• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • 999
    Charlie310 skrev 2016-10-23 11:23:24 följande:

Vi har börjat med korta protokollet och åker till Danmark om typ en vecka.

Åh vad spännande!! Är det första gången du gör en IVF-behandling? 
  • Jadu
    999 skrev 2016-10-23 10:33:27 följande:

Hur går det för alla? 

Vi har precis kommit hem från andra ultraljudet. I augusti fanns sperma i sambons test så på tisdag ska vi göra äggplock!
  • Charlie310
    999 skrev 2016-10-23 11:47:37 följande:

Åh vad spännande!! Är det första gången du gör en IVF-behandling? 

Sist vi gjorde ivf kom vi bara till äggplock. Så denna gång ska det väl gå bättre hoppas jag.
  • Snövit1

Hej på er! Hur går det för er alla? Vi väntar på provsvar så det står lite still här... Är det ngn som har fått micro-tese finansierat? Eller har ni som gjort det fått betala allt själva? Någon som vet vad kriterierna är för att kunna få det finansierat?

• Anonym (Man ska börja tidigt)

Beklagar verkligen.

Är ni gamla? För isåfall varför skaffade ni inte barn tidigare? Min definition av gammal är 35+

• 999
    Anonym (Man ska börja tidigt) skrev 2016-12-12 06:26:41 följande:

Beklagar verkligen.

Är ni gamla? För isåfall varför skaffade ni inte barn tidigare? Min definition av gammal är 35+

Ursäkta, men vad vill du tillföra till vår tråd? Skuldbelägga oss? Om du måste veta så började min man och jag försöka för flera år sedan och då var jag 27-28 år. Och avsaknad av spermier har ingenting med åldern att göra, det är medfött i de flesta fall. Nu vet du det också.
  • jad

Hej

Tänkte uppdatera lite då jag skrev lite i våras här. I våras gjorde vi en MikroTese då jag hade väldigt få spermier. Vi hade testat att göra två st biopsier men dom resulterade inte i något, eller snarare några enstaka spermier men ingen som rörde på sig.

MikroTesen gjorde dock att vi kunde befrukta och återföra två embryon. Tidigare i veckan föddes våran dotter. Kan knappt tro att det har hänt, men det gick faktiskt vägen.

Så till er som försöker och funderar på detta, så vill jag bara säga att inte ge upp. Det kan gå vägen trots minimala chanser.

• Snövit1

Åh wow vad häftigt! Stort stort grattis till er! Tack för att du delar med dig och ger oss lite hopp!

jad skrev 2016-12-17 09:01:30 följande:

Hej

Tänkte uppdatera lite då jag skrev lite i våras här. I våras gjorde vi en MikroTese då jag hade väldigt få spermier. Vi hade testat att göra två st biopsier men dom resulterade inte i något, eller snarare några enstaka spermier men ingen som rörde på sig.

MikroTesen gjorde dock att vi kunde befrukta och återföra två embryon. Tidigare i veckan föddes våran dotter. Kan knappt tro att det har hänt, men det gick faktiskt vägen.

Så till er som försöker och funderar på detta, så vill jag bara säga att inte ge upp. Det kan gå vägen trots minimala chanser.

• mooonwalker

Hej!
    Är det fortfarande någon som läser den här tråden? Hur har det gått för alla? Jag och min man påbörjade vår utredning förra våren. När jag spolade mina äggledare såg de att jag hade många äggblåsor, dvs PCO. Mina hormonvärden var normala, så jag har antagligen inte PCOS. Mannen fick lämna två spermaprov där båda visade noll spermier. Vilken chock vi fick när de lämnade svaret, vi trodde att det var min PCO som gjorde att vi inte blev gravida och trodde att lite hormontabeller till mig skulle göra susen. Dock hade jag ju försökt med ägglossningsstickor och visste precis vilka månader jag har ägglossning och vilka inte. Min mans blodprover ska vara normala, men ingen har berättat vad de visade. 

Min man har nyligen gjort en biopsi. Tyvärr har vi kommit till massa nybörjare som har skickat remisser fel och ingen vill ta ansvar. Så trots att biopsin är gjord för flera veckor sedan är det ingen som har lämnat några provsvar. Igår fick jag nog och efter att ha ringt fram och tillbaka till flera som inte vill ta ansvar fick jag svaret uppläst för mig. Få orörliga spermier. Bara rörliga spermier klarar nedfrysning. Jag vet inte heller om dessa orörliga spermier var levande eller döda. 

Jag funderar på att ringa till fertilitetskliniken i Göteborg och höra om de tror att MicroTESE är ett alternativ för oss. Problemet är att vi bor i Stockholm. Om min mans spermier är så dåliga att de inte klarar nedfrysning måste ju mina ägg plockas samtidigt. Är det någon som har erfarenhet av att bo på annan ort än där man gör behandlingen?

Svar på tråden Avsaknad av spermier