• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • 999
    Kajsakaj skrev 2016-01-16 14:46:09 följande:

Jätteintressanta länkar!!! Usch känns nästan jobbigt. Här står ju så mycket positivt om m-tese och klinefelters... Känner att jag börjar luta mer och mer åt att vilja göra det. Var det ni som hade försökt få m-tese bekostat av landstinget? Hur gick ni till väga? Och har du något tips!?

Ja det stämmer, men vi har fått blankt nej. De anser att chansen att lyckas är så liten att de inte vill bekosta det. Vi hade samtal med vår ansvarige läkare om det och sedan när vi var i Carlanderska så berättade vi att vårt landsting vägrar att bekosta ingreppet, så då tog Carlanderska kontakt med vår läkare för att hjälpa oss att få det bekostat men icke.

Jag har läst hur mycket studier och rapporter som helst, men man ska ändå ta siffrorna med en nypa salt. T ex har Göran sagt att vi har en chans på ca 15% så det är inte så upplyftande som i studierna som jag läst, men läkaren gör ju en bedömning i varje enskilt fall. I vårt fall har ju fem fina vävnadsprover tagits från varje testikel utan att en enda spermie hittats och då gör man bedömningen att sannolikheten för att det överhuvudtaget finns spermier är liten. Men ja, microtese är klart den bästa chansen man kan få om man har gravt nedsatt spermieproduktion.
  • Kajsakaj
    999 skrev 2016-01-16 19:38:15 följande:

Ja det stämmer, men vi har fått blankt nej. De anser att chansen att lyckas är så liten att de inte vill bekosta det. Vi hade samtal med vår ansvarige läkare om det och sedan när vi var i Carlanderska så berättade vi att vårt landsting vägrar att bekosta ingreppet, så då tog Carlanderska kontakt med vår läkare för att hjälpa oss att få det bekostat men icke.

Jag har läst hur mycket studier och rapporter som helst, men man ska ändå ta siffrorna med en nypa salt. T ex har Göran sagt att vi har en chans på ca 15% så det är inte så upplyftande som i studierna som jag läst, men läkaren gör ju en bedömning i varje enskilt fall. I vårt fall har ju fem fina vävnadsprover tagits från varje testikel utan att en enda spermie hittats och då gör man bedömningen att sannolikheten för att det överhuvudtaget finns spermier är liten. Men ja, microtese är klart den bästa chansen man kan få om man har gravt nedsatt spermieproduktion.

Eftersom läkaren på sahlgrenska sa att det kan hända att de börjar med m-tese i framtiden känns det väldigt konstigt att de inte vill bekosta. De låter alltså privatpersoner betala för behandling på Carlanderska för att sedan kunna använda sig av resultaten som underlag. Det blir ju väldigt billigt och bra för dem såklart. Att någon annan bekostar forskningen. De borde skämmas. Universitetssjukhus ska de ju vara.

Läkaren på Carlanderska sa ju generellt 30-50% chans för klinefelterspatienter. Det tycker jag garanterat motiverar ett ingrepp. (tycker iofs 15% gör det med.)

Mvh arg
  • 999
    Kajsakaj skrev 2016-01-16 20:28:09 följande:

Eftersom läkaren på sahlgrenska sa att det kan hända att de börjar med m-tese i framtiden känns det väldigt konstigt att de inte vill bekosta. De låter alltså privatpersoner betala för behandling på Carlanderska för att sedan kunna använda sig av resultaten som underlag. Det blir ju väldigt billigt och bra för dem såklart. Att någon annan bekostar forskningen. De borde skämmas. Universitetssjukhus ska de ju vara.

Läkaren på Carlanderska sa ju generellt 30-50% chans för klinefelterspatienter. Det tycker jag garanterat motiverar ett ingrepp. (tycker iofs 15% gör det med.)

Mvh arg

Jag förstår din ilska, jag är lika förbannad på vårt Universitetssjukhus. Men de å sin sida motiverade det med att det inte finns någon forskning eller några studier som påvisar positiva resultat om microtese, att det är en ny metod och inte väl beprövad. Vad de inte verkar veta att det är en metod som används världen över (men endast en läkare som behärska metoden i Sverige) och att det finns en hel del forskning och studier. Pinsamt värre! Vår läkare på Carlanderska skrattade när jag berättade det. Men jag tror att det handlar mycket om prestige också mellan klinikerna, dvs att de ser det som ett underlag att inte kunna hjälpa oss vidare medan en annan klinik har kompetens och kunskap att göra det möjligtvis.

Det låter som goda odds. Men visst har ni inte gjort någon biopsi ännu? Försök att ta ett steg i taget, det gjorde vi och det hjälpte mig att inte bli fullkomligt galen. Man blir galen nog ändå av all oro och sorg. Vi har haft microtese som plan B hela tiden men vi planerade inte för det och la inte ner mycket energi på det. Vi fokuserade först och främst på biopsin. Har man tur så slipper man göra microtese (om spermier hittas vid biopsin) och då är det onödigt att ha ältat och grubblat över det. Ta en sak i taget är mitt råd! När biopsin misslyckades så ringde vi Carlanderska dagen därpå och bokade in ett första samtal. Det var skönt att ha en plan B. Eller så har man donerade spermier som plan B och då tar man tag i det istället. Jag tror det är viktigt att hela tiden ha en plan B... Men först ska man koncentrera sig på plan A och inte tänka för många steg framåt. Men visst är det du som skrivit att din sambo är helt emot att göra microtese?
  • MariaC
    999 skrev 2016-01-16 09:02:48 följande:

Ok! Spännande!

Ja med "ur funktion" så menade jag gravt nedsatt spermieproduktion. I fall som våra mäns så är ju produktionen ur funktion, oavsett om några få spermier hittas (i jämförelse med flera tiotals miljoner som egentligen borde finnas i utlösningen).

Vi ska ju göra mikrotesen trots att inga spermier hittades vid biopsin i hopp om att några hittas vid mikrotesen istället. Kommer också göra IVF-behandling och äggplock i samband med mikrotesen. Det jag menar med att de borde frysa ner spermierna är att ifall inga spermier skulle hittas vid mikrotesen så hade ni i alla fall haft en backup, förstår att man kanske inte vill använda de slöa och långsamma spermierna i första hand men i värsta fall. Men de är duktiga och kunniga så antar att de gjort rätt bedömning. Håller tummarna för er, ni har i alla fall ett bättre utgångsläge än oss

Ok, för mig är ur funktion att produktionen är helt utebliven å inte nedsatt. Men jag förstår hur du menar.

Min sambo sa att Göran sagt att för att kunna frysa ner spermier så måste de uppnå en viss kvalité och det gjorde inte min sambos. De var för långsamma å slöa för att kunna överleva en nedfrysning och då var det ingen idé.

Vi tänker så också, att de är kunniga å duktiga å vi gör bara som de säger å litar på det. Nåt annat kan vi inte göra. Känner mig som en vålnad när vi är där på besök å bara säger ja tack till allt... Men som du skrev, vårt utgångsläge är bättre än ert. Jag håller tummarna så hårt jag kan för er!!!
  • 999
    MariaC skrev 2016-01-16 23:05:51 följande:

Ok, för mig är ur funktion att produktionen är helt utebliven å inte nedsatt. Men jag förstår hur du menar.

Min sambo sa att Göran sagt att för att kunna frysa ner spermier så måste de uppnå en viss kvalité och det gjorde inte min sambos. De var för långsamma å slöa för att kunna överleva en nedfrysning och då var det ingen idé.

Vi tänker så också, att de är kunniga å duktiga å vi gör bara som de säger å litar på det. Nåt annat kan vi inte göra. Känner mig som en vålnad när vi är där på besök å bara säger ja tack till allt... Men som du skrev, vårt utgångsläge är bättre än ert. Jag håller tummarna så hårt jag kan för er!!!

Ja men när man har azoospermi som våra män har då är produktionen ur funktion för att den är gravt nedsatt, även om några få spermier hittas i testiklarna så är de så pass få att de inte hittas i utlösningen. Det var så jag menade.

Ok, då förstår jag att de inte valde att frysa ner spermierna. Ofta är det så tyvärr, att män med azoospermi har dålig kvalité på de spermier som eventuellt finns. Men innebär det då, nu när ni ska göra IVF i samband med mikrotese, att ni bara gör ett färskförsök och sedan så måste ni börja om och hämta ut nya färska spermier ifall det första försöket misslyckas? Eller kommer de befrukta alla ägg som plockas om det finns tillräckligt många spermier för det och sedan frysa eventuella embryon? Är nyfiken eftersom vi själva ska göra detta om några mån...

Vi har jobbat på som vanligt hela tiden. Ni då? Jag får se om jag orkar jobba heltid sen när jag ska IVF-behandlas, det beror på hur jag mår då.
  • lompan

Jag jobbar heltid, men jag mår inte alls 100 och tankarna är på annat håll.

Kan man få sjukskrivning i samband med ivf?

• Kajsakaj
    999 skrev 2016-01-16 21:56:06 följande:

Jag förstår din ilska, jag är lika förbannad på vårt Universitetssjukhus. Men de å sin sida motiverade det med att det inte finns någon forskning eller några studier som påvisar positiva resultat om microtese, att det är en ny metod och inte väl beprövad. Vad de inte verkar veta att det är en metod som används världen över (men endast en läkare som behärska metoden i Sverige) och att det finns en hel del forskning och studier. Pinsamt värre! Vår läkare på Carlanderska skrattade när jag berättade det. Men jag tror att det handlar mycket om prestige också mellan klinikerna, dvs att de ser det som ett underlag att inte kunna hjälpa oss vidare medan en annan klinik har kompetens och kunskap att göra det möjligtvis.

Det låter som goda odds. Men visst har ni inte gjort någon biopsi ännu? Försök att ta ett steg i taget, det gjorde vi och det hjälpte mig att inte bli fullkomligt galen. Man blir galen nog ändå av all oro och sorg. Vi har haft microtese som plan B hela tiden men vi planerade inte för det och la inte ner mycket energi på det. Vi fokuserade först och främst på biopsin. Har man tur så slipper man göra microtese (om spermier hittas vid biopsin) och då är det onödigt att ha ältat och grubblat över det. Ta en sak i taget är mitt råd! När biopsin misslyckades så ringde vi Carlanderska dagen därpå och bokade in ett första samtal. Det var skönt att ha en plan B. Eller så har man donerade spermier som plan B och då tar man tag i det istället. Jag tror det är viktigt att hela tiden ha en plan B... Men först ska man koncentrera sig på plan A och inte tänka för många steg framåt. Men visst är det du som skrivit att din sambo är helt emot att göra microtese?

Ja det är svårt att ta ett steg i taget. Hatar att inte ha någon kontroll överhuvudtaget. Men du har rätt, får försöka fokusera på biopsin. Men det är svårt när det känns som att sjukhuset inte har den kunskap de borde ha. Fick t ex veta att testosteronprovet inte analyserades. Alltså att de på något sätt glömde det. Enligt läkaren är det inte relevant ändå, men det känner jag att det är.

Ja det stämmer att han inte vill göra microtese om vi får bekosta själva. Då vill han hellre göra något annat för de pengarna. t ex spara till insemination osv. Men om landstinget skulle betala är han helt med på det.
  • Kajsakaj
    MariaC skrev 2016-01-16 23:11:45 följande:

Jobbar ni som vanligt eller är ni sjukskrivna nån % eller så?

Vi jobbar som vanligt. Men känner att det tär på mig. Är som att ha två jobb haha.
  • Kajsakaj
    lompan skrev 2016-01-17 09:10:27 följande:

Jag jobbar heltid, men jag mår inte alls 100 och tankarna är på annat håll.

Kan man få sjukskrivning i samband med ivf?

Det är klart att du borde få sjukskriva dig om du känner att du inte orkar. Prata med läkare och beskriv hur du mår. Man måste ju inte vara fysiskt sjuk för att ha anledning att sjukskriva sig. En vecka kan du ju iaf vara hemma utan läkarintyg. Men borde inte vara något problem att få intyg efter det.
Svar på tråden Avsaknad av spermier