar på tråden Avsaknad av spermier